carter overdruk Yanmar YSE 12 G

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

carter overdruk Yanmar YSE 12 G

Berichtdoor ..... » 07 Dec 2013, 18:00

Bericht door Nelis2 » wo 19 jun 2013, 16:18

Hallo,
ik heb zojuist een boot gekocht met Yanmar YSE 12 G erin. Dit motortje start en loopt op zich goed, maar als hij enigzins warm wordt komt er wel heel wat rook en overdruk uit het pijpje van de carter ontluchting. De vorige eigenaar zegt de Yanmar kortelings nog uit elkaar gehad te hebben om de cilinder kop te vervangen.
Wat kan dit zijn en wat is er eventueel aan te doen. Is het schadelijk of alleen maar hinderlijk. ??

mvg Nelis
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: carter overdruk Yanmar YSE 12 G

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 18:01

Bericht door vuuren1 » wo 19 jun 2013, 20:23

Nelis,

1: Het vervangen van een cilinderkop heeft weinig met zuiger / cilinderslijtage te maken wat carterdruk verooorzaakt. omdat er verbrandingsgassen langs de zuiger naar het carter lekken.
2:
Is niet schadelijk (wel voor je eigen luchtwegen), het duidt op slijtage.
3:
Los het op door de carterontluchting middels een slangetje naar de motor luchtinlaat te geleiden, dan ben je van de dampen af.
(dat lost de slijtage uiteraard niet op)

En let op het smeerolieverbruiik.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: carter overdruk Yanmar YSE 12 G

Berichtdoor eagle » 07 Dec 2013, 18:01

Bericht door eagle » wo 19 jun 2013, 21:03

Eens met Vuuren

Ter aanvulling: YSE heeft heeft een cartervacuumklep/ olie-afscheider.
Het carterpijpje komt niet zomaar uit het carterdeksel, maar de af te voeren carterlucht moet door deze klep.
Deze zit binnen in het carterdeksel. Vlgns yanmar moet hij elke 100 uur gereinigd worden. Dat is wat vaak, maar dat gold voor de ouderwetse oliesoorten van toen. Niettemin; Als het nooit gebeurt is, kan dat ook (mede) tot dit soort klachten leiden.

Om te reinigen:
Startmotor wegnemen.(indien aanwezig)
Carterdeksel demonteren
Filtereenheid (metalen blokje) uit het deksel losnemen (niet uit elkaar halen!)
Uitwassen met benzine, of remreiniger.
Eea weer monteren....

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: carter overdruk Yanmar YSE 12 G

Berichtdoor ..... » 07 Dec 2013, 18:01

Bericht door Nelis2 » do 20 jun 2013, 16:12

Ok heren, bedankt voor deze nuttige tips, dit zal ik zeker en vast gaan doen,

dan heb ik nog een vraag die jullie wellicht kunnen beantwoorden:

ik heb het gevoel dat de voortstuwing van de boot helemaal niet zo is, zoals ie zou moeten zijn met 12 pk erin, de kajuit is er al af, maar tegen wind in of tegen stroom in komt de boot nauwelijks vooruit. Ik heb ook als ik naar de trillingdemper van de schroefas kijk, het idee dat ie niet met een regelmatig toerental draait, terwijl de motor wel op volle kracht staat te draaien.

Kan er slip optreden in de keerkoppeling of is dit een geheel mechanisch doorlopend gedeelte..?? Is het ( makkelijk) op te lossen ?? Wat voor olie zou daar eigenlijk in moeten zitten, het is nu pikzwart en ruikt wel behoorlijk verbrand oid.

Als jullie een idee hebben, houd ik mij sterk aanbevolen. ;)

mvg Nelis
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: carter overdruk Yanmar YSE 12 G

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 18:02

Bericht door vuuren1 » do 20 jun 2013, 19:06

Zou kunnen dat de koppeling defect is als de olie zwart is en verbrandt ruikt. Dan heb je, met alle respect, geen goede koop gedaan.
Toerental van de krukas en de schroefas meten en de eventuele reductieverhouding van de keerkoppeling meerekenen. Dat moet 1:1 uitkomen anders is er slip.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: carter overdruk Yanmar YSE 12 G

Berichtdoor ..... » 07 Dec 2013, 18:02

Bericht door Nelis2 » vr 21 jun 2013, 05:50

:-(
dat gevoel had ik daarmee ook al een beetje, dat er met het motortje wel eea mis zou zijn...:-(

maar is het enigzins op te lossen die slip, want ik ga er wel van uit dat dat aan de hand is.

wat voor olie moet er in eigenlijk ??
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: carter overdruk Yanmar YSE 12 G

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 18:03

Bericht door vuuren1 » vr 21 jun 2013, 19:06

Ik denk motorolie maar dat zal Eagle exact weten (ik heb het nog niet opgezocht).

Slip is bij een ouderwetse keerkoppeling soms af te stellen (bij moderne mechanische koppelingen niet), maar als de boel verbrand is dan ben ik bang dat dat niet meer lukt..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: carter overdruk Yanmar YSE 12 G

Berichtdoor eagle » 07 Dec 2013, 18:05

Bericht door eagle » zo 23 jun 2013, 16:52

Over Yanmar YSE/B/M 8/12 (...E= Early, ...B=Between, ...M=Modern)

1cil, horizontaal liggend, heavy duty motor, oersterk, maar lawaaiig en trilt bij lagere toeren nogal..

Keerkoppeling: Enkelvoudige natte plaatkoppeling; 1x plaat voor Ahead, 1x voor Astern. Platen zijn gevoerd. Dikte standaard: 6mm; min 4,5mm. Er is geen bekrachtiging (niet uit moment, en niet uit stuwdruk); De aanlegkracht komt bij 1/2 geschakeld (mag kortstondig!) direkt uit de bedienkracht, bij "ingeschakeld" zorgt een (niet afstelbaar) pal/veersysteem voor de aanlegkracht.

Olie: zelfde als motor: 20W50. Olie moet bij kontrole er "als nieuw" uitzien (zoals bij alle keerkoppelingen..). Zwart+ brandgeur duidt op slip.

Test (simpel) op Slip:
Bij stilstaande motor (stopknop uittrekken en zo laten!): Schroefas blokkeren; Met pijptang oid de hals van de koppelflens vasthouden of afsteunen tegen iets in de buurt..
Motor met de hand met kracht proberen te tornen; Mag niet kunnen...
De YSE heeft aan de voorzijde geen krukas-uitgang! Er is wel een slinger-as, maar die werkt op de nokkenas (2:1), dus niet daarmee tornen. Er is wel een PTO as voor aandrijving van de dynamo. Deze is 1:1 met de krukas, maar heeft een vervelende moer, waar je geen sleutel voor hebt; Het simpelste is tornen via de moer op de dynamo-as (eventueel de V snaar eerst goed strak spannen).
Max motorkoppel is ca 3,5 mkg; Dat moet de koppeling in ieder geval aankunnen. (bij gebruik van momentsleutel op dynamo: Test met ca 3 mkg ( i- Dynamo = ca 1,4:1).

Succes..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: carter overdruk Yanmar YSE 12 G

Berichtdoor vuuren1 » 07 Dec 2013, 18:05

Bericht door vuuren1 » zo 23 jun 2013, 19:18

Een uitstekend antwoord!
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: carter overdruk Yanmar YSE 12 G

Berichtdoor ..... » 07 Dec 2013, 18:05

Bericht door Nelis2 » ma 24 jun 2013, 11:52

geweldig heren, bedankt voor dit nuttige en uitgebreide antwoord,

ik ben er al uit, er is dus gewoon slip, heel veel slip, en nu begrijp ik ook waarom er in vooruit wel slip is en op "astern" niet, de ene plaat is wsl gewoon versleten en de ander die of niet veel gebruikt is, of niet geslipt heeft niet.

Ik bemerk ook dat de handel om voor en achteruit te schakelen, naar voren een beetje lafjes of los staat, maar naar achteren wel goed in een arretering 'schiet" . Wellicht heeft dat er ook mee te maken.
Ik denk dat er dan niets op zit om de frictie plaat voor "vooruit" te gaan vervangen, ik heb inmiddels via dit forum een link gevonden met daarin de werkwijze van de keerkoppeling, maar daar ontbreken net een paar relevante bladzijden van van hoofdstuk 10.

Eagle of van vuuren: hebben jullie wellicht nog iets beschikbaar wat me daarbij zou kunnen helpen, een manual of sleutelhandboek op data, is het uberhaupt te doen voor een gemiddelde sleutelaar om dat zelf te doen. ?? En wellicht een adres voor een frictie plaat, of bij een algemene frictie service aanbieden...??

Nogmaals bedankt voor jullie kostbare tijd en nuttige info.
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten