door Oeverloos » 25 Jun 2020, 17:17
Zoals door Pascal en Henkvd terecht wordt opgemerkt hangt dat af van het type dieselmotor.
Bijvoorbeeld, een Vetus Deutz DT67, dus een 7 liter 6 cilinder pompverstuiver van rond de 230 pk, moet 6 inspuit pompen koelen en heeft daar zo’n 400 tot 600 liter diesel voor nodig bij volledige belasting.
Maar ik verwacht dat een DAF 475,575,615 zo’n 50 liter per uur nodig heeft om de inspuit pomp te koelen ook afhankelijk van de belasting. Ik weet dat niet exact en het kan ook wat minder zijn als je maar een paar pk’s van zo’n motor gebruikt.
Jouw motor is wellicht voorzien van een diesel met een enkele brandstof pomp, is dus geen pomp verstuiver en ook geen common rail diesel, dus dan is de opbrengst van de retour bij een gebruik van 2 liter per uur, wellicht aanzienlijk minder dan die van de dikke Daffen.
Als je een Deutz pomp verstuiver in je boot hebt, let dan goed op de grote van je voorfilters. Die kunnen dan al gauw te klein zijn qua capaciteit.
En als ze half vol gelopen zijn met spul, dan zijn ze zeker te klein.
De belasting is ook een punt. Die Deutz DT 67 kan best 45 liter gebruiken per uur, als je alle 230 pk’s benut. Dat zie je terug in de retour van zo’n 500 liter per uur. Dus je dieselolie voorraad van 2 kuub passeert dan elke 4 a 5 uur de filters.
Die olie is dan ook flink warm. Dus een diesel olie koeler op de retour bij dit type motoren is niet een overbodige luxe, ook ten opzichte van alle planten en bloemen die onder in de dieselolietank kunnen gaan groeien bij lekkere warme diesel.
Houd er daarom ook rekening mee dat de retour zo ver mogelijk verwijdert is van het aanzuigpunt.
Het is, lijkt mij, zoals Henkvd zegt, bij een klein dieseltje met weinig toeren en een laag verbruik, kan het om een klein straaltje gaan in de retour. Afhankelijk van de belasting.
Mvrg.
Oeverloos
Laatst gewijzigd door
Oeverloos op 25 Jun 2020, 18:03, in totaal 1 keer gewijzigd.