Welk dubbel brandstoffilter?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Welk dubbel brandstoffilter?

Berichtdoor Pettevlet » 08 Aug 2020, 20:02

In mijn 'nieuwe' vletje Uit 1971 zit een tamelijk nieuwe Lombardini LDW2204 MT motor (80 draaiuren) met een enkel Delphi 296 filter.
Omdat ik graag op ruimer water ik gaan varen vind ik een dubbel brandstof filter een must.
Maakt het nog uit welk filter ik er in zet? Bijvoorbeeld een dubbel Vetus filter of een dubbel Racor filter?
Waar moet ik op letten (behalve de doorstroomcapaciteit)?

Alle adviezen zijn welkom

Karel
Gebruikers-avatar
Pettevlet

ligplaats:
info:

Re: Welk dubbel brandstoffilter?

Berichtdoor Oeverloos » 08 Aug 2020, 21:08

Hey Pettevlet,

Ik heb goede ervaringen met een Racor Turbine filter met papieren filterpatronen.
Ik neem aan dat Vetus deze ook levert.
De papieren patronen zijn goedkoper in het gebruik en de filters groter, vergeleken met de spin-on filters van beide merken.
De ruime bowl van doorzichtig plastic (voor beroepsvaart van metaal) heeft een grote capaciteit en je kan i.p.v. de T handle een manometer monteren die de zuigkracht in negatieve waarden laat zien.
Dat geeft een indicatie van de vervuiling.
Ik heb aan beide kanten van de filter een kraan, zodat ik met een beetje diesel uit de jerrycan een filter snel kan wisselen zonder dat er lucht in de leiding komt.
Maar ik neem aan dat dat inmiddels niet meer hoeft bij de nieuwere versies.

Bij grote oversteken zet ik beide filters open ( 2 x Racor 1000 FG met manometers en kranen).

De papieren filterpatronen zijn leverbaar in 2 micron of 10 of 30.
Ik gebruik 2 micron, maar dat komt omdat er in mijn tank allerlei flora en fauna woonde.

Normaal is in mijn ogen 10 micron.
Bij 30 micron kan je motor toch nog uit gaan omdat de fijnfilter op de motor zelf rond de 5 micron groot is.

Het is een misverstand uit te gaan van de veronderstelling dat als je motor uitgaat bij een 30 micron voorfilter,
je dan het filter om kan zetten en dat de motor dan weer start.
Je moet dan echt het fijnfilter wisselen en het voorfilter en dan ontluchten om weer schroefwater te krijgen.

Mvrg.

Oeverloos
Oeverloos

ligplaats:
info:

Berichtdoor Pettevlet » 08 Aug 2020, 21:57

Dankjewel Oeverloos voor je reactie.

Ik zat aan te denken van Vetus: https://www.vetus.com/nl/vetus-brandstoffilter-waterafscheider-dubbel-10-micron-190-l-h.html
Daar zit al een onderdrukmeter op, maar zo te zien kunnen daar geen papieren filters in. Dus misschien dan toch maar een Racor. Hoewel, hoe vaak moet je nu een nieuw filter? Als het goed is toch maar 1x/jaar toch?

Dank voor de tip om in ieder geval 10 micron te nemen. Daar was ik zelf niet opgekomen, maar klinkt logisch.

Karel
Gebruikers-avatar
Pettevlet

ligplaats:
info:

Berichtdoor bas » 08 Aug 2020, 22:13

Waarom niet een Delphi naast de huidige?

Kost een stuk minder en is het meest gangbare filter wat je overal kunt krijgen. Turbine-/centrifugaal filters klinkt leuk maar dat heeft amper effect met dit soort kleine motoren met weinig flow door de leidingen
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas

ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Berichtdoor Pettevlet » 08 Aug 2020, 22:26

Dat heb ik even overwogen, maar het voordeel van een dubbel filter is dat ik niet ingewikkeld hoef te doen met het verleggen van de aansluitingen en aparte kranen monteren. Nu ben ik niet geheel onhandig, maar zoek wel graag de makkelijke weg, hier.

Daarnaast kost twee aparte filters meer installatie ruimte dan een dubbel filter en de plek waar het filter nu zit vind ik prima, maar daar kan net geen tweede naast.
Gebruikers-avatar
Pettevlet

ligplaats:
info:

Berichtdoor Oeverloos » 08 Aug 2020, 22:33

Beste Karel,

Je kunt prima de filter van Vetus nemen die je hebt uitgekozen.
Dat is een spin-on filter.

Mijn eigen voorkeur zou uit gaan naar 1 filter type Racor 500 FG turbine filter.
Het papieren filter element is Racor Vervangings dieselfilter 2010M-OR 10M.

Je noemt dat je op groot water wilt varen met de vlet.
Met dit filter heb ik goede ervaringen, alleen is die van mij type 1000.

Je kan het papieren filter er ook uit halen en inspecteren.

Maar de Vetus spin-on is ook een goede keuze.

Als je tank brandschoon is blijft je voorfilter sowieso brandschoon.
Alleen weet je niet altijd wat je onderweg bij het tanken allemaal in je tank geleverd krijgt.

Mvrg.

Oeverloos
Oeverloos

ligplaats:
info:

Berichtdoor Pettevlet » 08 Aug 2020, 23:39

De tanks zijn gespoeld en gereinigd, dus schoon. Maar inderdaad weet je nooit wat je bij een onbekend station gebunkerd krijgt. Vandaar.

Ik ben wel benieuwd waarom jij bij een oversteek beide filters open zet. Ik ging er van uit dat het een goede gewoonte is om een van beide filters droog te laten staan totdat hij nodig is. Kun je daar nog iets over zeggen?
Gebruikers-avatar
Pettevlet

ligplaats:
info:

Berichtdoor bas » 09 Aug 2020, 08:14

Inbouwruimte is vaak wel een puntje ja idd.

Delphi heeft ook dubbele filters maar dan staan ze in serie viel me op. Even verder kijkend is dat bij de vetus filters ook zo. M.i. schiet je daar dus weinig mee op als er een filter vol zit, als je dubbele filters wil om de genoemde redenen dan moet je ze parallel zetten. Dus om gelijk maar aan te haken op je bovenstaande vraag, die reden ontgaat me ook een beetje eigenlijk.
Dan kom je idd. al snel uit bij racor of separ om het een beetje gangbaar te houden.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas

info:

Berichtdoor Pettevlet » 09 Aug 2020, 09:54

Volgens mij staan de Vetus filters ook parallel, tenminste als ik de documentatie bekijk begrijp ik dat.
Separ is ook wel mooi spul, maar duuuuur....
Misschien wat overkill voor mijn bootje. Ik ga eens kijken welke het makkelijkst in te passen is, Racor of Vetus.
Dank voor de reactie.
Gebruikers-avatar
Pettevlet

ligplaats:
info:

Berichtdoor bas » 09 Aug 2020, 10:28

Ik had hier gekeken:
https://www.vetus.com/media/magentomind ... 4543_0.pdf

En idd, iets beter kijken en je kunt ze wel parallel schakelen idd. My bad, excuus voor de verwarring.

Separ is idd stervensduur maar of ik zit verkeerd te kijken maar scheelt niet heel veel met Racor toch? Dan komt de Vetus er wel wat beter uit qua prijs, al blijf ik het veel geld vinden.
Gebruikers-avatar
bas

info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard