brandstoftank reinigen?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

brandstoftank reinigen?

Berichtdoor bareuh » 29 Aug 2020, 12:15

Het vermogen van mijn motor loopt soms terug en ik vermoed vervuiling, want aan de motor ligt het niet. Filters zijn in oktober vervangen Ik heb een vaste brandstoftank (BB) waar ik lichte vervuiling uit de laagte oppomp. Ik heb de boot 2 jaar en weet niet wanneer de tank voor het laatst gereinigd is.
Offertes leveren fikse bedragen op.
Wat te doen? Filters vervangen? Tank reinigen? Kan ik dat zelf en hoe dan? :(
bareuh

ligplaats: Drimmelen
info: 9 meter Cascaruda motorkruiser uit 1975
Solé mini 44 diesel inclusief keerkoppeling TMC60 uit 2017.

Re: brandstoftank reinigen?

Berichtdoor aadbloem » 29 Aug 2020, 14:31

Hoe bereikbaar is de tank voor jezelf? Heb je een mangat/deksel waardoor je kan werken in de tank?
In mijn vorige boot kon ik het deksel losmaken (45/45cm) en heb ik de tank met een plamuurmes de drab en roest van de bodem gehaald en verder schoongemaakt.
Als je niet in de tank kan zit je misschien vast aan een commerciele schoonmaker met vloeistoffen enzo.
Nadien waarschijnlijk ook nog een keer je dieselfilter(s) vervangen.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Re: brandstoftank reinigen?

Berichtdoor Pjoi » 29 Aug 2020, 18:44

De vraag is in eerste instantie wel of het vervuiling is en niet iets anders. Vervuiling zorgt er toch vaak wel voor dat je motor niet meer op toeren komt of helemaal uitvalt. Dat gaat dan vaak ook niet meer weg of komt heel snel weer terug en lost zich pas op als je de filters vervangt.

Maar goed. Voor het schoonmaken van de tank is het inderdaad de vraag hoe goed je erbij kan. Helaas hetzelfde meegemaakt en onze tank is echt helemaal in het interieur gebouwd. Heeft wel 2 mangaten maar om die fatsoenlijk te bereiken moet of de keuken of het binnenstuur worden gesloopt. Ik heb toen voor de minder ingrijpende optie gekozen en het volgende gedaan:

- Een flinke dosis anticide aan de tank toegevoegd (bacterie-doder)
- Een tijdje laten staan
- een 15mm koperen buis gekocht en schuin afgezaagd en via een slang op de bilgepomp aangesloten (die ook in een jerry-can kan pompen). Vervolgens deze via het peilstokgat op de bodem van de tank laten zakken en daar ca. 50 liter opgezogen waarbij ik de buis over de bodem van de tank heb verplaatst (moet wel zeggen dat mijn tank in een v-bodem eindigt).
- Vervolgens mijn waterafscheiders vervangen door waterafscheiders met filters met een hele hoge capaciteit (goldenrod 496)
- 3 weken op vakantie geweest en toen waren de filters redelijk vuil (nog geen problemen). Daarna vervangen en nu na 2 weken zijn ze nog brandschoon. Gevoelsmatig is het meeste vuil er nu uit.

Profesioneel schoonmaken zal altijd het beste zijn maar dit is wellicht een alternatief.
Pjoi

ligplaats: Westeinderplassen
info: Super van Craft 1230 uit 1977

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard