Advies over winterbeurt gevraagd

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Advies over winterbeurt gevraagd

Berichtdoor Hooveld960 » 31 Okt 2020, 10:11

IK laat ieder najaar m'n boot een winterbeurt geven.
Die bestaat uit vervangen van de olie, nieuwe dieselfilters (2 stuks) en nieuwe impeller.
Ook laat ik dan gelijk de motor winterklaar maken, m'n watersysteem en m'n toilet.
Volgens mij is dit het. Ik ben er iedere keer zelf bij en let goed op. Ik wil het ooit zelf kunnen.
Nu, zullen sommigen zeggen, dat is een koud kunstje, maar vooral het ontluchten na het vervangen van de dieselfilters is nog een beetje een mysterie voor mij.

Maar goed, ik heb dit jaar 60 uur gevaren. Ik was van plan om dit jaar de dieselfilters over te slaan want ik heb begrepen dat die eigenlijk maar één keer per 150 uur vervangen hoeven te worden. Ook de impeller wil ik wel laten controleren, maar indien ok niet laten vervangen. De impeller die er vorig jaar uitkwam was ook nog zo goed als nieuw.
Is dit allemaal verkeerde zuinigheid? Het gaat bijelkaar niet om zo heel veel geld, maar ik heb zoiets van als het goed is waarom dan vervangen?

Wat ik wel wil laten doen nu is de koelvloeistof laten vervangen (n.a.v. de discussie daarover in een ander topic.
En de olie van de keerkoppeling is in de winter van 2018-2019 vervangen. Wanneer moet die weer vervangen worden?

Nog andere zaken?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960

ligplaats: Jutrijp
info:

Re: Advies over winterbeurt gevraagd

Berichtdoor Marie Christina » 31 Okt 2020, 11:10

Ik verving ook altijd jaarlijks mijn filters en bijna elk jaar gingen ze schoon de vuilnisbak in.
Toch maar eens gevraagd bij een monteur en voor mijn motor (SaMoFa Mitsubishi) was om de 500 uur voldoende.

Koppelingsolie...
Voor zover ik weet, maar correct me if I'm wrong, zolang er genoeg in zit en er geen ijzervijlsel aan het (magnetische) peilstokje zit én geen rare verkleuring in zit: niets aan doen.

Toilet gooi ik altijd een scheut slaolie in met daarbovenop een scheut antivries.
Watertank zo leeg mogelijk maken en dan een kannetje antivries voor drinkwatertanks erin en vervolgens even de kraan aan tot het eruit komt.
In het voorjaar even flink doorspoelen.

Olie en -filters vervangen is echt niet moeilijk, maar je moet het een keertje gezien hebben.
Ik wil best eens een keertje langskomen in Sneek om het je laten zien.
Monteurs vinden het maar wat fijn als je het laat doen, want het is een twee-vingers-in-de-neus-klusje en ze verdienen er lekker mee.
Steek je toch weer in je zak als je het zelf kan.
Gebruikers-avatar
Marie Christina

ligplaats: Noord Drenthe
info:

Berichtdoor Amersfow » 31 Okt 2020, 11:19

Met 60 uur hoeft het brandstoffilter nog lang niet. Dat is de lastigste(omdat je moet ontluchten), bij mij moet die elke 400 uur. Ontluchten zelf doen bij oude motor kan lastig zijn. Als het tegen zit kun je er alsnog een monteur bij halen. Dus kun je dit jaar overslaan. Impeller moet elke 400 uur gecontroleerd worden en elke 800 uur vervangen. Ik stond vorige week vertwijfeld naar mijn 800 uur gedraaide impeller te kijken, er zat geen scheurtje in. Toch maar vervangen, maar dus wel na 800 uur. Als je de impeller wil controleren (minimaal 1x per jaar) is het lastig de papieren pakking heel te houden. Ik bestel altijd extra pakkingen, omdat ik die dan kan vervangen zonder de impeller zelf te doen.
Oliefiler en olie verversen is zelf makkelijk te doen. Het filter is wel altijd een smeerboel. Dus iets plats eronder houden. Ik kan m met de hand met een schuurpapiertje altijd los krijgen. Vroeger ramde ik er een schroevendraaier in, dan krijg je m er altijd af. Als je geen carterpompje hebt, bij ali kun je een handig 12v pompje kopen dat in het peilstok gat past. Heel handig.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Oeverloos » 31 Okt 2020, 23:16

Hey Jan,

Hier zijn wat check punten voor het winterklaar maken.

