Vervangen DTP40

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Vervangen DTP40

Berichtdoor vuuren1 » 14 Sep 2020, 23:49

varg schreef:mijn Yanmar 4JH4e zou bij 2000 toeren (dat draai ik meestal) een 3,5 liter per uur moeten drinken. Als ik de info van mijn urenteller en mijn tankboek gebruik blijf ik altijd beneden de 2 liter per uur gemiddeld. Jaar in jaar uit. En ik zet de motor echt uit in de sluis!. Je ziet dat het gemiddeld verbruik veel lager ligt dan het werkelijk gebruik op enig moment bij een aantal toeren per minuut. Dus je vergelijkt niet de motoren maar het vaargedrag. En vaargedrag kan flink veranderen bij een nieuwe motor...geen trillingen meer bij dat bepaalde toerental....een ander geluid...een tevreden eigenaar...alles wordt anders. Feit is dat als je de verbruiks-curves van (nieuwe) motoren gaat vergelijken, het aantal gram brandstof per pk niet zoveel verschilt. Feit is ook dat een heel klein beetje sneller varen soms het dubbele brandstofverbruik kan betekenen.
Nog iets uit een andere sector: mensen die een setje zonnepanelen op het dak van hun huis leggen blijken opeens veel minder stroom te verbruiken. Dat komt omdat ze in het begin de hele dag op die app lopen te kijken en alle lampen uitdraaien en met lauw water afwassen...
groet, Arnold


Ook weer een foutje.. Je kijkt naar een grafiek / gegevens waarmee je niks kan omdat de scheepsschroef in jouw specifieke situatie daarin ontbreekt.

Ik heb zelf jaren met een 4JH4E gevaren en mijn waarden komen overeen met de jouwe.
3,5 liter/u heb ik gemiddeld nog nooit gehaald en ik voer vaak op groter water / rivieren en altijd boven de 11-13 km/u (boot van 10 meter en 9 ton), ik kwam nooit boven de 2,3 liter/u uit.
Het betrof een demo boot en prototype en dan draai je de kraan i.v.m. testen vaak wat verder open, bij 'normaal'gebruik zou ik ook onder de 2 l/u zijn gebleven.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Vervangen DTP40

Berichtdoor gewoonmich » 15 Sep 2020, 06:54

Kwokko schreef:Ik geloof er helemaal niks,dat jij toe kan met 2,1 liter per uur bij 2200.
Zelfs een Vetus haald dat niet,en zelfs Solé geeft toe dat dat de motor bij 2200 4 liter per uur gebruikt.
Daar zou jij dus dik onder zitten.


Ik heb geen ingewikkelde berekeningen gemaakt. Ik hou al jaren een lijstje bij met datum wanneer ik tank en hoeveel. Dit zet ik af tegen de uren die ik gemaakt heb en daar komt een verbruik uit. Kijk dus gewoon naar de praktijk. En die blijkt dus beduidend anders te zijn dan jou theoretisch berekening. Waarom weet ik niet. Maar van Vuuren heeft hier misschien wel antwoord op gegeven. Hieronder een klein stukje van mijn lijstje. Helaas te weinig gevaren de afgelopen 2 jaar. :)

2019
31-05. Biesbosch sluis 40ltr (vol) 3682h. 3.6 pu
15-06. Heusden 35,10ltr (vol) 3691h. = 9u = 3.9 p/u
31-08. Heusden 61 ltr (vol) 3706h. = 15u = 4.0 p/u
12-10. Waspik 19 ltr (vol) 3711h. = 5u = 3.8 p/u Einde seizoen!

2020
02-04. Boot opgehaald 3711h.
Juni nieuwe motor.

20-07. Biesbosch sluis 45ltr (vol) 12,6h 3.5 p/u
15-08. Op vakantie 27h
15-08. Biesbosch sluis 50ltr (vol) 29.5h 2.9 p/u
25-08. Biesbosch sluis 50.11 (Vol) 53.3h 2.1p/u
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 268
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: Vervangen DTP40

Berichtdoor pascall » 15 Sep 2020, 07:52

Blijkbaar zit er nog al verschillen in, nog een praktijkvoorbeeld;

Drammer 930, 4800 kilo, 100 pk Yanmar, 12,2 km/h 4,5 liter per uur.
Barkas 1100, 14000 kilo, 100 pk Nanni 12,2 km/h, 4,5 per uur.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vervangen DTP40

Berichtdoor Ivoisrood » 15 Sep 2020, 08:20

Een gemiddeld verbruik is wel heel iets anders dan een verbruik op een bepaald toerental! Blijft een beetje appels met peren vergelijken natuurlijk!
"Always sink in shallow water"
Ivoisrood
 
Berichten: 115
Geregistreerd: 15 Nov 2017, 05:10
ligplaats: Plasmolen
info:

Re: Vervangen DTP40

Berichtdoor Amersfow » 15 Sep 2020, 08:37

Vailiant 2,70 RIB met 6pk 2016 Tohatsu vol aan, 30 km/uur, 4 ltr per uur :D
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1865
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Vervangen DTP40

Berichtdoor bas » 15 Sep 2020, 08:43

Het blijft idd appels met peren.
Gemiddeld verbruik is leuk en in die zin ook het enige wat in de praktijk nodig /bruikbaar is maar verder zegt het weinig.

Die DIN normering met curves kun je van vinden wat je wilt, geven ook getallen waar je in de praktijk verder weinig mee doet maar is wel gestandariseerd en voor alle motoren gelijk, in tegenstelling tot praktijkervaringen.

En dat het verbruik in de praktijk lager is dan het grafiekje is logisch, de piek in de vermogensvraag is namelijk niet als je op kruissnelheid vaart, waar je wel je gemiddelde verbruik over uitrekend. Wat dat betreft hetzelfde als met je auto waarin misschien wel een actuele verbruiksindicatie zit, dan ligt het verbruik ook hoger op het moment dat je accelereerd om op de snelweg in te voegen. Rij je eenmaal 100 dan zakt dat verbruik weer.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Vervangen DTP40

Berichtdoor Ivoisrood » 15 Sep 2020, 09:32

Laatste vaarseizoen met een brandstof meter gevaren die actueel verbruik weergeeft. Voor een vakantie reken ik gemiddeld 3 liter per uur, dit op 2000 toeren ongeveer 10 km/h. Werkelijke verbruik op 2000 toeren zit tussen de 3 tot soms 4 liter per uur, afhankelijk hoe vol/leeg de accus zijn en de dynamo moet trekken, en ik heb maar een klein bootje, dus merk daarin ook het verschil hoe vol/leeg de water- en brandstof tank is.
Ik heb een Passaat 7.35, 2500 kg met een 45pk Perkins
"Always sink in shallow water"
Ivoisrood
 
Berichten: 115
Geregistreerd: 15 Nov 2017, 05:10
ligplaats: Plasmolen
info:

Re: Vervangen DTP40

Berichtdoor pascall » 15 Sep 2020, 10:00

Ivoisrood schreef:Een gemiddeld verbruik is wel heel iets anders dan een verbruik op een bepaald toerental! Blijft een beetje appels met peren vergelijken natuurlijk!


Dit is gemiddeld verbruik.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vervangen DTP40

Berichtdoor FKZ » 15 Sep 2020, 13:57

Het enige wat je kan concluderen uit deze waardes is dat alle motoren onder belast worden:

laten we even 2.5 liter per uur als uitgangspunt nemen:

2.5x 0.84 ivm soortelijke massa diesel= 2.1 KG diesel. Uit de literatuur blijkt een diesel motor 250 gram diesel nodig te hebben om 1 KW vermogen te maken. 2.1/0.25= 8,4 kw= ongeveer 11. PK. Gemiddeld vragen we dus ongeveer dit vermogen uit de motor.

zetten we dat in b.v een eenvoudig schroeven programma voor een kruiser van 9x3x1 van 7 ton zoals vic prop dan komt daar uit om 5.4 knopen te varen er 13 pk nodig is.

Dus bij een gemiddelde snelheid van 9.5 km/h gebruik je inderdaad weinig diesel per uur. Omdat door de weerstandskromme van je schip niet meer vermogen word gevraagd.

waarom een grote motor dan zoveel meer verbruikt er zijn wat vuist regels: in 1 liter diesel zit 10kwh aan energie opgeslagen. een diesel motor zet van deze liter diesel 33% om in warmte 33% in mechanische verliezen en 33% in aandrijving extern. Dit kan onder ideale toestanden wat verschuiven maar grossomodo komt dit er uit.

dat klopt ook met ons voorbeeld 2.5 ltr diesel x 10kwh x0.33 eff=8.25 KW is bijna 11.2 PK

Dat zien we natuurlijk ook in de auto. Daar gebruik je b.v gemiddeld 4.5 litr per 100km over je tank beurt. Bij 100 km/h verbruik je 4.1 ltr. actueel met optrekken staat de meter wel op 35ltr per uur. zo is het met de boot natuurlijk ook. JE manoeuvreert wat je hebt af en toe tegenwind en soms wind mee vaart in een klein slootje met 7 km/h in het kanaal met 12km/h maar gemiddeld vraag je maar 13 pk voortstuwing.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Vervangen DTP40

Berichtdoor Oeverloos » 15 Sep 2020, 14:35

Met interesse de bijdragen van “Kwokko”, “bas” en “vuuren1” en “FKZ” e.a. gelezen.

Voor de meesten geldt dat je het moet doen met de motor die je nou eenmaal hebt.
Of je een Indenor hebt of een Samofa in een schip met veel ervaring,
of je hebt een Mitsuibishi of een Yanmar in een nieuwer schip,
een begin is te investeren in enig begrip over simpel onderhoud.

Als je in staat bent zelf een impeller of een fijnfilter ( met ontluchten) te verwisselen en een V snaar op te spannen en als je reserve onderdelen mee hebt, dan doe je jezelf een groot plezier want het brengt rust en zelfvertrouwen om echt te ontspannen op het water.

Als je een nieuwe motor wilt aanschaffen kijk dan ook naar je vaargebied.
Op het binnenwater kun je toe met een lichtere motor.

Als je op de grote rivieren wil varen of op het buitenwater dan is een robuustere motor op zijn plaats met meer professionele appendages.
Kijk dus ook eens naar de specificaties van een motor. Naar het type spruitstuk, de dynamo, alles wat er op geschroeft is om uit een motorblok een werkende motor te maken.
En zoals Hans (vuuren1) hierboven ook zegt, let op het toerental.

Wat mij is opgevallen, is dat varen ook een kwestie is van smaak.
Op de Deense wateren kun je op zee ( ook ‘s nachts) zo maar een 8 meter knikspant motorboot (uit Nederland jaren 70) tegen komen met een dapper motortje en een verrukte Deen aan het roer.

Wat wij al spannend vinden voor op het Snekermeer is daar goed voor op zee.

Wat het brandstofgebruik betreft, als je kijkt naar het gemiddeld aantal motoruren wat we hier varen, dan maakt het op het totale kostenplaatje niet echt veel uit.

En zoals “varg” en “FKZ” hierboven schrijven, het hangt af van het afgenomen vermogen.
Dus niet op de gashendel gaan zitten.

Mvrg.

Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 655
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 103 gasten