Hoeveel gaat er door de retourleiding?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Hoeveel gaat er door de retourleiding?

Berichtdoor Mopolcamper » 28 Jun 2020, 16:29

@Navigo,
Ik heb denkelijk de rotatiepomp, aansluitingen niet in lijn, maar aan de achterzijde.
De motor is in 2010 door Drinkwaard voor de vorige eigenaar van de boot ingebouwd. Ik heb de nota nog even nagekeken, maar daar geen verdere bijzonderheden kunnen vinden.
Zoals reeds gemeld heb ik wel degelijk retourleidingen.
Ik zou het fijn vinden een antwoord op mijn vraag te hebben. Natuurlijk ook van Wolf1!
Wees jezelf; anderen zijn er genoeg!
Mopolcamper

ligplaats:
info: Gillissenvlet 10.30 ok.

Re: Hoeveel gaat er door de retourleiding?

Berichtdoor Oeverloos » 28 Jun 2020, 21:11

Hey Mopolcamper,

Deze volgende redenering is grotendeels uit de lucht gegrepen dus neem met een korreltje zout, maar stel een DAF 575 van 100 pk bij 2500 rpm, één pomp, en een inspuitdduk ergens tussen 165 en 173 bar pompt 50 liter per uur rond bij volle belasting ( geen feit want ik ben totaal vergeten hoe ik aan die 50 liter kom).

Jouw S4S van 63 pk bij 2500 rpm, heeft ook één pomp en een inspuitdruk die vast veel hoger is dan de 170 bar, want jouw motor is modern.
Stel dat deze bij volle belasting 40 liter rond pompt, gecompenseerd voor de hogere inspuitdruk van je pomp t.o.v. de DAF.

Wellicht dat er rond de 20 liter per uur bij half gas het filter passeert, maar dat heeft alleen betekenis als de retour aan de andere kant de tank in loopt ten opzichte van het aanzuigpunt zodat niet steeds dezelfde liters voorbij komen zwaaien.
Het maakt ook uit of je b.v. met de stroom mee vaart, of je aangroei hebt of dat er zee pokken op de schroef zitten.

Ik geloof dat ik zo zou redeneren in jouw geval.

Een flow meter kan je wijzen op een terug lopende retour, zodat je kunt zien of je voorfilter volloopt.
Een manometer op het voorfilter geeft de onderdruk aan. Als die stijgt en in het rood komt, dan is het ook muizen.

Mvrg.

Oeverloos
Oeverloos

ligplaats: Denemarken
info: Motorvlet

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard