Trillingsdempers motor vervangen

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Trillingsdempers motor vervangen

Berichtdoor elrenegado » 15 Jun 2020, 14:21

Ik wil voor de vakantie volgende maand eigenlijk nog de trillingsdempers vervangen van de motor in me boot.
Reden is dat ik vind dat deze teveel trillingen doorgeven, motor is nieuw geplaatst in 2009.
Dus de steunen zijn minstens zo oud.
Ik merk ook een kleine toename van trilling sinds ik de boot heb, zowel bij draaien in vrijloop, als bij varen.

Vraag is echter, welke steunen kan ik het beste plaatsten.
De keuze is namelijk reuze.

Helaas heb ik geen goede foto van de huidige steun,
Wel onderstaande, en de maten.

Onderkant steun, tot onderkant motor is 7cm
Ruimte tussen motor en steun 35mm.
h.o.h afstand bouten is 14cm
gehele hoogte (steun incl bout) 12.5 a 13cm

Motor die erop staat is een Mitsibushi S4S, 4 cylinder diesel
Inhoud 3.3 liter dacht ik.

Het liefst steunen waarvan die stift/draadend er achteraf in kan draaien.
Dan hoef ik namelijk de aandrijving niet los te halen om de motor een stuk te liften.
1mm verhogen is dan voldoende.

Afbeelding
Groet, Steve

========
Mi Amore
========
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 1603
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: Zoelmond
ligplaats: wsv de Peiler
info: Valkkruiser Sport Cabrio

Re: Trillingsdempers motor vervangen

Berichtdoor Kwokko » 15 Jun 2020, 15:13

elrenegado schreef:Het liefst steunen waarvan die stift/draadend er achteraf in kan draaien.
Dan hoef ik namelijk de aandrijving niet los te halen om de motor een stuk te liften.
1mm verhogen is dan voldoende.

Zoek op Metalastik motorsteunen.
Daar kun je achteraf de stift erin draaien.
O.a. hier verkrijgbaar : https://bijdam.nl/webshop/binnenboordmo ... rdmotoren/
As it net sile wol, moat men lavearje.
Freonlike groetnis,
Okko
Kwokko
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 16 Mrt 2020, 13:22
ligplaats: Grins
info:

Re: Trillingsdempers motor vervangen

Berichtdoor elrenegado » 16 Jun 2020, 11:54

Bedankt,
Helaas daar niet de juiste steekmaat, maar elders wel gevonden.

Nu heb ik nog 1 vraag.
betreffende het max gewicht van de steun.
Motor weeg 340kg dacht ik, tel daar nog 75 bij voor de keerkoppeling, is een slordige 400kg.

Welke max belasting voor de steun kies je dan ? 200kg per steun ?
Groet, Steve

========
Mi Amore
========
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 1603
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: Zoelmond
ligplaats: wsv de Peiler
info: Valkkruiser Sport Cabrio

Re: Trillingsdempers motor vervangen

Berichtdoor aquanaut » 16 Jun 2020, 12:03

Steve,
Wat heb je voor askoppeling?
Een homokineet toevallig?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2352
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Tukkerkotter 11,5m
en een
Riantkruiser 7,5m

Re: Trillingsdempers motor vervangen

Berichtdoor elrenegado » 16 Jun 2020, 12:09

aquanaut schreef:Steve,
Wat heb je voor askoppeling?
Een homokineet toevallig?

Aquanaut


Yes, er zit een python drive achter
Groet, Steve

========
Mi Amore
========
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 1603
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: Zoelmond
ligplaats: wsv de Peiler
info: Valkkruiser Sport Cabrio

Re: Trillingsdempers motor vervangen

Berichtdoor aquanaut » 16 Jun 2020, 12:54

Kijk,
Dan zou mijn advies zijn om Cushyfloat steunen te monteren, in de hardheid 35°Sh of 45°Sh (even afhankelijk van de belasting per steun)
Zachter steunen kunnen minder last hebben, dus moeten soms in een groter model gekozen worden.
Wel geldt; hoe zachter hoe beter, je hoeft er geen stuwdruk mee op te vangen en ook de bewegingen worden via de Python opgevangen.
Mijn motor staat op 35°Sh steunen (grootste M20 versie) en je kunt bij wijze van spreken de motor met de handen op het kleppendeksel heen en weer bewegen.
Resultaat; bij alle toerentallen trillingvrij, als je je hand op het schip legt met draaiende motor kun je niet voelen dat de motor draait.

Overigens heeft Metalastic geloof ik geen 35°Sh , hier is 45°Sh het soepelst, ik heb geen Metalastic steunen.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2352
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Tukkerkotter 11,5m
en een
Riantkruiser 7,5m

Re: Trillingsdempers motor vervangen

Berichtdoor elrenegado » 16 Jun 2020, 14:16

Wat weegt jou motor Mark ?

Want het hardheid, staat ook in verhouding met het maximale gewicht.

Metalastik 1609 45° + stift
steek: 140 mm
stiftmaat: M16
max gewicht: 110

Metalastik 1609 55° + stift
steek: 140 mm
stiftmaat: M16
max gewicht: 160

Metalastik 1609 65° + stift
steek: 140 mm
stiftmaat: M16
max gewicht: 200

Metalastik 1609 75 + stift
steek: 140 mm
stiftmaat: M16
max gewicht: 250

Welk merken hebben er nog meer de cushyfloat ?
En afneembare stift, want dat is wel een eis, anders moet ik het blok omhoog takelen.
Groet, Steve

========
Mi Amore
========
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 1603
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: Zoelmond
ligplaats: wsv de Peiler
info: Valkkruiser Sport Cabrio

Re: Trillingsdempers motor vervangen

Berichtdoor Navigo » 16 Jun 2020, 19:15

HH,

Niet geheel vergelijkbaar, maar toch.

Wij hebben een s4sdt droge uitlaat met prm 260C koppeling erachter. Motor plusminus 265kg, koppeling 65kg(incl vloeistoffen).
Wij vangen wel direct de stuwdruk op.

Voor staat deze op cushyfloat melastic 55 17-1609
Achter staat deze op cushyfloat melastic 65 17-1609

In deze setting staan alle 4 de steunen in rusttoestand nagenoeg gelijk ingedrukt.
Ben zelf zeer te spreken over deze steunen, is zeker een zeer goede rubber verhouding daar waar een ander merk nog al eens wat in kwaliteit tegen valt.

Kijk ook eens op hun website voor de maatvoering/ gewicht.
https://www.trelleborg.com/en/anti-vibration-solutions/products--and--solutions/marine--and--energy--solutions/cushyfloat--product--range

Bij de meeste leveranciers kun je deze met losse stift bestellen.
Je kunt ook de steunplaten losbouten die tegen het blok aangebouwd zitten, 4stuks bout, ik meen m16.

Je kunt ook even op de voetplaat van de huidige steunen kijken meestal staat de hardheid er met cijfers ingeslagen.
Dan weet je iig wat je nu hebt.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Trillingsdempers motor vervangen

Berichtdoor aquanaut » 17 Jun 2020, 08:12

elrenegado schreef:Wat weegt jou motor Mark ?

Want het hardheid, staat ook in verhouding met het maximale gewicht.

.....

Welk merken hebben er nog meer de cushyfloat ?
En afneembare stift, want dat is wel een eis, anders moet ik het blok omhoog takelen.

Met keerkoppeling iets meer als 650Kg.
Vandaar dat ik met de 110Kg per steun niet uitkwam en het zwaardere M20 model eronder heb staan, die kunnen bij 35°Sh zo'n 200Kg per steun hebben.
Wat Navigo aangeeft is wel de manier overigens, motor ondersteunen of ophangen en vervolgens de motorsteun (het gedeelte wat tegen het blok aanzit met bouten) losmaken.
Dit uiteraard steun voor steun.
Dat ondersteunen gaat heel handig met zo'n krikbalg of airjack (die zijn er overigens ook van Trelleborg)

Cushyfloat is uiteraard van Trelleborg, ze zijn echter veelvuldig gekopieerd, zo verkoopt Exalto bijvoorbeeld een variant van GMT meen ik, dan heet hij Triflex.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2352
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Tukkerkotter 11,5m
en een
Riantkruiser 7,5m

Re: Trillingsdempers motor vervangen

Berichtdoor elrenegado » 17 Jun 2020, 08:27

Dat losbouten van de steun op de motor zelf is wel een goede tip !
Ik zal straks eens bekijken of dat inderdaad veel makkelijker is.

Zeker als de huidige steunen een vaste stift hebben.
Anderszijds, als je ik de steun eraf kan halen, hoef ik ook weer niet perse steunen met een losse stift te hebben natuurlijk :D

Wel opvallend,
Aquanaut met een zwaardere motor, heeft steunen met een mindere hardheid dan Navigo met een lichtere motor.

Maar wat Navigo aankaart is ook wel een punt van aandacht denk ik,
de 2 achterste steunen zullen zwaarder belast worden mede door gewicht keerkoppeling van 85kg

Is er ergens te achterhalen wat voor de S4S nou het meest geschikt zou zijn qua hardheid ?
In de manual staat daar niets over.
En hoe bereken je dan het gewicht per steun ?
Stel dat de motor incl keerkoppeling 400kg is, 2 voorste steunen 100kg en de achterste 150 ?

Ik zit echter wel aan die 14cm hart op hart afstand voor de bouten vast,
Heb geen zin om nieuwe gaten te boren in dat stuk ijzer, het is denk ik een cm dik.
Groet, Steve

========
Mi Amore
========
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 1603
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: Zoelmond
ligplaats: wsv de Peiler
info: Valkkruiser Sport Cabrio

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten