Timray problemen

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Timray problemen

Berichtdoor bas » 23 Aug 2020, 22:35

Chapeau voor deze reactie!
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Timray problemen

Berichtdoor vuuren1 » 24 Aug 2020, 22:31

@kwokko
Ik had het over A merken en niet over goedkope industriemotoren die niet bedoeld zijn voor maritieme toepassingen en dus goedkoop gemariniseerd worden aangeboden.
Dergelijke motoren kan je helaas niet vergelijken met BV Yanmar en ook Vetus (om maar even bij Mitsubishi te blijven), dat zijn andere basismotoren.
Maar dat wist je vast nog niet en dan kan ik het je ook niet kwalijk nemen.
Ieder zijn vak...
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Timray problemen

Berichtdoor Davidos » 17 Sep 2020, 14:41

Ieder zijn vak, dat zeker. En het is niet mijn vak, maar ik ben wel nieuwsgierig.

Waarin verschilt de "Mitsubishi S4L2 goedkope industriemotor" die volgens jouw zeggen niet geschikt is voor maritieme toepassingen, van een "Mitsubishi S4L2" zoals Vetus die toepast?
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Timray problemen

Berichtdoor Kwokko » 18 Sep 2020, 14:38

hbsmarine schreef:September gaan we de motor uit de boot halen en leveren we hem af bij timray, zodra er een oplossing gevonden is zullen we dat vermelden.

September is bijna voor 2derde voorbij.
Is er al nieuws te melden in deze zaak?
Kwokko
 

Re: Timray problemen

Berichtdoor Navigo » 18 Sep 2020, 18:15

Waarin verschilt de "Mitsubishi S4L2 goedkope industriemotor" die volgens jouw zeggen niet geschikt is voor maritieme toepassingen, van een "Mitsubishi S4L2" zoals Vetus die toepast?


HH,

Het zou zo kunnen zijn dat;

-één en ander iets beter uitgebalanceerd is(krukas/ lagering).
-een nat uitlaatje.
-een tweede koelwaterpompje .
-een gecombineerd spruitstuk met expansietank.
-mogelijk een ander vliegwiel gewicht, waardoor een lager stationair behaald kan worden.

Ga zo nog maar even door.

Craftsman gebruikt ook in basis blokken van mitsu, kan niet zeggen dat daar inwendig nu iets anders zit gemonteerd of wezenlijk aangepast is.
Vetus is iets verder door ontwikkeld,.

Nu denk ik zelf dat je het vooral zult merken in een rustigere loop en minder geluid, of dat de meerprijs waard is dat is aan de eindgebruiker.

Je zult bij een industrieblok meer aandacht moeten besteden aan isolatie, fundatie en trillingen.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Timray problemen

Berichtdoor Amersfow » 18 Sep 2020, 22:13

Vergelijk zelf;

Drinkwaard: https://www.drinkwaard.com/scheepsmotor ... ishi-s4l2/
Vetus: https://www.vetus.com/nl/motoren-en-ron ... m4-45.html

en een prijs verschil van iets meer dan 4000 euro. Toen ik zelf voor de keuze stond heb ik de Drinkwaard gekocht. Met een paneel waarvan je afvraagt op welke rommelmarkt ze dat aangeschaft hebben, een bromfiets brandsstoffilter dat wellicht standaard met het basisblok meekwam. De Vetus is meer gelikt; maar beiden zijn nieuw en ik denk dat ze allebei evenveel uren meegaan.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1865
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Timray problemen

Berichtdoor FKZ » 19 Sep 2020, 08:39

De boekjes prijs van vetus betaal je natuurlijk nooit. Rond vragen en offerte vragen. Sole mini 44 boekjes prijs 11000 ex. Via diverse kanalen voor rond de 7000 te krijgen. Zelfde met vetus boekjes prijs 12000 oid rond de 7000 tot 7500 te krijgen. Zelfde met de kleinere motoren Craftsman idem. Dan zijn de verschillen met een nieuwe kk erg klein rond de 500 euro. Dannweet ik wel wat ik zou kiezen.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Timray problemen

