Antivries gebruik bij buitenwaterkoeling

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Antivries gebruik bij buitenwaterkoeling

Berichtdoor piet2411 » 15 Sep 2020, 09:28

Beste forumleden,

Ben even aan het zoeken geweest op het forum maar ik vraag het toch nog maar eens, niet in de laatste plaats omdat het volgens mij vaak verkeerd gedaan wordt.
Wat is de beste manier om je dieselmotor met (indirecte) buitenwater koeling te beveiligen tegen bevriezen?
Algemeen wordt gesteld, ook vanuit de manual van mijn motor (vetus M3.09), dat er een hoeveelheid antivries via de wierpot door de motor gezogen moet worden tot het via de uitlaat weer naar buiten komt.

Vraag 1, doen we dit consequent bij een warme motor i.v.m. openstaande thermostaat, lijkt mij wel maar staat niet in de manual?
Vraag 2, hoe doen jullie dit als je schip droog gaat/staat? Doe je dit als je nog met een warme motor in het water ligt of op de kant met gedemonteerde thermostaat?

Mijn vorige boot had gesloten pijpenkoeling met droge uitlaat, dus had ik hier geen omkijken naar.

Alvast bedankt voor jullie reactie :)
Gebruikers-avatar
piet2411

ligplaats: Nieuwkoop
info: Langenberg vlet 780
Vetus M3.09

Re: Antivries gebruik bij buitenwaterkoeling

Berichtdoor bas » 15 Sep 2020, 09:42

1- kan ook met koude motor. Thermostaat zit in het systeem waar al koelvloeistof/antivries in zit (als het goed is) dus heb he verder weinig mee te maken.
2- kan beide, ook met koude motor. Persoonlijk laat ik het het helemaal achterwege op de kant en laat alle kranen open staan.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas

ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Berichtdoor piet2411 » 15 Sep 2020, 10:11

Ja helder, had me even niet gerealiseerd dat de thermostaat in het koelvloeistof circuit zit.
Desalniettemin is dit dus wel een punt van aandacht voor direct gekoelde motoren zonder wisselaar.

Mvg
Gebruikers-avatar
piet2411

ligplaats: Nieuwkoop
info: Langenberg vlet 780
Vetus M3.09

Berichtdoor Ivoisrood » 15 Sep 2020, 10:16

Zodra de boot op de wal staat spoel ik het buitenwater systeem door met koelvloeistof. Overboordafsluiter dicht, wierpot open, motor starten en de koelvloeistof in de wierpot gieten net zolang totdat er koelvloeistof uit de uitlaat komt.
Heb geen longlife koelvloeistof in de motor maar de 'gewone', dus deze tap ik ook jaarlijks af en ververs ik.
"Always sink in shallow water"
Ivoisrood

ligplaats: Plasmolen
info:

Berichtdoor bas » 15 Sep 2020, 10:47

Desalniettemin is dit dus wel een punt van aandacht voor direct gekoelde motoren zonder wisselaar.

Voor die enkeling die daadwerkelijk buitenwater door zijn motor laat gaan wel. De meesten zullen wel met koelpijpen/beunkoelers werken waarbij het systeem is afgevuld met koelvloeistof.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas

ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Berichtdoor Amersfow » 15 Sep 2020, 12:52

Tip, als je boot in het water ligt en op niet al te grote afstand; wacht met winterklaar maken tot het daadwerkelijk continue gaat vriezen; ik wacht nog op de winter 2019 ;-) (Als je het wilt doen als het al een dag vriest ben je te laat, in de boot vriest het net zo hard als buiten).
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Kwokko » 15 Sep 2020, 14:42

piet2411 schreef:Algemeen wordt gesteld, ook vanuit de manual van mijn motor (vetus M3.09), dat er een hoeveelheid antivries via de wierpot door de motor gezogen moet worden tot het via de uitlaat weer naar buiten komt.

Foei Vetus,dat je adviseerd om er antivries doorheen te laten lopen.
Koelvloeistof en antivries ,dat bij de bouwmarkten en garages verkrijgbaar is, mag er onder geen beding.
Dat is vergif voor in het water levende organismen en dieren.

Propyleenglycol mag wel, ethyleenglycol NIET.
https://www.huchem.nl/glycol/propyleen- ... 0-tot-21c/
Kwokko

Berichtdoor Solita74 » 15 Sep 2020, 15:05

De beste manier is volgens mij op de wal of in het water ; buitenboordkraan dicht slangen los maken bij de koeler en bij de impellerpomp
Meestal zijn dat de laagste punten en het plaatje van de impellerpomp verwijder de zuigkant van de koeler los nemen en kijken of er geen grofvuil voor de koelwater pijpjes zit en dan ook de impeller nakijken of deze nog in goede conditie is, het is even werk maar zekerheid boven alles als alles leeg is de wierpot leeg blazen met de buiten boord kraam open op de wal in het water zo gauw je de luchtbellen de buiten boord afsluiter hoort passeren al blazent de afsluiter dicht doen , een heel verhaal maar het hoef echt niet lang te duren en o ja het water ligt nu onder de motor een beetje zeep erbij en droogmaken die handel en alles weer leeg terug monteren en klaar voor de winter Sucses en dan pas naar de kantine voor een versnapering.
Solita74

ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Berichtdoor jaaphaas » 15 Sep 2020, 15:25

Ik deed 't met m'n vorige indenor altijd zo, buitenboord kraan dicht, wierpot opendraaien, leiding naar buitenboordkraan met slang en mond leegblazen en gelijk weer kraan dicht. Emmer onder uitlaat, dan motor starten, in wierpot ruitensproeiervloeistof uit jerrycan ingieten totdat ''t er puur achter bij uitlaat uitkomt (even samen doen) dan motor uit. wierpot afvullen en dan even buitenboordkraan open zodat er even wat uit wierpot terugzakt onder water en dan kraan dicht (zit je kogel er ook mee gevuld, of een aftapbare kogelkraan nemen).
Dan ben je beschermt tot -15 graden.
na t seizoen starten en de vloeistof opvangen en desnoods in auto gebruiken of bij gemeente werf inleveren.

gr jaap
jaaphaas

ligplaats: Heemstede
info: Gruno 1050 GSAK Shalom

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard