Je kunt op meerdere manieren een expansietank opnemen in het koelsysteem.
Een tank onder druk, of een drukloze.
Die laatste wordt aan boord het meest toegepast.
Overdruk in het koelsysteem door uitzettend water drukt het overdruk klepje in de dop open en laat de vloeistof weglopen in de kraag van de dop waaraan een pijpje zit waar je weer een slangetje aan kunt zetten.
Tot zover is het alleen een overloop.
Bij een Indenor met interkoeling is dit voldoende.
De koeler is groot genoeg om ook de expansie op te vangen van de inhoud van het koelsysteem.
als hij er vloeistof uitgooit heb je hem te vol gedaan en moet je dit vooral niet terug gooien.
(Overigens als hij er voortdurend vloeistof uit blijft gooien is er wellicht iets anders mis.
)
Bij kiel gekoelde Indenors is de inhoud van de koeling veel groter waardoor de tank op de motor (waar nu geen koeler in zit) soms te klein is om de expansie op te vangen.
Dan heb je een expansietank nodig.
Drukloos:
Bijna dezelfde situatie als bij interkoeling alleen hang je nu een tankje aan het slangetje, zorg ervoor dat dit slangetje tot onder in de tank reikt.
Controleer ook of de dop een "vacuum klepje" heeft, deze gaat open zodra de motor afkoelt en zuigt via dit klepje weer wat vloeistof terug de motor in.
Onder druk:
Meestal een zwaarder model tank, de dop die op de motor zat wordt verplaatst naar de tank en de aansluiting op de motor wordt een open verbinding met het (hoger hangende) tankje.
Aquanaut