bas schreef:100% zeker ben ik er niet van maar volgens mij maakt het formaat schroef weinig uit op het wieleffect.
Als ik het vergelijk met mijn vorige boot,
daar was de schroef vrijwel even groot qua diameter als bij de huidge boot.
Vorige boot had ik weinig wielwerking van de schroef bij achteruit varen,
Bij de huidige boot is dat veel meer, trekt hem duidelijk en sterk met de kont naar stuurboord bij achteruit slaan/varen.
Waar ik bij de vorige boot achteruit kon varen en d..m.v. een klapje met de boegschroef recht hield, moet ik nu af en toe een klapje vooruit geven met het roer naar stuurboord om hem recht te trekken.
Zichtbare verschil tussen beide schroeven zijn de bladen, deze staan bij de huidige boot schever (dat is de spoed toch ?)
De huidige boot draait ook minder toeren voor gelijke snelheid.... voorheen 2600 rpm voor 12km's, nu net geen 2000 rpm voor dezelfde snelheid.
Maar of die wielwerking daar nou echt zoveel merkbaarder van is weet ik ook niet, dat zou je aan een expert moeten voorleggen.
Anderszijds, als je er eenmaal aan gewend bent , is het met afmeren ook een eitje.