Berichtdoor bas » 19 Sep 2020, 09:30

Marine motoren worden in principe anders belast dan industrie motoren. Langdurig op een vast toerental en relatief hoog belast. Aanpassingen t.o.v. industrimotoren kunnen dan een andere nokkenas zijn voor een andere klepkarakteristiek, ander materiaal/legering en vorm van zuigers i.v.m. hogere temperaturen en andere compressieverhouding.
En hoewel "marine" kun je je voor de pleziervaart afvragen in hoeverre deze argumenten relevant zijn. M.i. totaal niet, mede gegeven door de hoeveelheid DAFs, Mercedesen en Indenors die er vandaag de dag nog rondvaren.
Ik heb nog nooit een marine onderblok merk A, merk B en een industriblok van dezelfde fabrikant naast elkaar open gehad maar vraag me af of je daar ook echt verschillen gaat ontdekken.
Al het andere wat een motor "marine" maakt hangt aan de buitenkant. Dat dat bij de ene slechter zou zijn dan bij de ander weet ik niet, vraag het me af. Denk dat het prijsverschil meer te zoeken is in ontwikkeling, PR, reclame etc.p
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Timray problemen

Berichtdoor Amersfow » 19 Sep 2020, 09:58

Ik kan me niet voorstellen dat je zo'n Vetus voor 7000 incl BTW kunt kopen. Beetje browsen op internet kom ik niks lager dat ~12.500 tegen. Of het moet er 1 van de vrachtwagen gevallen zijn ;-)
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1865
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Timray problemen

Berichtdoor vuuren1 » 20 Sep 2020, 00:51

Davidos schreef:Ieder zijn vak, dat zeker. En het is niet mijn vak, maar ik ben wel nieuwsgierig.

Waarin verschilt de "Mitsubishi S4L2 goedkope industriemotor" die volgens jouw zeggen niet geschikt is voor maritieme toepassingen, van een "Mitsubishi S4L2" zoals Vetus die toepast?


'Niet geschikt of slecht zeg ik niet, dat het 'anders' is wel.

Ik heb deze vraag in het verleden al tientallen malen op dit forum uitgelegd maar ik zal het nog even kort samenvatten (verder ff zoeken en je komt het vast in allerlei vormen tegen).
De eerder genoemde 4000 euro verschil is erg veel maar dat gaat over bruto prijzen, voor werven is dat verschil kleiner.
Het uitvoeringsniveau van de motorsets zijn aanzienlijk verschillend (zie het verslag van Amersflow).

Vetus neemt bij Mitsubishi een basismotor af met eigen eisen en specificaties en de goedkope aanbieders pakken bv. een partij tractormotoren, of net wat er in de aanbieding is..
Het verschil zit in de research en ontwikkelingskosten van de basismotor én daarbij het niveau van vele zaken aan en rond de motorset.
Sinterklaas bestaat nog steeds niet en ik heb nog nooit een 'low cost' Mitsubishi ingebouwd en/of verkocht, wel Vetus Mitsubishi motoren.
Iedereen tevreden..


De Peugeot Indenor uit een auto draait opvallend anders rond dan een Indenor van DTN (die rode motoren), ook DTN kocht basisblokken in met andere spec's).
Bij DAF ken ik geen verschillen m.b.t. ervaringen en beleving, die motoren zijn allemaal zeer gemoedelijk. (behalve dan verschillende uitvoeringen gericht op specifieke toepassingen zoals andere regulateurs / instellingen).

Dit onderwerp ging in de basis over Chinese motoren, als je dan moet kiezen tussen zoiets of een 'low cost' Mitsubishi dan zou ik zeker de laatste kiezen.

Alle waar naar het geld.
De 4jh4e van Yanmar (helaas weer uit productie / gemoderniseerd) had mijn voorkeur weer boven de Vetus Mitsubishi.
In details net weer wat beter.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 gasten