Voorgloeien

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Voorgloeien

Berichtdoor Lotte » 27 Jun 2020, 21:01

Moet ik mijn Ford Lehmann 80pk voorgloeien? En hoe doe je dat juist. Bij een eerdere boot met een om 636 zat er een gloeispiraal op het dashboard. Dat heb ik nu niet. Sleutel naar links? Hoe lang? De motor loopt direct als ik start.

Lotte
Lotte

ligplaats:
info:

Re: Voorgloeien

Berichtdoor Mopolcamper » 27 Jun 2020, 21:15

Zitten er gloeistiften in het blok? Zo nee, dan is het een direct ingespoten motor en wordt er niet gegloeid. Kom je wel stiften tegen, dan lijkt me langdurig gloeien niet gewenst, is natuurlijk wel temperatuursafhankelijk. Hoe jouw schakelaar werkt is niet te beoordelen.
Wees jezelf; anderen zijn er genoeg!
Mopolcamper

ligplaats:
info: Gillissenvlet 10.30 ok.

Berichtdoor Lotte » 27 Jun 2020, 21:24

Mopolcamper schreef:Zitten er gloeistiften in het blok? Zo nee, dan is het een direct ingespoten motor en wordt er niet gegloeid. Kom je wel stiften tegen, dan lijkt me langdurig gloeien niet gewenst, is natuurlijk wel temperatuursafhankelijk. Hoe jouw schakelaar werkt is niet te beoordelen.

Ik denk als ik dat zou weten, de vraag niet zou stellen. Ik weet echt niet of er stiften in zitten.

Lotte
Lotte

ligplaats:
info:

Berichtdoor Oeverloos » 27 Jun 2020, 21:32

Hey Lotte,

Jouw Ford Lehman model 4D254, 4 cil is een direkt ingespoten diesel, die kan zo gestart worden. Deze heeft geen gloeistiften.
( uit de jaren 70 - 80 Ford motorblok 2712 E 4,15 liter inhoud, 80 pk bij 2500 omwentelingen)
Dit is een heel robuuste, laagbelaste motor met een grote cilinder inhoud en een laag maximum toerental.

Je vorige motor OM 636 was een indirekt ingespoten diesel met een voorkamer. Indirekt ingespoten dieselmotoren hebben een gloeistift/spiraal die voor gegloeid moet worden om te kunen starten.

Mvrg.

Oeverloos
Oeverloos

ligplaats: Denemarken
info: Motorvlet

Berichtdoor Lotte » 27 Jun 2020, 21:37

Hey Oeverloos,

Geweldig, wat een info! De motor draait idd weinig toeren.

Dank je

Lotte
Lotte

ligplaats:
info:

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard