Voorgloeien

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Voorgloeien

Berichtdoor Lotte » 27 Jun 2020, 21:01

Moet ik mijn Ford Lehmann 80pk voorgloeien? En hoe doe je dat juist. Bij een eerdere boot met een om 636 zat er een gloeispiraal op het dashboard. Dat heb ik nu niet. Sleutel naar links? Hoe lang? De motor loopt direct als ik start.

Lotte
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Voorgloeien

Berichtdoor Mopolcamper » 27 Jun 2020, 21:15

Zitten er gloeistiften in het blok? Zo nee, dan is het een direct ingespoten motor en wordt er niet gegloeid. Kom je wel stiften tegen, dan lijkt me langdurig gloeien niet gewenst, is natuurlijk wel temperatuursafhankelijk. Hoe jouw schakelaar werkt is niet te beoordelen.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Voorgloeien

Berichtdoor Lotte » 27 Jun 2020, 21:24

Mopolcamper schreef:Zitten er gloeistiften in het blok? Zo nee, dan is het een direct ingespoten motor en wordt er niet gegloeid. Kom je wel stiften tegen, dan lijkt me langdurig gloeien niet gewenst, is natuurlijk wel temperatuursafhankelijk. Hoe jouw schakelaar werkt is niet te beoordelen.


Ik denk als ik dat zou weten, de vraag niet zou stellen. Ik weet echt niet of er stiften in zitten.

Lotte
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Voorgloeien

Berichtdoor Oeverloos » 27 Jun 2020, 21:32

Hey Lotte,

Jouw Ford Lehman model 4D254, 4 cil is een direkt ingespoten diesel, die kan zo gestart worden. Deze heeft geen gloeistiften.
( uit de jaren 70 - 80 Ford motorblok 2712 E 4,15 liter inhoud, 80 pk bij 2500 omwentelingen)
Dit is een heel robuuste, laagbelaste motor met een grote cilinder inhoud en een laag maximum toerental.

Je vorige motor OM 636 was een indirekt ingespoten diesel met een voorkamer. Indirekt ingespoten dieselmotoren hebben een gloeistift/spiraal die voor gegloeid moet worden om te kunen starten.

Mvrg.

Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 650
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Voorgloeien

Berichtdoor Lotte » 27 Jun 2020, 21:37

Hey Oeverloos,

Geweldig, wat een info! De motor draait idd weinig toeren.

Dank je

Lotte
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Voorgloeien

Berichtdoor No Hurry » 27 Jul 2020, 20:11

Hallo Oeverloos,

Wij hebben pas afgelopen weekend een boot gekocht met een Mercedes motor 65 pk van 1980.

Deze moet voorgegloeid worden, er zit wel een lampje maar die gaat al meteen branden als je contact aanzet, ik zie niet direct het verschil als je daar de sleutel doordraait naar de gloeistand en lampje blijft branden.

Men vertelde dat je zo'n 30 seconden moet voorgloeien, en dat je telkens dit moet doen als je de motor start ook als je de motor even hebt uitgezet.

Ik kan pas bij thuiskomst onze monteur laten kijken wat voor type mercedes motor het is.

De motor mag met 1600 toeren belast worden is er verteld.

Maar is het altijd zo dat het voorgloei lampje blijft branden en niet net als in een auto het lampje uitgaat.
No Hurry
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 10 Mei 2020, 14:14
ligplaats:
info:

Re: Voorgloeien

Berichtdoor Oeverloos » 27 Jul 2020, 21:54

Hey No hurry,

Allereerst, ik heb geen enkele ervaring met Mercedes dieselmotoren.

Wat ik mij kan herinneren van dieselmotoren in het algemeen (als watersporter) is dat je vroeger het sleuteltje in het slot stak, het lampje aan ging, en dan omdraaien in stand 1.
Dit is de gloeistand, ongeveer 30 seconden of langer als het onder nul was.
Je moest dan door een roostertje op het dashboard kijken of een spiraaltje langzaam roodgloeiend werd.
Als dat zo was, starten in stand 2.
Als de motor loopt, sleutel naar stand 0 draaien en het lampje gaat uit.
( je moet bij het starten de gashendel op half gas zetten of anders kan het zijn dat er op de hogedruk pomp een hendeltje zit dat in een bepaalde positie (half gas) gezet moet worden)

Als de motor warm is hoef je niet meer voor te gloeien, de motor start dan meteen.

Ten aanzien van de gloeispiralen of gloeistiften ( Glow plug of Glühkerze): vroeger duurde dat inderdaad 30 seconden of meer, tot wel 2 minuten bij min 10 graden vorst.

Nu zijn er snelgloeistiften van Bosch en NGK die in 10 seconden witheet zijn. Maar die zullen niet in jouw Mercedes zitten denk ik.

Ik zou de gloeistiften doormeten om te kijken of ze naar behoren functioneren.
Elke cilinder heeft een eigen gloeistift.

Als deze een weerstand hebben van 1,0 of minder dan zijn ze ok en doen ze hun werk.
Ik schrijf dit omdat het zomaar kan zijn dat ze niet allemaal werken na 40 jaar, en dan wordt het starten een probleem.
Overtuig je er ook van dat er stroom in de startaccu zit. Neem je multimeter mee en meet zonder stroomgebruikers de spanning.
11 Volt is leeg en kapot, 12,12 Volt 50% geladen, meer dan 12,5 Volt genoeg om te starten.

Verder zou ik de kleppen stellen.
Als dat allemaal ok is ( en de filters schoon zijn) kun je iets van de conditie van de motor zeggen.
Start deze vlot na 30 seconden bij 18 graden buitentemperatuur dan ziet het er goed uit.

Veel oudere motoren hadden een hoge druk inspuitpomp waar smeerolie in zat en waarvan je het niveau moest checken.
Bij diesels die lang hebben stil gestaan met name de motoren met een turbo, eerst voorsmeren door met de gashandel op 0, dus uit, starten zodat de startmotor de olie rondpompt. Pas daarna starten met gas.

Als een dieselmotor versleten is en dus weinig compressie meer heeft, dan gaat het starten moeizaam bij koude motor.

Ik denk overigens dat er op dit forum leden zijn die zelf een Mercedes 615-616 hebben, of gehad hebben, en je beter kunnen inlichten dan ik.

Mvrg.

Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 650
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Voorgloeien

Berichtdoor Lotte » 28 Jul 2020, 11:24

Oeverloos schreef:Hey Lotte,

Jouw Ford Lehman model 4D254, 4 cil is een direkt ingespoten diesel, die kan zo gestart worden. Deze heeft geen gloeistiften.
( uit de jaren 70 - 80 Ford motorblok 2712 E 4,15 liter inhoud, 80 pk bij 2500 omwentelingen)
s


Anders dan ik dacht, gaat het om deze Ford. De 2701E uit 1968 (via serienummer, te zien oop de foto, te achterhalen) Het is volgens mij ook 71 pk, ipv 80 die in 2012 is gereviseerd.

Afbeelding

Lotte
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Voorgloeien

Berichtdoor Oeverloos » 28 Jul 2020, 14:21

Hey Lotte,

De Ford 2701E 6050 is een vroeg Dorset industrieel blok. Een direkt in gespoten dieselmotor zonder gloeistiften. Gemaakt tussen 1965 en 1969.
Cilinder inhoud is 3964 cc.
71 pk bij 2500 toeren recreational rating ( 63 pk bij 2500 rpm commercial rating)
De motoren die door Lehman werden gemariniseerd werden rood gespoten.

Omdat de motorblokken in Engeland is gemaakt, hebben de bouten en moeren een Engelse maat, dus de standaard steeksleutels passen dan niet goed.
Er zijn speciale setje steeksleutels voor Engelse maten in de handel.

Wat het onderhoud betreft wil ik je nog wijzen op de Simms Minimec inspuitpomp van deze motor.
Die wordt gesmeerd met 0,35 liter motorolie (b.v. SAE 30 monograde, of 15W50 multigrade minerale olie).
Aangeraden wordt om deze olie om de 200 uur te vervangen, dus dezelfde interval als de motor zelf.

Op de pomp, net boven de gashendel, horizontaal zit een moer waar de olie in gaat.
Recht daar onder, op een derde van de onderzijde verticaal zit een moer om het juiste niveau te checken.
( het loont de moeite om te kijken of dit niveau nog juist is).
Onder deze moer aan de onderzijde zit de moer om de olie af te tappen.

Mvrg.

Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 650
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Voorgloeien

Berichtdoor Kwokko » 28 Jul 2020, 18:24

No Hurry schreef:Deze moet voorgegloeid worden, er zit wel een lampje maar die gaat al meteen branden als je contact aanzet, ik zie niet direct het verschil als je daar de sleutel doordraait naar de gloeistand en lampje blijft branden.

Even voorop gesteld, ik heb geen Benz ,maar in het principe van voorgloeien zit geen verschil.
Het lampje waar jij het over hebt,is dat een chroomkleurig bolletje met gaatjes erin,zodat je een gloeispiraaltje ziet gloeien,of is dat gewoon een rood lampje op het dashboard.
Bij de mijne gaat het als volgt.
1.Draai sleutel in eerste positie,lamp gaat branden,en zoemer klinkt.
2.Draai de sleutel naar voorgloeipositie,lamp gaat uit,en zoemer houd zich koest.
3.Na 50 seconden start ik de motor,zoemer komt niet terug,en lamp gaat uit nadat ik de motortoeren iets heb verhoogd.
Ik heb geen aparte controlelamp voor het voorgloeien.

Men vertelde dat je zo'n 30 seconden moet voorgloeien, en dat je telkens dit moet doen als je de motor start ook als je de motor even hebt uitgezet.

Doe ik nooit,mijn motor is dan nog warm genoeg,en start zonder voorgloeien.

Maar is het altijd zo dat het voorgloei lampje blijft branden en niet net als in een auto het lampje uitgaat.

Wat je in een auto ziet,is ook geen voorgloei lampje.
Ik heb al diverse diesels gehad,van luxe wagens tot aan trucks en tractoren toe,maar daar zaten geen voorgloeilampjes op.
Alleen de oude Massey Ferguson petroleum tractoren,hadden een bolletje met een soort van gloeidraadje erin,die oplichte als je voorgloeide.
Maar lampje moet wel uitgaan,na dat de motor gestart is.

Plaats eens een foto van je dashboard,dan kunnen we hier zien hoe .e.e.a. eruit ziet.
Kwokko
 

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten