Schroefaslager piept

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Schroefaslager piept

Berichtdoor Snater71 » 06 Aug 2020, 19:40

Afgelopen winter mijn schroefaslager (en binnenlager) vervangen door (beide) een nieuw Vetus watergesmeerd lager met een Phenol buitenkant (25mm as, 40 mm lager, 100 mm lang). De watergesmeerde lagers die erin zaten vervangen vanwege de speling en gaven een rammel tijdens het varen. Uiteindelijk ca 25 uur prima gevaren totdat ik gisteren tussen stationair en 1400 toeren een hele harde piep hoor zowel voor- als achteruit. Boot uit het water, niets te zien. Geen touw, visgraat of andere vervuiling. Waterkanaaltjes doorgeprikt met een tie-ribje en gingen op 1 na soepel. Vreemde was dat het lager behoorlijk strak om de as zat, toen deze er net op zat was dat niet zo. Nog gespoeld met handzeep (draaide een stuk soepeler toen), dit had echter maar een paar minuten effect met varen en daarna was het er weer (de piep kwam ieder geval zeker uit het schroefaslager aan het eind van de schroefas bij de schroef).

Schroefas is met de hand net te draaien (met de hand op de flexibele koppeling gaat het makkelijk). Boot komt prima op max toeren (3400 tpm).

Ik heb ook de toevoer van de motor naar de gland gecheckt, dit loopt goed door. Rubber slangetje ook doorgeblazen. Besloten om nu te blijven varen en af en toe wat meer gas te geven (normaal vaar ik max 2000 toeren, ca 9 km/uur) en het in de gaten te houden en van de winter het lager te vervangen.

Kan het kunststof in de loop van de tijd wat zwellen en strakker gaan zitten? Wat zou er nog meer aan de hand zijn, iemand tips?
Snater71

ligplaats:
info:

Re: Schroefaslager piept

Berichtdoor jkos » 06 Aug 2020, 20:28

Bij mij was dat ook het geval.
Heb beide motoren opnieuw uitgelijnd en daarna was het probleem verholpen,
jkos

ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Berichtdoor Snater71 » 06 Aug 2020, 20:32

De motor is niet zo heel zwaar en kan ik tijdens het varen wat liften en naar beneden duwen in de rubbers. Dit had geen enkel effect. Overigens is de motor zo goed mogelijk uitgelijnd, voor zover dat gaat met een flex koppeling, na vervanging van de lagers.
Maar toch bedankt voor de tip, zal dit alsnog extra checken in de winterperiode.
Snater71

ligplaats:
info:

Berichtdoor bas » 07 Aug 2020, 10:01

Draait het lager niet in de koker?

V.w.b. de uitlijning: Wat voor flexibele koppeling heb je? Een homokineet moet juist iets uit lijn staan voor een goede werking.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas

ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Berichtdoor Snater71 » 07 Aug 2020, 15:06

Het lager zit geborgd met een boutje door de schroefaskoker tot in het phenol van het lager. Boutje is ook niet te lang (zit niet tegen de schroefas). Met zeep ertussen was het piepen ook een paar minuten weg tijdens het varen.
De flexibele koppeling is, denk ik, een Vetus M-127 of een vergelijkbaar model van Exalto (Centaflex). Deze zien er hetzelfde uit.
Snater71

ligplaats:
info:

Berichtdoor Snater71 » 15 Aug 2020, 16:33

Lijkt of het lager steeds wat vaster komt te zitten, piepen komt nu ook bij hogere toeren voor. Wat ik om mij heen hoor ik dat het lager mogelijk te heet is geworden en uitgezet. De schroefas wordt gesmeerd via een aansluiting op het buitenwater op de motor.
Andere optie, die ik zelf bedenk, ik dat het tussenlager van (10 cm lang) teveel weerstand heeft waardoor het buitenlager (ook 10 cm lang) te weinig water krijgt. Echter deze zit altijd onder water, dus dat blijf ik vreemd vinden.
Inmiddels besloten binnenkort de boot uit het water te halen en het buitenste schroefaslager te vervangen... je moet ergens beginnen.
Snater71

ligplaats:
info:

Berichtdoor Navigo » 15 Aug 2020, 21:25

HH,

Combinatie van te strakke passing en huidige watertemperatuur?
Hoe makkelijk kreeg je het lager in de koker/ uithouder?

Navigo
Navigo

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 15 Aug 2020, 22:41

Ik denk dat Navigo de goede kant op denkt.
Dat i.c.m. met wat andere mogelijke invloeden, nieuwe lagers zijn mooi pas, een weinig kromming in de schroefaskoker is er altijd (bij een ingelaste koker zeker), dan de huidige temperaturen waarbij alles uitzet (ook de hele boot, motorfundatie etc...).
Zoiets loopt nooit perfect in lijn en de vervelende eigenschap van die rubber lagers is dat het rubber dan mogelijk gaat trillen / in resonantie komt en gaat piepen (geeft meestal niks maar het klinkt als zeer vervelend).
Eigenlijk is het beter (minder kritisch in dit verband met deze ervaring) om alleen een rubber buitenlager toe te passen met binnen een flexibele asafdichting, dan is er meer "bewegingsvrijheid".
E.e.a. is o.a. wel afhankelijk van lengtes van de as tussen motor en achterste lager en wat er tussen zit.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor varg » 15 Aug 2020, 23:04

Als je op de site van de fabrikant kijkt zie je dat een rubberlager enige speling moet hebben bij het monteren. Als eenmaal alles nat is is de passing bijna perfect. Uiteindelijk is het een waterfilmpje tussen rubber en staat wat voor de smering zorgt...er moet wel plaats zijn voor dat waterfilmpje. Groet, Arnold
ps er worden lagers geproduceerd met inch-maat buiten en mm binnen...en andersom. Pas op dat je de goed maatvoering hebt!
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg

ligplaats:
info:

Berichtdoor Snater71 » 16 Aug 2020, 05:45

De phenol lagers zijn iets afgeschuurd en met normale tikjes op de plaats gebracht en geborgd met een boutje. Boot is polyester (6,5 x 2,4 m) en koker is aan de achterzijde vastgebout en gekit, voorzijde is deze ook vastgezet.

De schroefas is 25mm en 2,08 meter lang. Vanaf de centaflex gezien zit er op een afstand van 0,4 meter de waterflexseal (lipseal) met zwevend lager (in een rubber “ hoes”). Op een afstand van ca. 1,25 meter van de centaflex zit het 1e rubberlager en op een afstand van 2,0 m het 2e rubberlager. Als ik het het 1e rubberlager laat vervallen is de dragende afstand gelijk bijna 2 meter (zwevend lager niet meegerekend). Dat leek mij (veel) te lang. Er zat voorheen een heel kort steunlagertje van een kleine 3 cm van teflon en het achterlager was ca 6 cm lang en ook van teflon. Maar dat gaf een rammel die nu weg is (maar inmiddels vervangen is door een piep).
Motor is een 3 cil 21 PK.
Dus tja... ik kan alles proberen. Maar om het steunlager weg te laten is gevoelsmatig niet verstandig of denken jullie daar anders over?
Snater71

ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard