En zoals “varg” en “FKZ” hierboven schrijven, het hangt af van het afgenomen vermogen.
Dus niet op de gashendel gaan zitten.
Pardon
FKZ schreef:zetten we dat in b.v een eenvoudig schroeven programma voor een kruiser van 9x3x1 van 7 ton zoals vic prop dan komt daar uit om 5.4 knopen te varen er 13 pk nodig is.
Daar gebruik je b.v gemiddeld 4.5 liter per 100km over je tank beurt.
vuuren1 schreef:Leuk onderwerp en het komt al jaren terug...
Dat verklaart ook dat een Dutch Tender 32 (9,5 ton) als beroepsmatig patrouille vaartuig voldoende heeft aan ruim 30 pk.
Wel is er een 3:1 keerkoppeling reductie toegepast en een relatief grote schroef, daar komt rendement uit ten opzichte van de 2:1 koppelingen met een schroefje met kleine diameter en zo goedkoop mogelijk..
Bij al mijn ontwerpen begin ik bij wijze van spreken bij de schroefdiameter / de ruimte voor de schroef en dan gaan we verder met tekenen van die boot.
Bijvoorbeeld: De Dutch Tender van nog geen 10 meter lengte kan een schroef kwijt van 24 inch.
Daarmee ga je van (meestal) minder dan 30% schroefrendement bij gemiddelde scheepjes richting 50%.
In dat geval blijkt ook 30 pk voor deze relatief zware boot bij professionals /patrouille bedrijf geen reden tot klagen te geven..
Het gaat dus om het geheel en niet allen over welke motor met hoeveel vermogen!
vuuren1 schreef:Leuk onderwerp en het komt al jaren terug...
Wel is er een 3:1 keerkoppeling reductie toegepast en een relatief grote schroef, daar komt rendement uit ten opzichte van de 2:1 koppelingen met een schroefje met kleine diameter en zo goedkoop mogelijk..
- De reductie van de keerkoppeling / schroeftoerental speelt een forse rol
- De schroef-diameter is te vaak te beperkt (door het ontwerp van de boot) dat resultert in een laag schroefrendement.
Bij al mijn ontwerpen begin ik bij wijze van spreken bij de schroefdiameter / de ruimte voor de schroef en dan gaan we verder met tekenen van die boot.
Het gaat dus om het geheel en niet allen over welke motor met hoeveel vermogen!
vuuren1 schreef:@FKZ
Hermotoriseren naar een 4 cilinder Vetus van 33 pk? Dat moet dan een Mitsubishi K4e type zijn?
Ofwel, geen nieuwe motor (dat type komt uit 1986).
vuuren1 schreef:@FKZ
Hermotoriseren naar een 4 cilinder Vetus van 33 pk? Dat moet dan een Mitsubishi K4e type zijn?
Ofwel, geen nieuwe motor (dat type komt uit 1986).
Een schroef van grotere diameter en lager toerental is gunstig maar dan is een mechanische keerkoppeling zoals genoemd geen goed keuze.
Die koppelingen koppelen mechanisch en dat geeft een klap, die klap wordt richting een 3:1 reductie en een grote schroefdiameter zodanig hard dat er van alles stuk kan gaan a.g.v. die klappen.
Zo kent ieder voordeel weer nadelen...
(en hogere kosten)
Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 116 gasten