Een paar emmers water voor het mengen met antivries is handig.

1. W.C. tank: leegpompen en doorspoelen met zoet water, giet antivries in w.c. , daarna de vermalerpomp laten draaien zodat de antivries in deze pomp loopt.

2. Zet boiler uit door de zekering om te zetten en stekker eruit te halen.
Het verwarmingselement van de boiler zal barsten als deze aanstaat in een lege boiler. Er ontstaat kortsluiting en de zekering zal uitslaan.

3. Watertank: leegpompen.

4. Boiler: leeg laten lopen.
Soms heeft de boiler een slangetje (naar buiten) in de buurt van het beveiligingsventiel. Dan kun je een compressor zetten op een ontluchtingskraantje in de waterleiding en zo het water in de boiler wegblazen.
Anders het veiligheidsventiel open houden en water af laten lopen.

5. Waterleiding: zet kranen en ontluchtingskraantjes open en blaas deze door met perslucht. Zet ruitensproeier open op dashboard, blaas leiding onder het dak van de ruitensproeier droog door sproeier aan te zetten op dashboard.
Als je geen perslucht hebt kun je ook de waterleiding doorpompen met roze drinkwater antivries. Denk ook aan de eventuele mengkraan van de douche.

6. Hydrofoor/waterpomp: slangen losmaken en pomp watervrij maken of 5 liter drinkwater antivries in de watertank gieten en de pomp laten draaien.

7. W.C. buitenwater aanvoer kraan beveiligen tegen vorst door slang losnemen, andere slang opzetten met een trechter kolom antivries maken tot boven de waterlijn, kraan open/dicht, zodat de kraan intern gevuld is met antivries.
Of met een luchtpomp doorblazen en de kraan open/dicht intern met lucht vullen

8. W.C. pot beveiligen met antivries en wegpompen naar w.c. tank,

9. Dekwaspomp en buitenwater kraan beveiligen met kolom antivries tot boven de waterlijn of doorblazen met lucht.

10. Douche pomp: antivries in afvoer van douche gieten en wegpompen.

11. Generator: walstroom los koppelen, generator laten lopen en 5 liter antivries 50/50 via wierfilter door de motor laten lopen, uitzetten, aanzuigkraan en wierpot beveiligen door antivries in het wierfilter gieten en kraan open/dicht motorolie, smeeroliefilter vervangen, brandstoffilter vervangen.

12. Hoofdmotor: interne motor koeling antivries gehalte checken bij het expansievat met antivries meter.
Via wierfilter buitenwater motorkoeling en uitlaat beveiligen met b.v. 10 liter antivries 50/50, de motor laten lopen totdat dit mengsel door de uitlaat naar buiten komt, dan motor stoppen.
Als je een watergesmeerde schroefaslager hebt met aanvoer via de uitlaat van de motor, dan volstaat dit meestal ook voor dit watergesmeerde lager. Ik laat het kraantje ook open staan, maar anderen doen het juist dicht.

Motorolie, smeeroliefilter, brandstoffijnfilter vervangen afhankelijk van aantal draaiuren.

Een brandstof fijnfilter kan enkele honderden uren mee bij een schone dieseltank. Bij een vervuilde dieseltank kan dit filter al na enkele uren vol zitten.

Het checken van de motor anodes, anodes in de oliekoeler van de keerkoppeling en het oliepeil van de keerkoppeling hoort bij het vaarklaar maken. Je ziet dan ook de kleur van de olie. Is die mooi helder, niets aan doen.

Bij het vaarklaar maken de antivries bij de uitlaat opvangen en bewaren voor de volgende keer.

13. De impeller van de buiten water koeling kan eventueel blijven zitten. Bij het vaarklaar maken kun je deze checken of vervangen.
Een impeller heeft een levensduur van 1 minuut als deze droogdraait b.v, als je in de prut vaart of als je wierpot vol zit. Ook als er een luchtlek in de rubber ring van de wierpot zit zal de impeller sneller zijn waaiers verliezen. Die komen terecht in de warmte wisselaar van de motor. De motortemperatuur kan dan gaan oplopen. Om ze er uit te halen dient de warmtewisselaar demonteerd te worden.
Is alles perfect dan kan een impeller honderden uren functioneren. Sommige schippers vervangen elk jaar en anderen laten de impeller 800 uur zitten. Als die van jou er keurig uitziet en geen scheurtjes vertoont bij het buigen van de waaiers dan is deze nog goed. 60 uur is niet erg veel.
Een Jabsco of Johnson impeller moet tenminste 300 uur mee kunnen gaan onder normale schone omstandigheden.

14. Brandstof voor-filters: vervangen en check of er geen water of bezinksel onder in de filterbowl zit, schoonmaken met rubber handschoenen bij biocide in diesel.
Als er een glazen pot onder de voorfilter zit kan deze stukvriezen en kan de inhoud van de dieseltank in de boot lopen.
(Terzijde: de meeste brandstof voorfilters zijn eenvoudig van uitvoering.
Het loont om bij gelegenheid te investeren in een moderne voor-filter van 10 micron met papieren patronen met voor en achter het filter een kraan en een doorzichtige bowl)

15. Wierpot en buitenkraan van de hoofdmotor beveiligen door antivries in wierfilter te gieten en kraan open/dicht te doen. Check de rubber ring van de wierpot deksel, bij twijfel vervangen.

16. Brandstoftank: laat de waterzak aflopen.
Als er water in de waterzak blijft staan kan de kraan stukvriezen en kan de inhoud van de dieseltank in de boot lopen.
Is er geen waterzak dan op diepste punt de aftapkraan openen en checken voor water.
Is er geen aftapkraan dan via opening boven diepste punt met een slang van een vacuumpomp (b.v. Pela extractor) het water onder in de dieseltank opzuigen.
(Deze extractor kun je met name gebruiken om de oude motorolie via de oliepeilstok opening bij warme motor op te zuigen)
Meestal wordt er voor gekozen om de dieseltank te vullen voor de winter in verband met condens vorming en het voorkómen van water in de dieseltank.
Enkele schippers tappen het water af en tanken in het voorjaar recente zomerdiesel.

17. Rubberboot: water uit bodem rubberboot laten lopen door de plug los te schroeven

18. Water dat gelekt is weghalen. Geen water op het vlak laten staan

19. Owatrol: bij stalen schepen op scheepshuid smeren onder watertank of andere plekken waar je anders niet komt en waar je roest vermoedt.

20. Ankerketting: bij de lier uit de kluis trekken, op dek leggen en spoelen met zoet water. Check de lengte merktekens en de toestand van de lijn aan het einde van de ketting, die als slampamper dient. Die kan het beste bestaan uit een kunstof lijn.

21. Ankerbak: de ankerbak doorspoelen en kijken of deze schoon is en of hij goed leegloopt.

22. Buitenboord motoren: die op zout water gevaren hebben, doorspoelen met zoet water door middel van de “oren” bij de aanzuig van de waterkoeling die daarvoor bedoeld zijn.

23. Rookmelder: batterij uit rookmelder halen machinekamer

24. Zeeppompje (dispenser) doorspoelen met water, zeep die achter blijft wordt hard.

25. Koelkast: uitzetten, schoon maken en deur op een kier

26. Batterijen: batterijen verwijderen uit apparaten: zaklantaarns, hand VHF.

27. Plotter: verwijder mapkaartje.

28. Hoofdschakelaar uitzetten

29. Check de rubber ring van de dop van de dieseltank en de watertank. Vaak zitten deze op het dek. Als deze rubber ring lekt dan komt er water in de tanks.

Als je in de winter wil varen: zet de buitenwater kraan van de koeling onder de wierpot open kijk eventueel dat de brandstofkraan open staat en start de motor.
Vang de antivries bij de uitlaat op.
Na het varen de buitenwaterkoeling van de motor en de buitenkraan weer beveiligen.
Neem een jerrycan met drinkwater mee en een emmer met een prettige rand.

Ik las dat je bij Sneek ligt. In de winter zijn hier in Friesland duizenden trekvogels en je hebt het water en de eilanden voor jezelf.

Het is misschien niet volledig en sommige dingen zullen anders zijn bij jou of niet van toepassing zijn.

Als je de werkzaamheden laat doen door een monteur kun je bij vorstschade met een rekening aantonen dat je voldoet aan de voorwaarden van de verzekering.

Mvrg.

Oeverloos
Oeverloos

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 01 Nov 2020, 05:17

Hier valt weinig aan toe te voegen :D

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 01 Nov 2020, 05:20

Amersfow schreef:Met 60 uur hoeft het brandstoffilter nog lang niet. Dat is de lastigste(omdat je moet ontluchten), bij mij moet die elke 400 uur. Ontluchten zelf doen bij oude motor kan lastig zijn. Als het tegen zit kun je er alsnog een monteur bij halen. Dus kun je dit jaar overslaan. Impeller moet elke 400 uur gecontroleerd worden en elke 800 uur vervangen. Ik stond vorige week vertwijfeld naar mijn 800 uur gedraaide impeller te kijken, er zat geen scheurtje in. Toch maar vervangen, maar dus wel na 800 uur. Als je de impeller wil controleren (minimaal 1x per jaar) is het lastig de papieren pakking heel te houden. Ik bestel altijd extra pakkingen, omdat ik die dan kan vervangen zonder de impeller zelf te doen.
Oliefiler en olie verversen is zelf makkelijk te doen. Het filter is wel altijd een smeerboel. Dus iets plats eronder houden. Ik kan m met de hand met een schuurpapiertje altijd los krijgen. Vroeger ramde ik er een schroevendraaier in, dan krijg je m er altijd af. Als je geen carterpompje hebt, bij ali kun je een handig 12v pompje kopen dat in het peilstok gat past. Heel handig.

Supertip, die met dat schuurpapier!!!

800 uur vind ik zelf aan de hoge kant, die bij mij redden dat niet, ligt ook aan het materiaal/merk van de impeller, daar zit verschil in.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 01 Nov 2020, 11:27

Ben blij dat met beetje geluk de vorststappen van de 29 stappen niet nodig zijn. Ik ga vorstbeveilging alleen doen als er kans op vorst overdag komt. Met zoveel werk zou je bijna de moeite besparen weer in de zomerstand te gaan:-) . Gisteren nog even lekker gevaren.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor bas » 01 Nov 2020, 18:07

Is dit allemaal verkeerde zuinigheid? Het gaat bij elkaar niet om zo heel veel geld, maar ik heb zoiets van als het goed is waarom dan vervangen?

Tja, dat is eigenlijk een afweging waar je jezelf lekker bij voelt. Nodig is het na 60 uur in ieder geval niet.
Zelf doe ik of wel een beurt, of geen beurt. Doe ik hem wel dan doe ik alles omdat ik geen zin heb om van ieder item bij te gaan houden wanneer het precies gedaan is. Heb ik weinig uren dan sla ik de gehele beurt een jaartje over. Ook geen waterdichte constructie als je de intervallen uit het boekje aanhoud maar ik schiet daar zelf niet van in paniek.
Wat die intervallen precies zijn verschilt en zul je de documentatie moeten raadplegen en is ook enigszins natte vingerwerk, net wat er mooi uitkomt in het gehele schema.
Om een voorbeeld te noemen voor onze keerkoppeling (ZF25): De fabrikant zegt 300 uur, de leverancier zegt 500 uur met de aanbeveling om het jaarlijks te doen ( dat loopt wat beter synchroon met de intervallen van de motor zelf). Schiet mij maar lek wat dan wijsheid is. Met 60 uren in het jaar geloof ik het dan wel, anderzijds wil je het ook geen 8-9 jaar laten zitten totdat je aan die uren zit. Als je per item de precieze interval aan probeert aan te houden ben je hele seizoen onder de pannen.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas

ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Berichtdoor Amersfow » 01 Nov 2020, 20:04

Laatste jaren volg ik exact al de intervallen uit het boekje. Bevalt heel goed. Bij elk puntje gedaan, volgend interval noteren en bij opname urenstand ff al de puntjes checken. Geeft veel rust en uit het hoofd is het niet te doen, bij mij tenminste (had ik dat luchtfilter nu vorig jaar of het jaar ervoor vervangen). Je zal toch een keer de impeller vergeten en heel je motor loopt in de soep. En voorkomt ook teveel onderhoud , ook goed voor milieu blah blah blah(de wetenschap leert dat preventief onderhoud altijd duurder is dan correctief onderhoud. Bij de laatste vervang je pas als het kapot is. In een beetje bedrijf heb je voor die onderdelen die kritisch zijn een spare staan, of er zelfs naast opgesteld).
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Yep » 01 Nov 2020, 20:23

Amersfow schreef:de wetenschap leert dat preventief onderhoud altijd duurder is dan correctief onderhoud.

Volgens mij is het andersom :-)
Gebruikers-avatar
Yep

ligplaats: Europa
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard