Stationair toerental

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Stationair toerental

Berichtdoor Addink12 » 06 Okt 2020, 22:24

Goedendag heren,
Ik heb een simpele vraag, ik kom voorlopig niet op mn boot dus kan het zelf niet bekijken maar klopt het dat het stationair toerental bij een koude motor iets hoger ligt dan bij een warme dieselmotor?
Mvg
Addink12
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 17 Apr 2014, 19:15
ligplaats:
info:

Re: Stationair toerental

Berichtdoor Amersfow » 07 Okt 2020, 19:23

Bij mij precies andersom
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1865
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Stationair toerental

Berichtdoor vuuren1 » 08 Okt 2020, 22:51

Dat ligt er aan of de motor is uitgevoerd met een [aparte]regeling om het toerental bij koude motor te verhogen.
Zonder die regeling loopt een koude motor iets lager in stationair omdat de olie nog koud is en de verbranding bij koude motor nog niet optimaal is.
De regulateur zou dat in theorie wel weer wat op kunnen/moeten vangen maar die heeft, afhankelijk van het type en de nauwkeurigheid, een smaller of breder regelgebied.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Stationair toerental

Berichtdoor Addink12 » 18 Okt 2020, 22:58

Dank voor de uitleg, bij koude motor is het stat. toerental bij mijn motor iets hoger dan bij warme motor.
Als je door omstandigheden het stationair toerental hoger wilt zetten dan wat er in de handleiding staat tot hoeveel mag je dan daarboven zitten (bij een mechanische keerkoppeling)? Is daar een maximum aan verbonden?

Mvg Rob
Addink12
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 17 Apr 2014, 19:15
ligplaats:
info:

Re: Stationair toerental

Berichtdoor vuuren1 » 21 Okt 2020, 01:04

Addink12 schreef:Dank voor de uitleg, bij koude motor is het stat. toerental bij mijn motor iets hoger dan bij warme motor.
Als je door omstandigheden het stationair toerental hoger wilt zetten dan wat er in de handleiding staat tot hoeveel mag je dan daarboven zitten (bij een mechanische keerkoppeling)? Is daar een maximum aan verbonden?

Mvg Rob


Dat hangt van diverse factoren af.
Een mechanische koppeling zoals Hurth (tegenwoordig ZF) schakelt hard in.
Hoe hoger het toerental hoe harder de inschakelklap (de bij het inschakelen weg te werken energie neemt kwadratisch toe bij het verhogen van het toerental) .
Dat is een 'normale' eigenschap maar die klap is dan ook iedere keer een forse klap.
Gevoelsmatig is die klap niet prettig maar meestal gaat het heel lang prima, maar ook kan het zijn dat (bv. met een 2,5:1 of 3:1 reductie = een grotere schroefdiameter) het inschakelkoppel zodanig groot is dat er zaken loslopen.
Bv. het aanbouwhuis komt los door bevestigingsbouten die loslopen door die klappen, de demperplaat die los komt. Komt niet vaak voor maar ik ben het vaker tegengekomen.
De factoren die van invloed kunnen zijn:
- demperplaat met weinig demping,
- stationair toerental bij inschakelen.
- Flexibiliteit van de flexibele askoppeling en motorrubbers.
- De olie in de keerkoppeling is bij koude motor dikker, dan dempt dat de klap, dus ook als de motor stationair in koude toestand ook wat harder draait (dat compenseert het effect dan weer)
- Schroefdiameter i.c.m. keerkoppelingreductie.

Normaal is rond de 750 motortoeren om in te schakelen bij een mechanische keerkoppeling voorgeschreven.
Lager is beter, mits de motor daarbij ook nog mooi rond loopt. Zo niet dan kan een mechanische keerkoppeling daar weer last van hebben omdat hij ingeschakeld moet zijn en blijven door een regelmatig aandrijvend motor koppel.
Bij de meest toegepaste 2:1 reducties en niet al teveel van de opgesomde nadelen gaat het heel lang goed.

Samenvattend: Een goede vraag met een lang antwoord..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Stationair toerental

Berichtdoor Addink12 » 21 Okt 2020, 13:06

Ok, hartelijk dank voor de uitvoerige uitleg!
Addink12
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 17 Apr 2014, 19:15
ligplaats:
info:

Re: Stationair toerental

Berichtdoor Addink12 » 21 Okt 2020, 23:29

De reden dat ik dit vraag is dat mijn motor vaak trilt bij het stationair achteruit varen, alsof er een touw in de schroef zit.
Het stationair toerental is al verhoogd naar 900t/m en de 4bladsschroef is "verlicht ", maar zonder resultaat.
Ik heb een 2.63:1 mechanische keerkoppeling. Heeft iemand nog een idee?
Ps bij een koude motor nooit last van trillingen.
Addink12
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 17 Apr 2014, 19:15
ligplaats:
info:

Re: Stationair toerental

Berichtdoor vuuren1 » 22 Okt 2020, 00:20

Addink12 schreef:De reden dat ik dit vraag is dat mijn motor vaak trilt bij het stationair achteruit varen, alsof er een touw in de schroef zit.
Het stationair toerental is al verhoogd naar 900t/m en de 4bladsschroef is "verlicht ", maar zonder resultaat.
Ik heb een 2.63:1 mechanische keerkoppeling. Heeft iemand nog een idee?
Ps bij een koude motor nooit last van trillingen.


De achteruit reductie van de keerkoppeling is soms anders dan de vooruit reductie, kijk dat eerst even na in de specificaties van de keerkoppeling.

Toerental verhogen en terug zetten van de schroef past bij 'gevolgbestrijding' ofwel wie dat adviseert heeft geen verstand van zaken..

Alleen en uitsluitend het opsporen van de oorzaak kan een oplossing bieden.
Eerder heb ik al diverse factoren genoemd maar nu komt u aanvullend met een andere / aanvullende omschrijving en feitelijk weer met een nieuwe/andere vraag.
Ik ken de situatie niet en dan is het lastig om zonder een gedetailleerd beeld een oordeel te geven.
Erg lastig kan het probleem niet zijn mits alle details maar bekend zijn.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Stationair toerental

Berichtdoor Addink12 » 22 Okt 2020, 13:25

    Goedendag Hans
    Ik zou het e.e.a. wel wat uitgebreider willen uitleggen, want ik zie graag dit probleem opgelost! Ik weet niet of je bij een watersportbedrijf werkt o.i.d. maar dan zou ik graag een keer langskomen!
    Mvg Rob
    Addink12
     
    Berichten: 96
    Geregistreerd: 17 Apr 2014, 19:15
    ligplaats:
    info:

    Re: Stationair toerental

    Berichtdoor vuuren1 » 24 Okt 2020, 23:44

    Addink12 schreef:
      Goedendag Hans
      Ik zou het e.e.a. wel wat uitgebreider willen uitleggen, want ik zie graag dit probleem opgelost! Ik weet niet of je bij een watersportbedrijf werkt o.i.d. maar dan zou ik graag een keer langskomen!
      Mvg Rob


      Stuur maar een PB.
      Groet, Hans van Vuuren
      vuuren1
       
      Berichten: 4662
      Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
      Woonplaats: Zwolle
      ligplaats:
      info:


      Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

      Wie is er online?

      Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten