Problemen met Dubbelbediening.

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Problemen met Dubbelbediening.

Berichtdoor bpala » 07 Sep 2020, 14:24

Goedemiddag,

ik heb dringend hulp advies nodig. Ik heb een Marne kuiser met een indenor motor en een hurt keerkoppeling. Mijn probleem is als ik in zijn vrij probeert te krijgen ben je best even aan het zoeken om in zijn vrij te krijgen.
Dit gebeurt bij binnen als buiten bediening. Dus gebeurt ook vaak als je boot stil wilt leggen dat het dan in zijn vrij springt of motor afslaat. ben hier voor naar Drinkwaard gegaan zij hebben de moter en de keerkoppeling onder handen genomen daar was niks mis mee. zou in de gashandels zitten en afstelling. Ze hebben een gashandel vervangen en kabels ingesteld maar probleem heeft zich niet opgelost.

ik durf nu gewoon niet meer te varen om dat ik boot niet makkelijk stil kan zetten dit heb ik in Rotterdam parksluis meegemaakt dan schrik je wel ff zeg.

dus alle idee adviezen zijn welkom probleem moet opgelost worden zodat ik in ieder geval volgend jaar normaal kan varen.

alvast bedankt.
bpala

ligplaats: Rotterdam
info: Marne kruiser 10M

Re: Problemen met Dubbelbediening.

Berichtdoor FKZ » 07 Sep 2020, 14:39

Doen de problemen zich ook voor als je de KK los koppelt van de bedieningshandels? kan je met de hand wel goed de vooruit vrij en achter uit vinden en bedienen? Als dat wel zo is nogmaals naar de kabel afstelling kijken. Zo niet nogmaals naar de KK laten kijken. Is de rede dat drinkwaard bij uw schip is geweest de omschreven klacht of was dat iets anders?
FKZ

ligplaats: Sneek
info:

Berichtdoor bpala » 07 Sep 2020, 14:53

Keerkoppeling werkt goed dat is door Drinkwaard ook bevestigt inderdaad. Boot was naar Drinkwaard om motorsteunen te vervangen.
Kabels afstellen zou kunnen maar daar is ook al 3 man wezen kijken. mij is een advies gegeven om een schuifplaat tussen te zetten zodat je om kan schakelen of je binnen of buiten wilt gaan varen.
alleen weet niet of dat de oplossing is.
bpala

Berichtdoor heuvels » 07 Sep 2020, 15:01

Kun je makkelijk de hendel op de keerkoppeling zien als een het luik openzet? Of zit het ding helemaal weggestopt onder de achterkajuit of zo?
Je moet toch vrij simpel kunnen zien of de "vrij" overeenkomt met de middenstand? En of er geen speling zit tussen bedieningshendel en de hendel op de keerkoppeling? Er kan wel iets los zitten achter je bedieningshendel.
Qua afstelling van gas moet eerst de keerkoppeling helemaal schakelen voordat er gas wordt gegeven.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor kajoe » 07 Sep 2020, 15:06

verschuiven de kabel hulzen niet in de beugels waar ze mee vast zitten dan heb je ook beste problemen trillen nog wel eens wat los ??.
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor aquanaut » 07 Sep 2020, 15:12

De problemen van het vinden van de "nulstand" met dubbele bediening is meestal een combinatie van :
(te) Lange morse kabels
Speling in de bedieningen.
Versleten morse kabels
Los liggende morse kabels.
Mechanische keerkoppeling.

Om het keerkoppeling lever te bewegen bij een dubbele bediening moet je eerst de ruimte overwinnen die in de bedienkabel zit, daarnaast is het "vaste punt" van de kabel op de KK verbonden met de kabel van de andere bediening.
Zit daar ook ruimte op dan zet de bedienkabel zich af tegen het "vaste" punt waardoor ook de ruimte op de kabel van de andere bediening.
Dit bij elkaar kan zo veel speling opleveren dat de middenstand niet meer te vinden is.
Zeker in combinatie met een mechanische keerkoppeling waarbij de middenstand een positie is die twee kanten op veerbelast is.
Druk je hem maar een klein beetje uit het midden dan klapt hij direct naar de bediende stand en trekt de speling uit de kabels.

De enige manier om dit op te lossen is zorgen voor zo min mogelijk speling door nieuwe morse kabels van de juiste lengte toe te passen, deze beugelen dat bochten niet kunnen schuiven.
En een vergrendelde DS unit voor, in ieder geval, de keerkoppeling te gebruiken:
Afbeelding

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut

ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Berichtdoor bpala » 07 Sep 2020, 15:33

ok Dit ziet er goed uit was ook aan het googlen ben dit soort oplossingen ook tegen gekomen. nu de vraag wie kan zoiets inbouwen.
Ik zelf kan het helaas niet.
bpala

Berichtdoor Solita74 » 07 Sep 2020, 21:28

Dat drinkwaard dit advies niet heb gegeven vind ik vreemd met dubbelle bediening altijd ds installeren en dat is zelf gemakkelijk te doen
Solita74

ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Berichtdoor bpala » 08 Sep 2020, 10:21

Solita74 schreef:Dat drinkwaard dit advies niet heb gegeven vind ik vreemd met dubbelle bediening altijd ds installeren en dat is zelf gemakkelijk te doen

Drinkwaard kwam er ook mee maar niet met de oplossing dat ze het kunnen doen.
bpala

Berichtdoor jkb » 08 Sep 2020, 15:11

Ik heb ooit een keer koppeling laten reviseren. Maar daarna onverwachte problemen met schakelen. Eindelijk kwam een monteur van Debat watersport en die had het probleem in 5 minuten opgelost de kogel van de schakelhandel op de KK zou in één van drie V vormige uitsparingen moeten vallen: vooruit of vrij of achteruit. Die uitsparingen waren versleten en niet gereviseerd. Dus hobbelde de schakelpaneel er overheen. MVG Jan
jkb

ligplaats:
info:

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard