Een buurboot heeft een DAF 575 met een mechanische toerenteller, dus aandrijving via een kabel naar de toerenteller op de binnenstuurstand. Nu wil hij ook een toerenteller buiten. Het lijkt me niet dat er met een tweede mechanische kabel gewerkt kan worden. Dat zou kunnen met een toerentelelr die via een W aansluiting op de dynamo werkt. Ik weet niet of zijn dynamo een W aansluiting heeft. De dynamo is moeilijk bereikbaar (eerst geluidsisolatie verwijderen). Er is wel een draad genummerd 4, die misschien een W aansluiting is; ik meet daarop ca 60 volt wisselspanning oplopende met het toerental. Ik heb niet gecontroleerd of het gelijkspanning is, dus metend als wisselspanning kan die 60 volt misleidend zijn.
Of het zou kunnen via een gever voor de toerenteller die in het motorblok wordt gemonteerd. Er is wel een DAF toerenteller (2-draads) aanwezig die met zo een gever kan werken. Vraag: past een 2 draads toerental gever op een DAF 575? En op welke plaats? Die gevers zijn nogal duur, maar wellicht is er ergens 2e hand aan te komen. Heeft iemand ideeën hoe deze buurman te helpen? mvg Jan