Expansietank monteren

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Expansietank monteren

Berichtdoor whalertje40 » 11 Jun 2020, 21:59

[/quote]
Aha leuk, hopelijk naar je zin gehad bij ons ondanks de corona toestanden? Je stond volgens mij op een mooi verhard plekje. De rest van de haven was deze winter een moeras.[/quote]
Helaas stond ik op het moeras,hahaha. Maar wel naar ons zin gehad, de Corona was idd minder maar gelukkig mochten we nog wel het terrein op.
whalertje40
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 01 Sep 2019, 09:49
ligplaats: Oostvoorne
info: Oostvaarder 900 AK

Re: Expansietank monteren

Berichtdoor whalertje40 » 11 Jun 2020, 22:02

Blue Ocean schreef:Afbeelding
Foto is gemaakt op mijn vorige boot. Is dus ook een Indenor waarbij ik ook steeds koelvloeistof in de bilge had. Te zien is een slangetje dat aan SB in een bank verdwijnt waar een expansievaatje zat. Werkte prima. Het vaatje heeft een overdrukventiel.

Dat heb ik idd ook voor ogen. Heeft u een exemplaar van een auto gebruikt?
whalertje40
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 01 Sep 2019, 09:49
ligplaats: Oostvoorne
info: Oostvaarder 900 AK

Re: Expansietank monteren

Berichtdoor Kwokko » 11 Jun 2020, 23:09

whalertje40 schreef:Dat heb ik idd ook voor ogen. Heeft u een exemplaar van een auto gebruikt?

https://www.marktplaats.nl/q/expansievat+koelvloeistof/
Mogelijkheden te kust en te keur.
Kwokko
 

Re: Expansietank monteren

Berichtdoor aquanaut » 12 Jun 2020, 16:23

Je kunt op meerdere manieren een expansietank opnemen in het koelsysteem.
Een tank onder druk, of een drukloze.
Die laatste wordt aan boord het meest toegepast.
Overdruk in het koelsysteem door uitzettend water drukt het overdruk klepje in de dop open en laat de vloeistof weglopen in de kraag van de dop waaraan een pijpje zit waar je weer een slangetje aan kunt zetten.
Tot zover is het alleen een overloop.
Bij een Indenor met interkoeling is dit voldoende.
De koeler is groot genoeg om ook de expansie op te vangen van de inhoud van het koelsysteem.
als hij er vloeistof uitgooit heb je hem te vol gedaan en moet je dit vooral niet terug gooien.

(Overigens als hij er voortdurend vloeistof uit blijft gooien is er wellicht iets anders mis. ;) )

Bij kiel gekoelde Indenors is de inhoud van de koeling veel groter waardoor de tank op de motor (waar nu geen koeler in zit) soms te klein is om de expansie op te vangen.
Dan heb je een expansietank nodig.
Drukloos:
Bijna dezelfde situatie als bij interkoeling alleen hang je nu een tankje aan het slangetje, zorg ervoor dat dit slangetje tot onder in de tank reikt.
Controleer ook of de dop een "vacuum klepje" heeft, deze gaat open zodra de motor afkoelt en zuigt via dit klepje weer wat vloeistof terug de motor in.

Onder druk:
Meestal een zwaarder model tank, de dop die op de motor zat wordt verplaatst naar de tank en de aansluiting op de motor wordt een open verbinding met het (hoger hangende) tankje.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Expansietank monteren

Berichtdoor elrenegado » 13 Jun 2020, 11:04

whalertje40 schreef:Ik ben in het bezit van een Peugeot Indenor (DTP40) motor en deze draait prima.
Als ik de koelvloeistof tot de rand bijvul op de warmetewisselaar dan gooit deze er altijd wat uit tot een bepaald niveau, deze loopt dan via een slangetje naar een opvangbak.

Kan ik zonder problemen een expansietank monteren?
Dan kan de koelvloeistof uitzetten en naar het expansievat stromen en zodra de motor afkoelt kan deze weer terug stromen, of is dit te makkelijk gedacht?


Ik heb hetzelfde gehad met mijn vorige boot.
Stond een MB OM615 in, en elke keer na het vare stond er een liter of 1 a 2 koelvloeistof in de opvangbak wat uit de overloop liep bij de vuldop.
Elke keer gooide ik het terug, elke keer lag het er weer uit.
Want ik dacht dat je hem tot ongeveer 5cm onder de rand moest vullen.

tot iemand zijn dat die veel lager moest zijn.
Ik heb na de volgende vaartocht hetgeen hij eruit gooide niet terug gegooid, en sindsdien nooit geen overloop meer gehad, hooguit wat druppels,
qua koeling bleef het ook gewoon netjes op 80 a 85 graden.
Kortom, hij zat steeds te vol, en wellicht bij jou ook ?
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Expansietank monteren

Berichtdoor Yep » 13 Jun 2020, 14:43

Mijn JD 6068 heeft een lagedruk koelsysteem (denk ik).
En ook hier staat het peil constant enkele centimeters onder de dop en ik vul niets bij en er lekt ook vrijwel niets.
Misschien lekker zo laten i.p.v. 'een projectje zoeken'.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3167
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Expansietank monteren

Berichtdoor whalertje40 » 23 Jun 2020, 18:48

aquanaut schreef:Je kunt op meerdere manieren een expansietank opnemen in het koelsysteem.
Een tank onder druk, of een drukloze.
Die laatste wordt aan boord het meest toegepast.
Overdruk in het koelsysteem door uitzettend water drukt het overdruk klepje in de dop open en laat de vloeistof weglopen in de kraag van de dop waaraan een pijpje zit waar je weer een slangetje aan kunt zetten.
Tot zover is het alleen een overloop.
Bij een Indenor met interkoeling is dit voldoende.
De koeler is groot genoeg om ook de expansie op te vangen van de inhoud van het koelsysteem.
als hij er vloeistof uitgooit heb je hem te vol gedaan en moet je dit vooral niet terug gooien.

(Overigens als hij er voortdurend vloeistof uit blijft gooien is er wellicht iets anders mis. ;) )

Bij kiel gekoelde Indenors is de inhoud van de koeling veel groter waardoor de tank op de motor (waar nu geen koeler in zit) soms te klein is om de expansie op te vangen.
Dan heb je een expansietank nodig.
Drukloos:
Bijna dezelfde situatie als bij interkoeling alleen hang je nu een tankje aan het slangetje, zorg ervoor dat dit slangetje tot onder in de tank reikt.
Controleer ook of de dop een "vacuum klepje" heeft, deze gaat open zodra de motor afkoelt en zuigt via dit klepje weer wat vloeistof terug de motor in.

Onder druk:
Meestal een zwaarder model tank, de dop die op de motor zat wordt verplaatst naar de tank en de aansluiting op de motor wordt een open verbinding met het (hoger hangende) tankje.

Aquanaut

Duidelijk verhaal, dan plaats ik een tankje alleen voor overloop. Bedankt.

Nog een vraag, de Indenor staat er inmiddels 22 jaar in na revisie (ruilmotor van Bols en Kooiman). De slangen voor de brandstof hebben de beste tijd gehad en moeten vervangen worden. Het zijn staal omvlochten slangen met banjo koppeling. Nu wil ik alles voor normale slang met 8 mm thule. Wat moet ik allemaal bestellen om alles om te bouwen en waar.
whalertje40
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 01 Sep 2019, 09:49
ligplaats: Oostvoorne
info: Oostvaarder 900 AK

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 96 gasten