Vervangen DTP40

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Vervangen DTP40

Berichtdoor FKZ » 03 Dec 2020, 12:46

Niet om je aan het twijfelen te brengen maar het stoppen zal wel wat minder snel gaan. Ook allemaal afhankelijk van de gekozen reducties en schroef. Beide motoren zullen als ze geoptimaliseerd zijn voor het schip en de schroef in mijn optiek voldoen. Mits je geen beperking hebt in de afmeting van je schroefraam waardoor b.v enkel een 16 of 17 inch schroef past. Dan is de schroef een beperende factor waar je dan in je motorisering rekening mee moet houden
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Vervangen DTP40

Berichtdoor varg » 03 Dec 2020, 19:26

geen turbo op een boot als het niet nodig is! groet, Arnold
ps. er hebben meer kapteins last van een te grote motor dan van een te kleine. Het is niet goed een motor landurig te weinig te belasten!
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1105
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Vervangen DTP40

Berichtdoor Mopolcamper » 03 Dec 2020, 19:48

10,5 m en 11 ton? Mijn vlet is 10.30x3.35, staaldikte 5 mm en weegt net 7 ton. Waar zit dat verschil?
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Vervangen DTP40

Berichtdoor Amersfow » 03 Dec 2020, 19:53

Ja dacht ik ook. Er staat nu 76 pk in :o . De "vuistregels" lopen nu uiteen van 3-6 pk per ton. Verwachtende dat 11 ton wel erg zwaar is voor een 10,5m kruiser, dus als die 9 ton is moet het zeker goed gaan. Zaterdag ga ik de schroef maar eens opmeten.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1875
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Vervangen DTP40

Berichtdoor bas » 03 Dec 2020, 20:44

11 ton kan best hoor. Alleen de lengte en breedte zegt in die zin nog niet zoveel, alles staat ook met de diepgang en de vorm van het onderwaterschip. Wij bouwen 10,5 x 3,5 en komen net niet aan de 17 ton straks. Dus qua lengte en breedte komt dat aardig overeen met jullie schepen maar qua gewicht is het niet te vergelijken.
Dus eigenlijk is het wel handig om eerst zeker te weten wat het schip precies weegt voordat je überhaupt een weloverwogen motorkeuze kunt maken.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Vervangen DTP40

Berichtdoor Amersfow » 05 Dec 2020, 15:55

Deze schroef zit op die boot. Schroef hs-aquaprop 400 rh 432 Met kunststof schroeftunnel (en geinig roer). https://photos.app.goo.gl/EsA4Ng5fQYt7Nkfb8
Tis volgens mij van 4-5mm staal. 11 ton zal wel overdreven zijn. Heb gebeld met technicus. Die adviseert inbouw M4.45, dan kijken of die aan vol toeren komt, zonee, spoed iets terug stellen. Dit is de huidige kk https://photos.app.goo.gl/bFNTmdAUZPVLk6yc9
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1875
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Vervangen DTP40

Berichtdoor FKZ » 05 Dec 2020, 21:10

Een kaplan schroef in een straalbuis. En een becker roer boot van een sleepboot kapitein geweest? Her motorisering komt dan wel nauw met kk reductie of je moet het straalbuis idee los laten. Op de foto lijkt de ruimte tussen schroef en buis ook wat aan de grote kant 10mm of meer?
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Vervangen DTP40

Berichtdoor varg » 05 Dec 2020, 23:50

Mopolcamper schreef:10,5 m en 11 ton? Mijn vlet is 10.30x3.35, staaldikte 5 mm en weegt net 7 ton. Waar zit dat verschil?



9.50 lang en 10 ton zwaar....oa bodemplaat van 10 streep groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1105
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Vervangen DTP40

Berichtdoor Amersfow » 06 Dec 2020, 00:15

Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1875
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Vervangen DTP40

Berichtdoor FKZ » 06 Dec 2020, 09:13

Wel opvallend dat het max toerental makkelijk gehaald word. Lijkt op een te lichte schroef. De maat 432 hoort bij een 17 inch schroef. Als 400 de spoed is dan heb je een 17x16 inch schroef. Als ik 3800toeren 76 pk en de kk reductie in vicprop zet zou dat en 19x12 schroef worden. Met de vuist regel 1 inch kleinere dia is 1.5 tot 2 inch meer spoed kom ik rond de 17x16 uit.

Reken ik hem uit met de 42 pk 3000 en 2.63 kk kom ik op 19x12.5 uit wel ga je volgens vicprop je rompsnelheid niet halen. Of de waterlijn lengte is korter dan ik denk.

Jammer dat er geen meetgegevens zijn van topsnelheid in het verslag enkel een gevoel van 12/13kmh tja dat is 6.5 tot 7 knoop.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Amersfow en 15 gasten