Een motorboot heeft meestal een veel kleiner roer dan bijv. een zeilboot die achteruit wel goed naar zijn roer luistert.FKZ schreef:Met de huidige opstelling kan ik enkel 1 bocht naar BB varen achteruit. ik kan de schroef werking niet compenseren. ook niet met de bladen in de 0 stand. de vrijschakelbak doet het wel maar de bediening is niet meer operationeel. Die kan ik dus niet gebruiken tijdens het varen. Ik redeneer dat een lager schroefas toerental met een grotere schroef bij dat lage toerental minder vermogen op het water overbrengt. je vaart met een grotere reductie en een grotere schroef dus langzamer bij stationair toerental. dat zou ook voor achteruit varen voordelig zijn. Je kan ook redeneren dat een kleine schroef verder van de romp zit dus een vrijere aanstroom van water heeft dus minder last van schroefwerking.
mvg FKZ
Om toch enigszins gestuurd achteruit te varen kun je achteruit even vaart maken en dan gas er af. Dan heb je zolang je vaart geen last van wielwerking en kun je redelijk sturen. Als de vaart er uit is herhalen. Als er niet te veel wind staat kun je zo redelijk achteruit varen, kwestie van oefenen.
Maar misschien wist je dit al, dan is deze info nuttig voor de vele beginnelingen die meelezen