Hoeveel gaat er door de retourleiding?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Hoeveel gaat er door de retourleiding?

Berichtdoor bas » 25 Jun 2020, 23:57

Wat voor flowmeter komt er tussen als ik vragen mag? Wij zijn ook aan het kijken hiervoor. Gelukkig ook een s4s waarbij de retour terug het filter ingaat dus dat houd het betrekkelijk makkelijk.
Overigens kunnen de afwijkingen t.g.v. temperatuurverschil best behoorlijk worden al naar gelang het verschil en de hoeveelheid retourolie. Dat is wel degelijk een factor om goed rekening mee te houden om er iets van bruikbare informatie uit te halen.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Hoeveel gaat er door de retourleiding?

Berichtdoor Ivoisrood » 26 Jun 2020, 08:14

Ik wil de volgende flowmeter daarvoor gebruiken:
https://www.conrad.nl/p/bio-tech-ek-doorstroomsensor-fch-m-pom-lc-g-18-fch-m-pom-lc-g-18-voedingsspanning-bereik-5-24-vdc-meetbe-150391
Middels een Arduino wil ik de pulsen tellen en de flow uitrekenen.
Heb zelf overigens een Perkins 4.108.
"Always sink in shallow water"
Ivoisrood
 
Berichten: 115
Geregistreerd: 15 Nov 2017, 05:10
ligplaats: Plasmolen
info:

Re: Hoeveel gaat er door de retourleiding?

Berichtdoor bas » 26 Jun 2020, 09:49

Grappig, van de week echt bij precies hetzelfde ding zitten kijken :lol: .
Er is nu iemand aan het kijken of er wat gesponsord kan worden maar anders zal het bij ons ook zoiets worden denk ik.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Hoeveel gaat er door de retourleiding?

Berichtdoor varg » 26 Jun 2020, 09:55

Ik denk dat je hier beter mee uit bent: https://nl.aliexpress.com/item/32745187 ... 9976%23874

Ik zou geen plastic flowmeter opnemen in het meest gevoelige deel van een diesel motor...het brandstofcircuit. Een afdichting die een beetje lekt en je ligt stil! Bij Alie heb je een 'door de buis' ultrasone meting, eventueel temperatuur gecorrigeerd. Afwijking blijft binnen 1%. Succes groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Hoeveel gaat er door de retourleiding?

Berichtdoor aadbloem » 26 Jun 2020, 10:05

varg schreef:Ik denk dat je hier beter mee uit bent: https://nl.aliexpress.com/item/32745187 ... 9976%23874

Ik zou geen plastic flowmeter opnemen in het meest gevoelige deel van een diesel motor...het brandstofcircuit. Een afdichting die een beetje lekt en je ligt stil! Bij Alie heb je een 'door de buis' ultrasone meting, eventueel temperatuur gecorrigeerd. Afwijking blijft binnen 1%. Succes groet, Arnold

€200 (=inclusief verzendkosten) voor een Ali product lijkt mij nogal riskant. Het is vrijwel altijd namaak, is mijn ervaring, en het plastic Conrad product is geschikt voor brandstoffen (diesel of benzine) dus persoonlijk zou ik toch voor het Conrad product gaan. Daar komt bij dat je met dit product en een Arduino ook historie hebt van (zelf te programmeren tijd) en daarnaast is het ook eenvoudig om een of meerdere NTC aan de Arduino erbij te koppelen die de temperatuur meet van de vloeistof die je dan weer mee kan nemen in de berekening. Indien gewenst zou je zelfs nog voor een bypass kunnen zorgen om de flow-meter bij defect te kunnen omzeilen. Je bent dan nog steeds goedkoper en uit dan het Ali product. Ik ben ook enthousiast Ali klant maar nooit meer dan een paar tientjes hoor.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Hoeveel gaat er door de retourleiding?

Berichtdoor Ivoisrood » 26 Jun 2020, 10:08

Persoonlijk ben ik niet zo'n AliExpress fan, en de flowmeter is vooral voor de hobby, zelf maken, beetje rommelen met Arduino, heb altijd 2 meter diesel slang liggen, mocht er iets gebeuren kan ik de sensor er zo tussenuit halen en nieuw stukje slang aansluiten.
Nogmaals het is voor mij maar voor de hobby, wil daar geen 300 euro aan uitgeven als ik ook voor 50 euro 2 sensors en een Arduino kan aanschaffen.
"Always sink in shallow water"
Ivoisrood
 
Berichten: 115
Geregistreerd: 15 Nov 2017, 05:10
ligplaats: Plasmolen
info:

Re: Hoeveel gaat er door de retourleiding?

Berichtdoor aadbloem » 26 Jun 2020, 10:11

Ivoisrood schreef:Persoonlijk ben ik niet zo'n AliExpress fan, en de flowmeter is vooral voor de hobby, zelf maken, beetje rommelen met Arduino, heb altijd 2 meter diesel slang liggen, mocht er iets gebeuren kan ik de sensor er zo tussenuit halen en nieuw stukje slang aansluiten.
Nogmaals het is voor mij maar voor de hobby, wil daar geen 300 euro aan uitgeven als ik ook voor 50 euro 2 sensors en een Arduino kan aanschaffen.

Mee eens en als je tijd genoeg hebt dan koop je Arduino's wel bij Ali, heb je er vijf voor de prijs van 1 bij Conrad :D
Daarnaast heeft Ali ook een enorme range aan vloeistof-flow-sensors en niet alleen plastic maar ook messing voor een paar euro.....
https://nl.aliexpress.com/wholesale?cat ... low+sensor
specifiek voor diesel:
https://nl.aliexpress.com/item/32869938 ... 22b7bupEQx
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Hoeveel gaat er door de retourleiding?

Berichtdoor Ivoisrood » 26 Jun 2020, 10:27

Via Amazon 3.35 per stuk, voor een Nano Compatible, paar euro meer maar dan wel 2 dagen later binnen.
"Always sink in shallow water"
Ivoisrood
 
Berichten: 115
Geregistreerd: 15 Nov 2017, 05:10
ligplaats: Plasmolen
info:

Re: Hoeveel gaat er door de retourleiding?

Berichtdoor bas » 26 Jun 2020, 10:28

Staan mij bij Ali iets te weinig gegevens bij om daar dat geld aan uit te geven. Alleen het formaat al doet vermoeden dat het meetbereik niet geschikt is maar dat zie ik zo snel niet terug.
Dat plastic ben ik niet zo bang voor. Zolang het maar de geschikte variant is. Hoeveel plastic filtertjes zitten er wel niet tussen gebouwd bij met name benzineslangen?
Was overigens wel een tip van onze eventuele sponsor, zorg dat er een by-pass langs gaat.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Hoeveel gaat er door de retourleiding?

Berichtdoor bas » 26 Jun 2020, 10:38

Daarnaast heeft Ali ook een enorme range aan vloeistof-flow-sensors en niet alleen plastic maar ook messing voor een paar euro.....
https://nl.aliexpress.com/wholesale?cat ... low+sensor
specifiek voor diesel:
https://nl.aliexpress.com/item/32869938 ... 22b7bupEQx


En dan zijn we weer terug on-topic, dan moet je wel weten hoeveel er per uur aan olie rond gaat. In ons geval heb je aan deze meetbereiken niets :lol:
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten