Brandstof peil

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Brandstof peil

Berichtdoor Lotte » 20 Jul 2020, 09:30

In mijn boot liggen zowel aan stuurboordkant als bakboord een brandstoftank van 500 liter elk. Ik heb geen brandstofmeter op het dashboard. De twee tanks zijn verbonden met een leiding met aan elke kant een afsluiter. Op een tank zit een Verticale gewapende transparante tuinslang, die ws dienst moet doen als peilglas. Door de witte bewapening in de slang kan ik niet zien hoeveel vloeistof er in staat. Met lampen geprobeerd, maar kan eigenlijk niets zien. Het lijkt een dieselkleur te hebben. We hebben bij aankoop afgetankt en daarna zo’n 40 uur gevaren. Zou het zo kunnen zijn dat er zo weinig verbruikt is dat het te weinig gezakt is? Ik vaar gemiddeld met 1100 toeren, Ford Lehmann 80 pk. Hoe zou ik op een andere manier het brandstof peil kunnen zien?.

Lotte
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte

ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Brandstof peil

Berichtdoor Amersfow » 20 Jul 2020, 09:47

Hopenlijk zit er bovenop de tank een mangat. Dat losmaken en kijken. Zo'n Ford zal best een slokje lusten :D
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor quichot » 20 Jul 2020, 10:50

Is dat 'peilglas' bij de tankbodem aangesloten op een peilglaskraan? Dan moet je die knop induwen om het peil in het 'glas' op tankniveau te krijgen. Anders blijft hij staan op niveau van de laatste peiling, hoeveel brandstof er ook sindsdien verbruikt is.
Dat is een beveiliging. Mocht het peilglas breken, of smelten bij brand, dan loopt je tank niet leeg, of wordt de brand niet gevoed.
Als je zo'n peilglaskraan niet hebt, moet je er snel een aanschaffen!
Als je er wel een hebt, en die is wat ouder, dan verstopt de doorgang naar het peilglas wel eens. Dan zakt (of stijgt na een tankbeurt) het peil tergend langzaam naar tankniveau.
https://images.app.goo.gl/5Y8LMADZ17Svz57H7
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor kajoe » 20 Jul 2020, 12:19

ik zou zo snel mogelijk die tuinslang vervagen door een olie bestendige gewone slang ver hard en breekt makkelijk ,
maar zoals eerder gezegd zou ik zo mogelijk een automatische peilglas kraan plaatsen mocht het glas/kunststof peilglas kapot gaan heb je geen ellende.
die glazen gaan vrijwel nooit kapot even tuweel kan je ze ook krijgen met een liter verdeling er naast of deze zelf aan brengen op een tank overloop dicht en als de tank leeg is beginnen met olie laden en ev om de 10 of 50 lt een merk aanbrengen .
bij een zeer volle tank en niet te hard draaien met de motor is het mogelijk dat de warme olie die retour gaat de rest verwarmt en dus uit zet zodat het eerst lijkt of je vrijwel niets gebruikt .
bij ons gaf dat vroeger wel eens dat je daardoor een overloper had via de ontluchting van de tanks met als gevolg olie buiten boord ,
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor Oeverloos » 20 Jul 2020, 21:03

Hey Lotte,

Ga er maar vanuit dat je rond de 5 liter per uur gebruikt bij 1100 toeren.

Zo’n peilglas lijkt misschien ouderwets maar is toch echt uitstekend.
Ik zou investeren in een nieuw professioneel peilglas met kraantje etc.

De kranen van de verbindende leiding staan allebei open omdat in een van de tanks de retour van de Ford diesel uitkomt.

Vergeet, bij een nieuwe boot, niet om de waterzakken van beide tanks regelmatig af te tappen.
Zo krijg je een idee van de conditie van de binnenkant van de tanks

Mvrg.

Oeverloos
Oeverloos

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 21 Jul 2020, 07:18

Hmm, ik vind het super onhandig, ik heb op water- en dieseltank bovenop een gever en een metertje in het dashboard, niet duur en o zo handig.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor kajoe » 21 Jul 2020, 08:39

natuurlijk zijn die metertjes ook een goede investering erg handig .
maar toch blijft ook het andere staan wij hadden eens op een schip een prachtige dagtank van 1000 lt waar op zowel de metertjes als peilinrichting op zat die was verplicht ,binnenschepen besluit in de eerste jaren moest er iemand naar beneden om de tank te vullen tja metertjes in de stuurhut en bleven driekwart vol aan geven tot dat de motoren stil vielen hu wat nu tja bleek visueel (peilglas) dat de dagtank droog stond ,in principe niet zo heel erg maar volgeladen op de rivier schrik je wel even ,en dan lig je redeloos voor anker enige uren om de zaak weer aan de praat te krijgen .
dus ik wed liever op 2 paarden .ik controleerde iederedag de olie stand en nu met mijn bootje ook nog steeds .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor quichot » 21 Jul 2020, 11:38

Mijn tank is een volkomen regelmatig rechthoekig blok. Overal even breed als diep. In mijn geval is 13,5 mm hoogte exact 10 liter. Dus een schaalverdeling is eenvoudig op het peilglas aan te brengen met een goede marker. Bij ieder tiende streepje zet je 100, 200, enz. Dan kun je exact aflezen hoeveel liter brandstof er nog boven de kraan staat, dus hoeveel uur je nog kunt varen.

De mate van betrouwbaarheid van een metertje hangt af van de tankvorm.
Een gevervlottertje voor het metertje in je dashboard geeft wel min of meer aan hoe hoog het brandstofniveau is, maar bij niet-rechthoekige tanks weet je nog niet hoeveel liter dat is. En hoe betrouwbaar is de vertaling van de vlotterhoogte naar het elektrische stroompje waarop de klokwijzer draait?
Op basis van wat dat klokje aangeeft kun je dus niet betrouwbaar inschatten hoe lang je nog kunt doorvaren. Ik zou daar niet op durven gokken.

Misschien dat dat in de praktijk wel meevalt, en dat je je metertje moet leren kennen, maar alleen een peilglas geeft een absolute waarde aan.

Gebruikers-avatar
quichot

H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor Lotte » 21 Jul 2020, 13:07

Vanavond maar eens gaan kijken of ik iets kan ontdekken. Of er een kraantje zit of ????? Als dat peilglas zowel onder- als bovenin verbonden is met de tankinhoud, zou dat toch gewoon moeten werken? Het lastige is dat alleen het deel van de vloer boven de motor open kan. Boven de tanks, 3 stuks zit alles dichtgetimmerd en vanaf de zijkant onder de vloer lijkt het wel of alle tanks dik in de isolatie zitten. ik zal mezelf achter en voor de motor moeten wurmen en kijken wat ik dan links en rechts kan zien. en anders moet de hele vloer er uit.

Als het peilglas wel goed werkt vind ik dat ook wel mooi om zo te controleren. Gewoon lekker ouderwets, heeft wel wat.

iig iedereen bedankt voor de heldere uitleg en tips ! ik meld me weer met verslag.

Lotte
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte

ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Berichtdoor quichot » 21 Jul 2020, 13:22

Het werkt wel, maar als dat glas breekt, of die slang scheurt, dan loopt je tank leeg.
Als je de onderkant van het peilglas aansluit op een peilglaskraan gebeurt er niets bij breuk, want die kraan staat in ruststand dicht. Die kun je alleen openen door die knop in te drukken. Alleen als je de knop ingedrukt houdt heeft het glas een open verbinding met de tank, en geeft het glas de vloeistofhoogte weer. Als je de knop loslaat sluit deze de boel weer af.

Nogmaals het linkje:
https://images.app.goo.gl/5Y8LMADZ17Svz57H7

Met de uitloop rechts schroef je de kraan op de tank, de wartel boven is een knelkoppeling voor je peilbuis, en links, met die veer is de knop.
Op de plek van het onderste moertje zou je een aftapkraantje kunnen monteren. Hoeft niet.

Gebruikers-avatar
quichot

H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Volgende