Vervangen DTP40

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Vervangen DTP40

Berichtdoor vuuren1 » 22 Sep 2020, 23:48

@FKZ
Die had ik gemist.
S4L2 is in de basis altijd als 42 pk verkocht en bij de M4.35 zie ik geen afwijkende specificaties behalve het opgegeven vermogen.

@Pascal
De TM93 schakelt in de regel (mijn ervaring) best soepel, de kleinere TM345 viel mij wel tegen maar met een accumulator kwam dat ook weer goed.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Vervangen DTP40

Berichtdoor Amersfow » 01 Dec 2020, 15:20

Ik denk over de aankoop van een ander schip. Hier wil ik dan gelijk een nieuwe motor inzetten, de oude is uit '91. Ik twijfel tussen 1) Drinkwaard Mits S4l2 7kEur, 2) Craftsman CM4.42 7,5kEur en 3) Sole mini 44 7,5 kEur. Allemaal dezelfde 42pk basis. Drinkwaard is oerdegelijke onverfijnde kwaliteit, Craftsman lijkt mooier alternatief maar mij een beetje onbekend. De Sole is massive producent en kwaliteit. Wat vinden jullie?
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1865
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Vervangen DTP40

Berichtdoor kajoe » 01 Dec 2020, 17:32

ik heb er nu een jaar of 4 een sole 62 k in staan en heb nog geen probleempje kunnen vinden start prima ,alleen de pek van de peilstok smeerolie zit op een niet te makkelijke plek .
dat is het enigste wat ik kon vinden en dit ook aan de hooft leverancier laten weten .
kajoe
 
Berichten: 1376
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Vervangen DTP40

Berichtdoor FKZ » 01 Dec 2020, 23:05

Ik mis nog 1 merk waarom geen Vetus? Ik heb een prijs vergelijkbaar met wat jij noemt betaald voor een 42 pk vetus met een zf kk reductie 1:2.6. Naar welke kk kijk jij? Ik had een 35 pk aangevraagd maar die waren niet op voorraad de 42 pk wel met die kk.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Vervangen DTP40

Berichtdoor Amersfow » 01 Dec 2020, 23:38

Ik ga er vanuit dat ik geen Vetus voor 7,5 kEur kan vinden. Zou wel mooi zijn. Misschien kun je een PM sturen waar dat kan?
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1865
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Vervangen DTP40

Berichtdoor FKZ » 02 Dec 2020, 12:37

@amersfow

Pb gestuurd
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Vervangen DTP40

Berichtdoor Amersfow » 02 Dec 2020, 13:16

Bedankt, dan ga ik voor de Vetus.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1865
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Vervangen DTP40

Berichtdoor Amersfow » 03 Dec 2020, 09:21

Ls, ben toch weer door mensen aan het twijfelen gebracht. De boot voor de motor is 10,5 x 3,45 en schijnt 11 ton(!) te wegen. Is dan de Vetus M4.55 (52pk) toch een betere keus dan de 42pk versie? Heb een kruiser van dezelfde afmeting, misschien iets lichter en 3,10m breed, daarin staat een Sole mini-55 en op 1800rpm loopt die al 9,5km. Hij kan dan nog veel harder. Het scheelt iets van 900 euro voor dat turbootje erbij. Wat is wijsheid?
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1865
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Vervangen DTP40

Berichtdoor FKZ » 03 Dec 2020, 10:24

Tja lastige keuze met de afmetingen die je geeft ben je wat onder gemotoriseerd met een 42 pk. Als ik vicprop invul met jou gegevens en aanneem dat je waterlijn ongeveer 9 meter (31voet) is zou je 96% van je romp snelheid halen 7.2 knoop.

Eigenlijk vaar je nergens harder dan 10 km/h 5.5knoop daar heb je met deze afmetingen tussen de 15 en 20 pk nodig afhankelijk van wind mee tegen en golven. Het voordeel van de turbo is dat je behoorlijk wat meer koppel krijgt in de range van 1500 tot 2200 toeren.

De vraag is of jij dit koppel met de schroef kan overbrengen ik denk niet meer met een TMC 60 of ZF 12 je gaat dus 900euro meer voor de motor betalen maar ook nog eens meer voor een andere KK? Er vanuit gaande dat je de schroef en KK optimaliseert voor het hogere koppel anders heeft het geen zin om de turbo te nemen. Als je een 1:2 reductie kiest wat mischien met de ZF of TMC 60 zou kunnen vermogens technisch resulteert dat in een kleinere schroef ergo het nut van de meer koppel van de turbo verlies op de efficiëntie van de schroef.

Als je motor schroef en KK optimaliseert vaart wel zuiniger met de turbo maar je moet wel heel veel liters diesel verstoken wil je dat terug verdienen. Voor PK koppelwaares en krommes zie https://www.vetus.com/media/mmnews/14086265842944326.pdf
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Vervangen DTP40

Berichtdoor Amersfow » 03 Dec 2020, 12:14

Wow bedankt! Ja 7 knoop is veel te veel. Op grond daarvan zou 42pk voldoende moeten zijn (gevoelsmatig lijkt me dat zeker, met 55pk vol aan veeg ik alle vissers van de kant.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1865
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten