Hoeveel gaat er door de retourleiding?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Hoeveel gaat er door de retourleiding?

Berichtdoor aadbloem » 26 Jun 2020, 10:43

Qua sensors:
https://nl.aliexpress.com/item/32866513 ... web201603_
Vervolgens Google je met het sensornummer op Arduino OF05ZAT en je vindt meteen code voorbeelden.

bas schreef:En dan zijn we weer terug on-topic, dan moet je wel weten hoeveel er per uur aan olie rond gaat. In ons geval heb je aan deze meetbereiken niets :lol:

Bas kan je deze opmerking nader uitleggen? Er wordt toch juist geprobeerd om te meten hoeveel er rond gaat??
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Hoeveel gaat er door de retourleiding?

Berichtdoor Ivoisrood » 26 Jun 2020, 10:45

Minimaal 2 liter per minuut voor die sensor... geloof nooit dat ik dat ga halen. Valt volgens mij compleet buiten het meetbereik voor een kleine diesel. Maar goed, ik heb nog niks besteld, wie weet is er iemand die al iets gemonteerd heeft zitten en er wat meer over kan vertellen? Ga eerst stationair draaien en dan de retourleiding eens los halen en opvangen in een maatbeker, toerental wat opvoeren en dan eens zien wat er gebeurd.
Antwoord laat nog even op zich wachten, sta op dit moment nog steeds droog, hopelijk volgende week het water in.
"Always sink in shallow water"
Ivoisrood
 
Berichten: 115
Geregistreerd: 15 Nov 2017, 05:10
ligplaats: Plasmolen
info:

Re: Hoeveel gaat er door de retourleiding?

Berichtdoor Ivoisrood » 26 Jun 2020, 10:48

Om te meten hoeveel er rond gaat zal je wel eerst een sensor moeten hebben die het bereik heeft wat passend is voor de hoeveelheid liter/u. Als er een te lage flow is wat buiten het bereik van de sensor valt gebeurd er niet veel. Dus kom je weer terug op de vraag hoeveel stroomt er dan eigenlijk.
"Always sink in shallow water"
Ivoisrood
 
Berichten: 115
Geregistreerd: 15 Nov 2017, 05:10
ligplaats: Plasmolen
info:

Re: Hoeveel gaat er door de retourleiding?

Berichtdoor aadbloem » 26 Jun 2020, 10:55

Ivoisrood schreef:Om te meten hoeveel er rond gaat zal je wel eerst een sensor moeten hebben die het bereik heeft wat passend is voor de hoeveelheid liter/u. Als er een te lage flow is wat buiten het bereik van de sensor valt gebeurd er niet veel. Dus kom je weer terug op de vraag hoeveel stroomt er dan eigenlijk.

Mee eens en ik slinger slechts even wat Ali voorbeelden aan waarvoor ook Arduino code te vinden is. Uitgangspunten zijn natuurlijk gewenst om de juiste sensor aan te schaffen. Heel kort door de bocht: Neem de retour los van de tank en doe wat experimenten door de retour af te tappen naar een gebruikt ruitenwisservloeistof vaatje en de inhoud in de gaten te houden en na een tijdseenheid de inhoud te meten.
Leuk onderwerp trouwens en ik ben ook wel Arduino enthousiast alhoewel ik recent wel een paar Arduino zaken omgekat heb naar Raspberry Pi Zero Wifi (€12) vanwege de veel uitgebreidere flexibiliteit in operating system, registratie en data opslag.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Hoeveel gaat er door de retourleiding?

Berichtdoor Ivoisrood » 26 Jun 2020, 11:04

Heb al een Raspberry Pi draaien op de boot, wil hier de Arduino dan weer op aansluiten. Nog niet eerder met Arduino gewerkt maar lijkt me uitermate geschikt voor zo'n projectje met een flow sensor.

Heb nu alles zelf met losse scripts draaien op de Pi maar wil hiervoor Openplotter gaan gebruiken. Volgende stap word kijken of we PyPilot aan de gang kunnen krijgen om een stuurautomaat te kunnen realiseren maar dit is iets voor een ander topic.
"Always sink in shallow water"
Ivoisrood
 
Berichten: 115
Geregistreerd: 15 Nov 2017, 05:10
ligplaats: Plasmolen
info:

Re: Hoeveel gaat er door de retourleiding?

Berichtdoor aadbloem » 26 Jun 2020, 11:11

Ivoisrood schreef:Heb al een Raspberry Pi draaien op de boot, wil hier de Arduino dan weer op aansluiten. Nog niet eerder met Arduino gewerkt maar lijkt me uitermate geschikt voor zo'n projectje met een flow sensor.

Prima idee, Raspberry kan via USB prima communiceren met de Arduino. Ik heb een Arduino UNO en zelf code geschreven en gekoppeld aan Raspberry om de drinkwatermeter uit te lezen. De combi is goed te doen dus voor je flow-meting.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Hoeveel gaat er door de retourleiding?

Berichtdoor varg » 26 Jun 2020, 11:34

Toch zou ik overwegen te kijken naar een ultrasone pickup...geen risico van lucht, geen draaiende schoepjes en dergelijke. Enige voorwaarde lijkt te zijn dat er een debiet is door de betreffende buis van meer dan 0,2 m/sec. Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Hoeveel gaat er door de retourleiding?

Berichtdoor Kwokko » 26 Jun 2020, 12:25

varg schreef:Ik zou geen plastic flowmeter opnemen in het meest gevoelige deel van een diesel motor...het brandstofcircuit. Een afdichting die een beetje lekt en je ligt stil!

Ik denk dat ze je advies gewoon negeren.
Ze moeten toch eerst ervaren hebben dat het fout gaat,en daar lees je dan later niks over.
Ik zou deze zeker niet opnemen in een brandstof cirquit.
Als flowmeter in en watercirquit kan het geen kwaad.
Het ding is gemaakt van POM,dat is licht water opneembaar,en dus ook diesel opneembaar.
Diesel is naast een brandstof , ook een oplosmiddel.
Je lost er allerlei teerproblemen mee op.
Plastics een oplosmiddelen gaan niet samen.
Maar ja, sommigen moet eerst ervaren,voordat ze het gaan geloven.

En Conrad kan er wel van alles bij zetten waar het ding geschikt voor is.
Zij zijn niet verantwoordelijk voor de montage,dat is degene die het ding gekocht heeft.
Bij Conrad staat ergens in de kleine letterjes,dat ze niet aansprakelijk zijn voor de gevolgschade,en enkel garantie verlenen op het produkt an sich.
Kwokko
 

Re: Hoeveel gaat er door de retourleiding?

Berichtdoor Mopolcamper » 26 Jun 2020, 12:47

Amersfow schreef:Heb je wel een retour? Bij mijn S4S gaat de retour terug de brandstofpomp in; vreemd ontwerp, maar blijkt te werken. Ik heb dus maar 1 brandstofleiding vanaf de tank.

Jazeker, 2 zelfs, ik heb tanks aan bb en sb, beide worden aangezogen en naar beide gaat een retour. Nu we weer on topic zijn, graag een antwoord op mijn vraag.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Hoeveel gaat er door de retourleiding?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 26 Jun 2020, 14:12

Ik had vorig jaar een klein lek in één van de retourleidingen en dat resulteerde toch in zo'n 1.5 Liter in de bilge na ca 5 uur varen met 1800 rpm . . . .

Genoeg om de reis te onderbreken en een paar uur voor scheepswerktuigkundige te spelen . . . .
En de nodige kilometers fietsen om de juiste maat slang te vinden, die ik uiteindelijk vond bij een winkel voor motorfietsen.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 107 gasten