varg schreef:mijn Yanmar 4JH4e zou bij 2000 toeren (dat draai ik meestal) een 3,5 liter per uur moeten drinken. Als ik de info van mijn urenteller en mijn tankboek gebruik blijf ik altijd beneden de 2 liter per uur gemiddeld. Jaar in jaar uit. En ik zet de motor echt uit in de sluis!. Je ziet dat het gemiddeld verbruik veel lager ligt dan het werkelijk gebruik op enig moment bij een aantal toeren per minuut. Dus je vergelijkt niet de motoren maar het vaargedrag. En vaargedrag kan flink veranderen bij een nieuwe motor...geen trillingen meer bij dat bepaalde toerental....een ander geluid...een tevreden eigenaar...alles wordt anders. Feit is dat als je de verbruiks-curves van (nieuwe) motoren gaat vergelijken, het aantal gram brandstof per pk niet zoveel verschilt. Feit is ook dat een heel klein beetje sneller varen soms het dubbele brandstofverbruik kan betekenen.
Nog iets uit een andere sector: mensen die een setje zonnepanelen op het dak van hun huis leggen blijken opeens veel minder stroom te verbruiken. Dat komt omdat ze in het begin de hele dag op die app lopen te kijken en alle lampen uitdraaien en met lauw water afwassen...
groet, Arnold
Ook weer een foutje.. Je kijkt naar een grafiek / gegevens waarmee je niks kan omdat de scheepsschroef in jouw specifieke situatie daarin ontbreekt.
Ik heb zelf jaren met een 4JH4E gevaren en mijn waarden komen overeen met de jouwe.
3,5 liter/u heb ik gemiddeld nog nooit gehaald en ik voer vaak op groter water / rivieren en altijd boven de 11-13 km/u (boot van 10 meter en 9 ton), ik kwam nooit boven de 2,3 liter/u uit.
Het betrof een demo boot en prototype en dan draai je de kraan i.v.m. testen vaak wat verder open, bij 'normaal'gebruik zou ik ook onder de 2 l/u zijn gebleven.