Schroefwerking verminderen,

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Schroefwerking verminderen,

Berichtdoor FKZ » 22 Jun 2020, 12:45

De zoek functie al geprobeerd maar daar word wel veel geschreven over het schroef effect en hoe er mee om te gaan/ gebruiken in je voordeel. Ik zoek of een grote schroef minder schroef werking geeft dan een kleine of precies anders om. Ik ben mij aan het orienteren op een nieuwe motorisering. Een 2 cylinder sbb met keer schroef vervangen voor een moderne diesel met KK en vaste schroef. Omdat alles er uit gaat heb ik veel keuzes. Het motortje is wel ongeveer beslist ook de kk is bekend die komt is 3 verschillende vertragingen die ik zou kunnen toepassen: 1:2.00 1:2.45 en 1:2.83 voor vooruit. Omdat ik behoorlijk last heb van wielwerking wil ik daar nu graag rekening mee houden. Als ik de schroef berekend varieert tussen 2.00 en 2.83 behoorlijk in zowel diameter als spoed. Bij een vertraging van 1:2.0 komt de berekening op 16x9 ongeveer 18x11 bij 1: 2.45 en 19x13 bij 1:2.83. Geeft een kleinere snel draaiende schroef meer of minder schroefwerking? Ik neig nu naar de 1:2.45 omdat een grotere schroef minder slip geeft maar geeft dit meer schroef werking? I lees ook dat het vergroten van de diameter de schroef werking verminderd helaas staat er dan nergens of de spoed verminderd is. MEt de uitkomsten van hier boven zou je ook die diameter kunnen vergroten en de spoed verkleinen Wie weet raad? Al vast dank mvg FKZ
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Schroefwerking verminderen,

Berichtdoor elrenegado » 22 Jun 2020, 13:05

volgens mij is het zo, hoe shuiner de bladen van de schroef staan, hoe groter de werking ervan merkbaar is (met name bij achteruit varen/slaan)

Anderzijds, als de minder schuin staan, zal je meer vermogen moeten geven (sneller ronddraaien) voor hetzelfde effect qua stuwing,
dan krijg je alnog de schroefwerking lijkt me.

e.e.a ligt ook weer aan type boot denk ik... bij sommige is het eerder merkbaar dan bij anderen.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Schroefwerking verminderen,

Berichtdoor jkos » 22 Jun 2020, 13:30

Voor snelheid, bijvoorbeeld een speedboot heb je een snel draaiende schroef met veel spoed nodig.(kleine reductie)
Voor trekkracht een zo groot mogelijke diameter en minder omwentelingen (grote reductie)
Hoe minder omwentelingen een schroef maakt hoe stiller het aan boord zal zijn.
Er zit natuurlijk wel een grens aan de diameter van de schroef; hoever zit hij nog van het vlak vandaan en hoever onder water.
Of er veel verschil in “wielwerking” is weet ik niet dat zullen de experts wel weten.
Volgens mij heeft een grote diameter meer “wielwerking” dit omdat hoe groter de diameter is hoe groter het druk verschil tussen het onderste blad en het bovenste blad, althans zo heb ik het geleerd.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Schroefwerking verminderen,

Berichtdoor heuvels » 22 Jun 2020, 15:07

Je kunt een koker om je schroef plaatsen
Afbeelding

Of een dubbele schroef, de ene linksom en de andere rechtsom, zie je op de foto ook trouwens.

Groot nadeel van een koker is dat als je iets in je schroef krijgt, dat ook onmiddellijk vastzit en er niet zo makkelijk uit te halen is.

Trouwens wielwerking heb je alleen last van met achteruitvaren. En soms kun je het goed gebruiken met het aanleggen.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1096
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Schroefwerking verminderen,

Berichtdoor bas » 22 Jun 2020, 19:09

100% zeker ben ik er niet van maar volgens mij maakt het formaat schroef weinig uit op het wieleffect. Resumé zal een kleine schroef nagenoeg evenveel water verplaatsen als een grotere schroef per krukasomwenteling en dat is een vast gegeven. Het maakt in snelheid van de boot uiteindelijk ook weinig verschil welke verhouding kk/formaat schroef je uiteindelijk kiest, die zal bij alle 3 de varianten min of meer hetzelfde resultaat opleveren.
Voor het verminderen van het wieleffect denk ik dat je meer in aanpassingen aan de vorm van het onderzoeksschip moet gaan denken om merkbaar effect te krijgen.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Schroefwerking verminderen,

Berichtdoor R.C.Grootveld » 22 Jun 2020, 22:11

heuvels schreef:Trouwens wielwerking heb je alleen last van met achteruitvaren. En soms kun je het goed gebruiken met het aanleggen.

Eens, ik maak er vaak dankbaar gebruikvan . . . . Gewoon op de (in mijn geval) bb wal aansturen en op het laatste moment roer naar SB en in z'n achteruit.
Kan m'n vrouw rustig de midden bolder beleggen . . .

De werf van ons schip heeft er ooit ook eens één met een schroeftunnel gebouwd, als ik goed ben geïnformeerd was dat geen succes en hebben ze hem er weer afgehaald.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Schroefwerking verminderen,

Berichtdoor Marie Christina » 22 Jun 2020, 22:27

Schuin op het walletje af.
Op het juiste moment er vanaf sturen.
Klappie achteruit.
Liggen.

Gaat niet zonder schroefwerking.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Schroefwerking verminderen,

Berichtdoor Oeverloos » 22 Jun 2020, 23:40

Beste FKZ,

Allereerst, heel jammer voor de 2 cilinder Sabb. In Sneek is heus een reparateur die deskundig is in dit legendarische Noorse dieseltje en maneuvreren met een omkeerbare schroef is bijzonder.

Maar goed, als je de motor en de keerkoppeling verwijdert, houd je de schroefas over met een bepaalde doorsnede.
Die blijft, dus dat is bepalend voor het vermogen en toerental van je nieuwe motor.
Kies dan zo veel mogelijk cilinders en zo laag mogelijk max toerental.
Meet de diameter van je schroefraam en ga met deze gegevens naar een schroeven leverancier en laat je schroef uitrekenen voor een stalen water verplaatsend schip..

Overwegingen:
Bij de keuze van de schroef is de grootte van het schroefraam een punt.
De schroef mag qua diameter niet te groot worden anders is de afstand tussen het buitenste rand van het schroefblad en het vlak, de onderkant van de romp van het schip, te klein en krijg je veel te veel cavitatie (lawaai, gedreun van de schroef).

Dit is dus een punt bij de bepaling van de diameter van de schroef.
Dan kun je nog kiezen voor het aantal bladen.
Hoe meer bladen hoe minder cavitatie. Maar de efficientie van de schroef speelt ook mee.
Dan speelt het motortoerental een rol. Is dat maximaal b.v. 2400 toeren of 3400 toeren.
En de draairichting.

Als je max 2400 rpm hebt en een groot schroefraam hebt en een grote 4 blad schroef heb je aan 900 a 1000 schroef omwentelingen een mooie opstelling.
Maar dit lage maximum toerental leidt tot een zwaardere keerkoppeling en een dikkere schroefas.

Heb je max 3400 rpm en een klein schroefraam en een kleinere schroef en dan moet je rekening houden met een ander aantal omwentelingen van de schroef en een andere spoed, maar je kunt toe met een lichtere keerkoppeling en een dunnere schroefas.

Om het goed te krijgen zou ik eerst de zaak eens laten uitrekenen door de leverancier van de schroef.
Alle variabelen geven dan een bepaalde schroef voor het schip, de motor, de keerkoppeling en de schroefas in het bestaande schroefraam.

Als de hele zaak er in zit kun je je schip met een lijn aan een paal vastzetten en dan vol gas geven.
Haal je je max toerental niet of loopt de temperatuur op dan kan de schroef lichter.
Haal je je snelheid op het water met varen niet, dan zwaarder.

Het is niet ongebruikelijk om als er een schroef is berekend, te testen met deze schroef en daarna met een zwaardere schroef en daarna met een lichtere om de configuratie optimaal te maken in de praktijk. Daarna kan er ook nog getest worden met een 3 blad, een 4 blad of een 5 blad om het helemaal af te maken.

Dit is allemaal overdreven in jouw geval, maar ik schrijf dit om aan te geven dat er niet zo veel te kiezen valt. Het is meer een samenspel van alle variabelen die in de berekening tot een bepaalde schroef zullen leiden.

Er zijn ongetwijfeld forummers die deskundig zijn op het gebied van schroeven en die je er alles over kunnen vertellen, maar dit is mijn twee cent.

Over de schroefwerking zou ik mij geen zorgen maken. Dat went wel.

Mvrg.

Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 655
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Schroefwerking verminderen,

Berichtdoor elrenegado » 23 Jun 2020, 10:02

bas schreef:100% zeker ben ik er niet van maar volgens mij maakt het formaat schroef weinig uit op het wieleffect.


Als ik het vergelijk met mijn vorige boot,
daar was de schroef vrijwel even groot qua diameter als bij de huidge boot.

Vorige boot had ik weinig wielwerking van de schroef bij achteruit varen,
Bij de huidige boot is dat veel meer, trekt hem duidelijk en sterk met de kont naar stuurboord bij achteruit slaan/varen.
Waar ik bij de vorige boot achteruit kon varen en d..m.v. een klapje met de boegschroef recht hield, moet ik nu af en toe een klapje vooruit geven met het roer naar stuurboord om hem recht te trekken.
Zichtbare verschil tussen beide schroeven zijn de bladen, deze staan bij de huidige boot schever (dat is de spoed toch ?)
De huidige boot draait ook minder toeren voor gelijke snelheid.... voorheen 2600 rpm voor 12km's, nu net geen 2000 rpm voor dezelfde snelheid.

Maar of die wielwerking daar nou echt zoveel merkbaarder van is weet ik ook niet, dat zou je aan een expert moeten voorleggen.

Anderszijds, als je er eenmaal aan gewend bent , is het met afmeren ook een eitje.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Schroefwerking verminderen,

Berichtdoor FKZ » 23 Jun 2020, 10:59

De keuze gaat eigenlijk tussen 2 4 cylinders motoren een mitsubishi blok S4l2 in dit geval van vetus en 33 pk bij 3000 toeren, of een 4 cylinder kubota die 35 pk geeft bij 2800 toeren. Bij beide ga ik voor de TMC 60 KK, schroefas en koker worden nieuw en 30mm wat voor deze pk's prima is zou bij een 1:2 kk zelfs in 25mm kunnen maar beter wat zwaarder en robuuster voor een lange levens duur. Het schroef raam is groot genoeg achter de sabb hangt een 2 blads keer schroef van ik gok rond de 20/21 inch dat is niet helemaal duidelijk uit de documentatie te halen. De sabb draait mooi en is goed onderhouden, maar boven de 6 km/h kan je niet meer binnen zitten omdat alles mee trilt ivm de strarre opstelling van het geheel. Dus bij mooi weer perfect kan je lekker buiten zitten met regen mogen de oordoppen in. Nog even gedacht om een kk te zoeken die achter de sabb past maar dat is een ombouw die bijna net zo duur gaat uit vallen als alles nieuw en fris. We varen bijna elk weekend dus er zit straks vast een regenachtig weekend tussen en dan wil ik graag dat de kindjes lekker binnen kunnen spelen en slapen tijdens het varen. Dus als je geïnteresseerd bent in een sabb 2g met vrijloopbak en keerschroef hij komt te koop ;-)

Omdat ik opnieuw kan beginnen zijn er keuzes te maken. Een schroef uit rekenen kan makkelijk via vicprop, bootaandrijving en ik heb nog een xls bestand. Ook de adviezen zijn in dezelfde lijn of ervaring dat die schroef past bij die motor en die kk reductie.

Met de huidige opstelling kan ik enkel 1 bocht naar BB varen achteruit. ik kan de schroef werking niet compenseren. ook niet met de bladen in de 0 stand. de vrijschakelbak doet het wel maar de bediening is niet meer operationeel. Die kan ik dus niet gebruiken tijdens het varen. Ik redeneer dat een lager schroefas toerental met een grotere schroef bij dat lage toerental minder vermogen op het water overbrengt. je vaart met een grotere reductie en een grotere schroef dus langzamer bij stationair toerental. dat zou ook voor achteruit varen voordelig zijn. Je kan ook redeneren dat een kleine schroef verder van de romp zit dus een vrijere aanstroom van water heeft dus minder last van schroefwerking.

Omdat het schroefraam groot is kan ik ook nog een grote schroef met een kleine pitch kiezen. Keuzes keuzes keuzes. Als ik zoek op schroefwerking propwalk/wash dan zijn het altijd dat het scheepsontwerp licht en dat de schroef er weinig invloed op heeft. Wel dat een zo horizontaal mogelijke schroefas beter is en dat een straalbuis het tegengaat zoals ook al in dit topic genoemd

Of doe er je voordeel mee met aanleggen en weg varen en dat doe ik zeker.

dank voor de antwoorden en het mee denken zo ver

mvg FKZ
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten