Hoe warm mag gland worden?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Hoe warm mag gland worden?

Berichtdoor Klaver vier » 07 Dec 2013, 20:52

Bericht door De Stoere » di 08 okt 2013, 19:59

Als je dat zogenaamde zwevende lager nou eens weghaald en op de pijp schroefdraad snijd daarop een binnengalant,dan hou je as over en kan er ook een flexibele koppeling tussen.Bovendien kan je dan wel goed uitlijnen,want nu zwabbert alles door dat stuk slang.Sorry maar het ziet er nu echt uit als een zootje.Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Re: Hoe warm mag gland worden?

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 20:53

Bericht door vuuren1 » di 08 okt 2013, 22:01

De Stoere schreef:
Als je dat zogenaamde zwevende lager nou eens weghaald en op de pijp schroefdraad snijd daarop een binnengalant,dan hou je as over en kan er ook een flexibele koppeling tussen.Bovendien kan je dan wel goed uitlijnen,want nu zwabbert alles door dat stuk slang.Sorry maar het ziet er nu echt uit als een zootje.Gr René ( De Stoere).




Nee...
Er valt niks echt uit te lijnen met een motor op rubbers...
Een motor op rubber is flexibel opgesteld en dan is uitlijnen een sprookje!

Zonder flexibele askoppeling én met de veeeel te korte asruimte kom je er nooit uit

Kennelijk is het binnenlager al flexibel (met slang), dat is alles beter(of minder slecht) dan een vast lager met pakkingbus (Advies van René is hierbij dus afgekeurd).
Een vast binnenlager kan geen kant op en dan wordt het nog erger dan Stefan nu al ervaart.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Hoe warm mag gland worden?

Berichtdoor Klaver vier » 07 Dec 2013, 20:57

Bericht door De Stoere » wo 09 okt 2013, 11:01

Aangezien je meer ruimte krijgt als je het hele spul er tussen uit haalt kan je wel een flexibele koppeling kwijt,zonder flexibele koppeling is het inderdaad niks.Als je zo'n kort stukje slang als flexibele opstelling ziet ben je ook verkeerd bezig.Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Re: Hoe warm mag gland worden?

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 20:58

Bericht door vuuren1 » wo 09 okt 2013, 19:32

De Stoere schreef:
Aangezien je meer ruimte krijgt als je het hele spul er tussen uit haalt kan je wel een flexibele koppeling kwijt,zonder flexibele koppeling is het inderdaad niks.Als je zo'n kort stukje slang als flexibele opstelling ziet ben je ook verkeerd bezig.Gr René ( De Stoere).




Dan win je maximaal 3-5 5 cm, veroorzaak je nog meer ellende en past er nog geen flexibele koppeling tussen.

De situatie is niks en zal zo ook ook niks worden..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Hoe warm mag gland worden?

Berichtdoor stefan » 07 Dec 2013, 20:59

Bericht door stefan » wo 09 okt 2013, 19:38

Mmm dat is niet zo' 'n opbeurende reactie.... Heb al aangegeven dat ik zeker met je eens ben dat het een slechte constructie is, maar m.i. Is het in dit geval met deze motor installatie niet anders.
Pas wanneer er een moderne, kleinere diesel in gaat is er ruimte voor iets als een flexibele koppeling of stuwdruklager of weetikveel, nu echter niet.
Afgelopen 35 jaar heeft het ook zo gelopen dus ik hoop dat het met een nieuw rubber slang stuk het weer een tijdje goed gaat. Komende week weer een eind te gaan dus...... We zullen zien.

Ik weet ieder geval wel dat, mocht ik ooit een andere zeilboot kopen, ik meer aandacht zal besteden aan het motor deel dan aan de zeiltjes! :D
stefan
 
Berichten: 623
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Hoe warm mag gland worden?

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 21:00

Bericht door vuuren1 » wo 09 okt 2013, 19:43

Een zeilboten bouwer denk pas op het laatst dat er ook nog een motor in moet en weet daar te weinig van..
Dan krijg je dit soort (ons zeer bekende) foute opstellingen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Hoe warm mag gland worden?

Berichtdoor Klaver vier » 07 Dec 2013, 21:01

Bericht door De Stoere » wo 09 okt 2013, 20:15

Vuuren kan niet rekenen .Als je rekent vanaf de flens van de keerkoppeling tot waar de slang op het galant zit heb je wel25 misschien wel 30 centimeter.Ik kan helaas niet zien of de pijp van het galant nog in te korten is dan win je nog meer.Bovendien varen de meeste boten met flexibele motorsteunen en die zijn ook allemaal een keer uitgelijnd,dus waarom zou het hier niet kunnen.Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Re: Hoe warm mag gland worden?

Berichtdoor MARC33 » 07 Dec 2013, 21:02

Bericht door MARC33 » wo 09 okt 2013, 20:26

de rubberen buis/hoos zit vastgemaakt op de schroefaskoker, langs de ene kant en aan de andere kant zit het koperen spanstuk .
die rubber zorgt er toch voor dat het wat bewegingen kan opvangen ( zou zeggen bestaande rubber zeker vervangen,alsook de spanklemmen )
zo een verbindingen bestaan nog ,dus zou ik de versleten stukken vervangen door degelijk nieuw materiaal .
MARC33
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Hoe warm mag gland worden?

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 21:02

Bericht door vuuren1 » wo 09 okt 2013, 20:32

De Stoere schreef:
Vuuren kan niet rekenen .Als je rekent vanaf de flens van de keerkoppeling tot waar de slang op het galant zit heb je wel25 misschien wel 30 centimeter.Ik kan helaas niet zien of de pijp van het galant nog in te korten is dan win je nog meer.Bovendien varen de meeste boten met flexibele motorsteunen en die zijn ook allemaal een keer uitgelijnd,dus waarom zou het hier niet kunnen.Gr René ( De Stoere).




Ik kan volgens jou niet rekenen maar jij verkoopt onzin.
Bekijk het eens goed...
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Hoe warm mag gland worden?

Berichtdoor eagle » 07 Dec 2013, 21:03

Bericht door eagle » wo 09 okt 2013, 21:13

Stefan,

Om helemaal duidelijk te zijn: Je hebt een zwevende binnengland, dat is duidelijk, maar is er misschien een vast binnenlager in de schroefaskoker? Dit is te controleren door met afgekoppelde schoefas (boutjes uit de flens, en dan de as iets naar achter trekken, uit de centreerrand) de as met de hand op-en neer te trekken; dat moet behoorlijk kunnen.. Je ziet dan de tussenslang flink vervormen. De begrenzing van de beweging is voelbaar: De schroefas komt dan tegen de binnenzijde van de _koker; daar zit altijd wel zo,n 8 tot 10 mm vrije slag in..

Als echter de afgekoppelde as aanvoeld alsof hij "goed" gelagerd is, dan is er in de koker een binnenlager. Dat moet er niet zijn als je motor op rubbers staat; De schroefas moet dan alleen maar gelagerd zijn in het staartlager (bij de propeller) en vooraan in de flens van de keerkoppeling.
Svp checken, zodat deze fout kan worden uitgesloten..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten