Schroefwerking verminderen,

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Schroefwerking verminderen,

Berichtdoor heuvels » 23 Jun 2020, 12:18

FKZ schreef:Met de huidige opstelling kan ik enkel 1 bocht naar BB varen achteruit. ik kan de schroef werking niet compenseren. ook niet met de bladen in de 0 stand. de vrijschakelbak doet het wel maar de bediening is niet meer operationeel. Die kan ik dus niet gebruiken tijdens het varen. Ik redeneer dat een lager schroefas toerental met een grotere schroef bij dat lage toerental minder vermogen op het water overbrengt. je vaart met een grotere reductie en een grotere schroef dus langzamer bij stationair toerental. dat zou ook voor achteruit varen voordelig zijn. Je kan ook redeneren dat een kleine schroef verder van de romp zit dus een vrijere aanstroom van water heeft dus minder last van schroefwerking.
mvg FKZ
Een motorboot heeft meestal een veel kleiner roer dan bijv. een zeilboot die achteruit wel goed naar zijn roer luistert.
Om toch enigszins gestuurd achteruit te varen kun je achteruit even vaart maken en dan gas er af. Dan heb je zolang je vaart geen last van wielwerking en kun je redelijk sturen. Als de vaart er uit is herhalen. Als er niet te veel wind staat kun je zo redelijk achteruit varen, kwestie van oefenen.
Maar misschien wist je dit al, dan is deze info nuttig voor de vele beginnelingen die meelezen 8-)
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1096
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Schroefwerking verminderen,

Berichtdoor quichot » 23 Jun 2020, 16:20

Bij aanleggen kan wielwerking ons juist helpen, maar bij achteruit varen kunnen we het missen als kiespijn.

Als de achterwaartse gang er een beetje inzit, al is het maar een paar km/h, neutraliseert de tegendruk van het iets happend gezette roerblad het wieleffect. Dan kun je vrij precies achteruit varen. Je krijgt de boeg dan zelfs zonder problemen de niet-voorkeurskant op.
Belangrijk hierbij is om de snelheid, dús motortoerental, dús omwentelingssnelheid schroef, zo laag mogelijk te houden, anders kan de boeg alsnog een eigen leven gaan leiden. En geloof me, 2 a 3 km/h achterwaarts voelt net zo snel aan als het dubbele vooruit.

Probleem is dus niet het achteruit varen zelf, maar om die gang erin te krijgen. Want vanuit stilstand, als er nog geen roerdruk is, trekt het schip immers gelijk scheef. En dat moet je zien te doorbreken.
Iedereen zal daar z'n trucjes voor hebben, geen twee schepen zijn gelijk, maar ik leg het schip daarvoor eerst bewust scheef, zodat het tijdens het opbouwen van de achterwaartse snelheid juist recht komt te liggen. Soms moet ik dan nog één correctieklapje vooruit geven, maar dat is zo kort dat de inmiddels opgebouwde achterwaarse gang er nauwelijks onder lijdt.

ps. Oefening baart kunst, maar oefen dit niet op smal vaarwater met aan weerszijde afgemeerde collega's!

ps2. Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik dit zo deed in mijn pré-boegschroeftijd. Met boegschroef is achteruitvaren een eitje.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Schroefwerking verminderen,

Berichtdoor bas » 23 Jun 2020, 17:38

je vaart met een grotere reductie en een grotere schroef dus langzamer bij stationair toerental.

En dit betwijfel ik dus. Stationair toerental is een vast gegeven (nagenoeg) en de daarbij behorende schroefdiameter en dus spoed ook.
Neem het stationair motor toerental, gedeeld door de reductie van de kk, en vermenigvuldig dat met de spoed van de schroef. Dan kom je op de theoretische afgelegde weg af en die is bij alle 3 de reductie varianten nagenoeg hetzelfde. Je verzet dus met alle 3 de schroef/kk varianten nagenoeg dezelfde hoeveelheid water.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Schroefwerking verminderen,

Berichtdoor FKZ » 24 Jun 2020, 12:00

@ bas,

Even snel berekend. het scheelt niet veel maar toch wel iets. Verplaatsing zonder slip met de verschillende KK reducties

Bij reductie 2.0 is de afgelegde afstand met een 16x10 prop 10.7 meter per minuut max is het 38.1 meter per minuut
Bij reductie 2.45 is de afgelegde afstand et een 18x11 prop 9.6meter per minuut en max is het 34.2 meter per minuut
Bij reductie 2.83 is de afgelegde afstand et een 19x13 prop 9.8meter per minuut en max is het 29.6 meter per minuut

Het maakt veel uit maar toch iets.
De kk met reductie van 2.83 heeft een reductie achteruit van 2.45 dus die gaat meer de kont 1 kant op trekken.

allemaal ideeen

mvg FKZ
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten