Motor starten op het ‘droge’

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Motor starten op het ‘droge’

Berichtdoor bassie77 » 18 Aug 2020, 23:29

Goedenavond,

Wellicht een domme vraag maar ik wil binnenkort mijn motor starten om te kijken of alles werkt zoals ik gedacht had. De boot staat aan wal. Ik kan hem eventueel in het water laten hijssen maar is het ook mogelijk met bijvoorbeeld een tuinslang in de wierpot?

Alvast dank,

Groet Bas
bassie77

ligplaats:
info:

Re: Motor starten op het ‘droge’

Berichtdoor Kwokko » 19 Aug 2020, 00:00

bassie77 schreef:............ is het ook mogelijk met bijvoorbeeld een tuinslang in de wierpot?

Ja hoor kan heel goed zelfs.
Wel even je kraan onder de wierpot dichtdoen,anders loopt het water onder boot weg i.p.v. dat het naar de impeller gaat.

Zo doe ik het in principe ook voor de winter,om er koelvloeistof in te doen,om het koelwatergedeelte vorstvrij te houden.
Kwokko

Berichtdoor Popeye » 19 Aug 2020, 12:12

Je loopt wel het risico dat het een kliederbende wordt. De slang onderaan loshalen en dan in een emmer water misschien? Kun je de emmer bijvullen met de tuinslang. Ik deed het indertijd na de inbouw zonder wierpot ertussen met een speciekuip met water, en liet het water via de losse uitlaatslang ook weer in de speciekuip lopen.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye

ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Berichtdoor Wolf1 » 20 Aug 2020, 09:37

bassie77 schreef:Goedenavond,

Wellicht een domme vraag maar ik wil binnenkort mijn motor starten om te kijken of alles werkt zoals ik gedacht had. De boot staat aan wal. Ik kan hem eventueel in het water laten hijssen maar is het ook mogelijk met bijvoorbeeld een tuinslang in de wierpot?
Alvast dank,
Groet Bas

Wat vind je er van gewoon te starten, met gedemonteerde inpellor ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor kajoe » 20 Aug 2020, 09:57

wij lieten de motor ook wel eens een tijdje lopen zonder koelwater laag toerental en meestal niet lange dan 5 minuten .
dit ook met het leeg gezogen carter om de oude smeerolie even weg te pompen even een minuutje, dan nogmaals leeg zuigen en de verse olie er weer in na 20 jaar liep hij nog steeds prima .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor bassie77 » 20 Aug 2020, 17:41

[quote="Wolf1]Wat vind je er van gewoon te starten, met gedemonteerde inpellor ?
Gr. Wolf1 [/quote]

Hi Wolf, dat was mijn eerste idee, maar ik bedacht me toen dat de rest van het uitlaatsysteem bestaat uit een uitlaatslang en een kunststof waterlock van vetus. Ik dacht dat die onderdelen de koeling nodig hebben maar wellicht klopt die gedachte niet?
bassie77

ligplaats:
info:

Berichtdoor Blacktoppie » 20 Aug 2020, 18:07

Omdat het veel meer werk is om de impeller te demonteren(in mijn geval wegens niet super bereikbaar) dan even een slang in de wierpot te hangen, aan de andere kant is demonteren ook weer niet verkeerd omdat je dan gelijk de impeller kan controleren.

Hier ook op de kant altijd even de wierpot open en de slang met regelbare waterspuit in de pot. Er loopt best wel eens iets naast maar over het algemeen gaat het goed. En water wat er naast loopt is gelijk een goeie rede om een doekje door je bilge te halen.

Arco
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie

ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h.

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard