Davidos schreef:Ieder zijn vak, dat zeker. En het is niet mijn vak, maar ik ben wel nieuwsgierig.
Waarin verschilt de "Mitsubishi S4L2 goedkope industriemotor" die volgens jouw zeggen niet geschikt is voor maritieme toepassingen, van een "Mitsubishi S4L2" zoals Vetus die toepast?
'Niet geschikt of slecht zeg ik niet, dat het 'anders' is wel.
Ik heb deze vraag in het verleden al tientallen malen op dit forum uitgelegd maar ik zal het nog even kort samenvatten (verder ff zoeken en je komt het vast in allerlei vormen tegen).
De eerder genoemde 4000 euro verschil is erg veel maar dat gaat over bruto prijzen, voor werven is dat verschil kleiner.
Het uitvoeringsniveau van de motorsets zijn aanzienlijk verschillend (zie het verslag van Amersflow).
Vetus neemt bij Mitsubishi een basismotor af met eigen eisen en specificaties en de goedkope aanbieders pakken bv. een partij tractormotoren, of net wat er in de aanbieding is..
Het verschil zit in de research en ontwikkelingskosten van de basismotor én daarbij het niveau van vele zaken aan en rond de motorset.
Sinterklaas bestaat nog steeds niet en ik heb nog nooit een 'low cost' Mitsubishi ingebouwd en/of verkocht, wel Vetus Mitsubishi motoren.
Iedereen tevreden..
De Peugeot Indenor uit een auto draait opvallend anders rond dan een Indenor van DTN (die rode motoren), ook DTN kocht basisblokken in met andere spec's).
Bij DAF ken ik geen verschillen m.b.t. ervaringen en beleving, die motoren zijn allemaal zeer gemoedelijk. (behalve dan verschillende uitvoeringen gericht op specifieke toepassingen zoals andere regulateurs / instellingen).
Dit onderwerp ging in de basis over Chinese motoren, als je dan moet kiezen tussen zoiets of een 'low cost' Mitsubishi dan zou ik zeker de laatste kiezen.
Alle waar naar het geld.
De 4jh4e van Yanmar (helaas weer uit productie / gemoderniseerd) had mijn voorkeur weer boven de Vetus Mitsubishi.
In details net weer wat beter.