Trillingsdempers motor vervangen

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Trillingsdempers motor vervangen

Berichtdoor aquanaut » 17 Jun 2020, 09:57

elrenegado schreef:Wel opvallend,
Aquanaut met een zwaardere motor, heeft steunen met een mindere hardheid dan Navigo met een lichtere motor.


Nee hoor, Navigo pakt ook stuwkracht op de steunen, dus zal ook een stuggere opstelling hebben zonder homokineet.
Je kunt dan niet ongelimiteerd zachte steunen gaan plaatsen omdat er dan te veel beweging op de schroefas worden doorgegeven.
Daarnaast drukt de stuwkracht de motor voorover bij te slappe steunen.
Juist omdat je een stuwdruklager met homokineet hebt kun je de motor zo soepel als dat je zelf wilt neerzetten.

Ik zou een telefoontje wagen naar een leverancier van deze motor of je met die 220Kg draagkracht op de vliegwiel zijde wegkomt en er dan lekker rondom 45°Sh onder zetten.
Heb je ovrigens een hydraulische of mechanische keerkoppeling?
Dat scheelt namelijk een berg gewicht "achterop"

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2352
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Tukkerkotter 11,5m
en een
Riantkruiser 7,5m

Re: Trillingsdempers motor vervangen

Berichtdoor elrenegado » 17 Jun 2020, 14:09

Er zit een hydraulische keerkoppeling achter,
Wel een oudje, een Paragon P23.

Ben overigens vergeten te checken of ik de steunen van de motor kon verwijderen, en dus ook vergeten te checken welke hardheid er evt op staat, a.s. weekend herkansing.
Maar ik ga er vanuit dat dit wel mogelijk moet zijn,

Ik werd namelijk afgeleid door een draad van de dynamo... en het typeplaatje van 55a aangaf..... draadje is hooguit 6mm2.
EN gaat naar een scheidingsrelais, vandaar uit naar een DIN rail, om door te gaan naar het dashboard, door een ampere meter heen, en daarna naar de accu.
Snap ineens waarom hij max 24a laad (met accus 50% ontladen)
Dat gaan we dus verwijderen, en vanaf dynamo rechtstreeks naar een argofet, en daarna direct op de accus.
Maar dat even in een ander topic, omdat ik daar ook nog een vraag over heb
Groet, Steve

========
Mi Amore
========
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 1603
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: Zoelmond
ligplaats: wsv de Peiler
info: Valkkruiser Sport Cabrio

Re: Trillingsdempers motor vervangen

Berichtdoor Navigo » 17 Jun 2020, 21:51

HH,

Je heb relatief door de zware keerkoppeling veel gewicht op de achterste steunen liggen.
Waarschijnlijk hangt er aan je uitgaande as van de keerkoppeling ook nog een flexible koppeling met een bepaald gewicht.

Je zult zien dat als je de het uittekent op papier met wat momenten dat het zwaartepunt maar iets voor de achterste steunen ligt.
In de praktijk staat er max een kilo of 80 op de voorste steunen.

Je komt niet weg met rondom de 17-1609 45shore, het gewicht op de achterste steunen wordt/ zit teveel op de limiet van de steun.
Wat je wel kunt doen is achter de 55 shore (210kg statisch)en voor de 45 shore(150kg statisch).
Wat je wilt is dat alle steunen gelijkmatig belast zijn of iig inveren.

Wij vangen inderdaad de stuwdruk op van daar, achter 65 en voor 55.

Ben wel benieuwd wat het uiteindelijk wordt, of wat de adviezen zullen zijn van de leveranciers.


Navigo
Navigo
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Trillingsdempers motor vervangen

Berichtdoor elrenegado » 18 Jun 2020, 08:37

Ik denk dat het wel meevalt met het gewicht achterin,
Ik had bij het eerste bericht een foto gelinkt, maar zie net dat die niet zichtbaar is.
Hierbij nogmaals.
Afbeelding
Zoals je ziet zit de motorsteun achter het vliegwielhuis, ongeveer op de helft van de keerkoppeling.
Uiteraard is het gewicht achterop groter dan voorop, en zie ik zeker wel het nut om de achterste net 1 harder te nemen dan de voorste.

Omdat ik inderdaad geen stuwdruk hoef op te vangen en de steun wat verder naar achter zit dan gedacht,
twijfel ik nu tussen 35 voor en 45 achter, of 45 voor en 55 achter...
Ik denk dat mijn voorkeur dan 35 / 45 heeft.

Die cushyfloats zijn idd gekopieerd door andere merken,
en zijn dan ook wat voordeliger.....
Heb jij ervaring met 1 van deze merken Mark ?

Minder geld uitgeven is altijd welkom natuurlijk, maar dan moeten ze wel minstens evenlang mee kunnen als de duurdere versie,
anders heeft het geen nut, en ben je eerder weer aan vervanging toe.
Groet, Steve

========
Mi Amore
========
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 1603
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: Zoelmond
ligplaats: wsv de Peiler
info: Valkkruiser Sport Cabrio

Re: Trillingsdempers motor vervangen

Berichtdoor elrenegado » 27 Jun 2020, 15:00

Vandaag eens op mijn gemak zitten kijken hoe of wat dit aan te pakken..

helaas kan ik de steun niet van de motor loshalen, die 4 bouten zitten net eronder.
naar mijn inzien lukt het alleen door de motor iets omhooggevallen te tillen met een takeltje.
Daarbij zal de pythondrive ook even los moeten denk ik.
En dat ga ik zelf niet doen..

Bij de vorige boot heb ik het door drinkwaard laten doen.
Maar die heeft geen tijd voor onze vakantie, en wil de boot liefst daar hebben.

Wie kan mij een bedrijf of persoon aanraden die ze voor me wil vervangen?
Vervanging liefst voor 17-7
Groet, Steve

========
Mi Amore
========
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 1603
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: Zoelmond
ligplaats: wsv de Peiler
info: Valkkruiser Sport Cabrio

Re: Trillingsdempers motor vervangen

Berichtdoor heuvels » 27 Jun 2020, 15:04

Probeer Bijdam in Wormerveer eens.
Heb ik goede ervaring mee, maar is al weer acht jaar geleden.
https://bijdam.nl/
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 232
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Trillingsdempers motor vervangen

Berichtdoor Navigo » 27 Jun 2020, 16:52

HH,

Is de borgmoer welke op het kapje van het rubber wel benaderbaar en los te draaien?

Zo ja stift losdraaien of is daar ook niet voldoende ruimte voor?

Steunrubber onderlangs wegschuiven zou dan mijn eerste gedachte zijn. Anders toch op vakantie en in het winterseizoen aanpakken.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Trillingsdempers motor vervangen

Berichtdoor FKZ » 28 Jun 2020, 09:05

Python drive los maken zou makkelijker moeten zijn. De bouten die aan de kk zitten los maken dan zou er genoeg speling moeten zijn om de tussen as los te nemen. Kan je 3 referentie punten opmeten zodat de connectie weer op de zelfde plek komt na het wisselen van de steunen?
FKZ
 
Berichten: 80
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Trillingsdempers motor vervangen

Berichtdoor elrenegado » 28 Jun 2020, 10:05

Wormerveer lijkt me wat ver, mooist is iemand uit regio midden.

@navigo,
ik heb begrepen dat niet bij alle steunen de stift los kan.
maar indien dat bij deze niet kan zou er net genoeg ruimte moeten zijn om hem evt door te slijpen.

@fkz,
klopt, zijn 6 of 8 imbus bouten.
echter moet ik daarvoor half op mn kop hangen, iets wat ik niet trek vanwege mn nek.
daarom dus maar uit besteden.
Groet, Steve

========
Mi Amore
========
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 1603
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: Zoelmond
ligplaats: wsv de Peiler
info: Valkkruiser Sport Cabrio

Re: Trillingsdempers motor vervangen

Berichtdoor elrenegado » 29 Jun 2020, 20:43

Ik ga het alsnog zelf doen. met hulp van een vriend.
althans. hij gaat het doen en ik geef gereedschap aan :-)

Ik heb zojuist de metalistic steunen besteld.
2x 45 en 2x55 shore.
Groet, Steve

========
Mi Amore
========
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 1603
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: Zoelmond
ligplaats: wsv de Peiler
info: Valkkruiser Sport Cabrio

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten