Afgelopen winter mijn schroefaslager (en binnenlager) vervangen door (beide) een nieuw Vetus watergesmeerd lager met een Phenol buitenkant (25mm as, 40 mm lager, 100 mm lang). De watergesmeerde lagers die erin zaten vervangen vanwege de speling en gaven een rammel tijdens het varen. Uiteindelijk ca 25 uur prima gevaren totdat ik gisteren tussen stationair en 1400 toeren een hele harde piep hoor zowel voor- als achteruit. Boot uit het water, niets te zien. Geen touw, visgraat of andere vervuiling. Waterkanaaltjes doorgeprikt met een tie-ribje en gingen op 1 na soepel. Vreemde was dat het lager behoorlijk strak om de as zat, toen deze er net op zat was dat niet zo. Nog gespoeld met handzeep (draaide een stuk soepeler toen), dit had echter maar een paar minuten effect met varen en daarna was het er weer (de piep kwam ieder geval zeker uit het schroefaslager aan het eind van de schroefas bij de schroef).
Schroefas is met de hand net te draaien (met de hand op de flexibele koppeling gaat het makkelijk). Boot komt prima op max toeren (3400 tpm).
Ik heb ook de toevoer van de motor naar de gland gecheckt, dit loopt goed door. Rubber slangetje ook doorgeblazen. Besloten om nu te blijven varen en af en toe wat meer gas te geven (normaal vaar ik max 2000 toeren, ca 9 km/uur) en het in de gaten te houden en van de winter het lager te vervangen.
Kan het kunststof in de loop van de tijd wat zwellen en strakker gaan zitten? Wat zou er nog meer aan de hand zijn, iemand tips?