dieselfilter

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

dieselfilter

Berichtdoor jkb » 10 Jun 2020, 20:33

Ik heb goedkoop een Volvo dieselfilterhuis met filter kunnen kopen. Volvo type 3830205 met element typenummer 8159975 (Waterseparator/fuelfilter). Eigenlijk voor zware industriemotoren. Deze lijkt me meer dan groot genoeg voor mijn DAF 615 motor, waar nu alleen een waterafscheider tussen tank en opvoerpomp zit. En dan het kleine zeefje dat in de toevoerleiding vlak voor de opvoerpomp zit. Onderin het kijkglas waarin je kunt zien of er water in zit is ook een sensor aanwezig (3 draads) waarmee een"wateralarm"kan worden gegenereerd.
Zowel het kijkglas als het filterelement krijg ik niet losgedraaid. Voorlopig misschien maar beter niet losmaken, gaat er ook niets lekken. Ik denk met een hefboom met spanbandje om het filter.

Kent iemand dit filter; zou het geschikt zijn voor mijn DAF 615?

Afbeelding
Afbeelding
https://www.mupload.nl/img/csf22lgzufg.jpg
http://www.hnjingfu.com/filter/fuel-fil ... 59975.html
jkb
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: dieselfilter

Berichtdoor Oeverloos » 10 Jun 2020, 21:55

Hey jkb,

Kijk op https://www.fuelfilter-crossreference.c ... VO/8159975
Het filter moet toch wel een capaciteit van 225 liter per uur hebben voor de DAF.

Voor jouw DAF 615 wordt o.a. ook wel een Racor spin-on filter S3209P (30 micron) of S3209T (10 micron) gebruikt. Deze vervangt Mann: WK962/4 DAF: 247138. Deze heeft een cap. van 227 liter per uur.

Ik heb het even opgezocht maar jouw filter is iets groter van afmeting.
Dus je kunt jouw Volvo filter, denk ik, prima gebruiken.

Als je veel filters denkt te gebruiken kun je eventueel kiezen voor een turbine filter met een papieren filterpatroon van Racor of van Vetus.
Ik gebruik zelf turbine filters en ben een watersporter met enige vaarervaring. Dus niet een deskundige.

Mvrg.

Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 655
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: dieselfilter

Berichtdoor elrenegado » 11 Jun 2020, 08:46

jkb schreef: Voorlopig misschien maar beter niet losmaken, gaat er ook niets lekken. Ik denk met een hefboom met spanbandje om het filter.


Is het filterelement wel nieuw ?


Als je ze met de hand niet los krijgt lukt het altijd wel met een rubber bandje en een schroevedraaier, of anders met zoiets :
https://www.toolstation.nl/oliefiltersleutel/p85560
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: dieselfilter

Berichtdoor Wolf1 » 11 Jun 2020, 17:48

stuur eens een foto van de bovenkant van je volvo filter ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: dieselfilter

Berichtdoor jkb » 13 Jun 2020, 17:31

HTTPS://postimg.cc/56833mzg
Dank voor jullie reacties. Ik probeer foto te uploaden. Maar zit nu op trage WiFi en kopieëren link wil even niet best..
HTTPS://i.postimg.cc/65mmBj5k/image.jpg
HTTPS://i.postimg.cc/wM7Ts4KC/image.jpg
Het is een nieuw ongebruikt filter. Mvg Jan
jkb
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: dieselfilter

Berichtdoor jkb » 13 Jun 2020, 17:36

Vervolg: en ik heb het over een voorfilter dus vóór de opvoerpomp. Dus niet over het fijnfilter. Voor de goede orde. Mvg Jan
jkb
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: dieselfilter

Berichtdoor jkb » 13 Jun 2020, 17:49

Vervolg excuus... Ik zou willen weten of dit Volvo filter geschikt is als vervanger voor het huidige voorfilter, te weten alleen waterafscheider. Of is dit overdone. Mvg Jan
jkb
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: dieselfilter

Berichtdoor Oeverloos » 13 Jun 2020, 20:04

Hey Jan

Je hebt een DAF 6,15 liter. Die heeft één hoge druk pomp van CAV of Bosch.

In het algemeen kun je dan volstaan met een 30 micron voorfilter.
Als je het heel mooi wil doen kun je een 10 micron voorfilter nemen.
Hoeveel micron jouw Volvo filter is, kan ik niet zien maar het wordt gebruikt voor moderne vrachtwagens
met motoren tussen de 6 en 14 liter, dus zeker geschikt voor jouw DAF.

Je kunt er van uitgaan dat het fijnfilter op je motor 5 micron is.
Een voorfilter is echt noodzakelijk als je op de grote rivieren en kanalen vaart en zeker als je op zee vaart.
Die metalen spin-on filters zijn super, maar wel duurder in het gebruik.
En je kan een papieren filter omhoogtrekken om te kijken hoe vuil die is, maar bij een spin-on filter kun je hoogstens door het glaasje zien of er al plantjes groeien. Afhankelijk van hoe schoon je tank is en hoe schoon de diesel is die je tankt, kun je de Volvo filter om de paar honderd uur vervangen.

Als je hem vervangt kun je kiezen voor een goedkoper merk, zie mijn vorige post hierboven.
Al die merken die je daar leest zijn identiek aan jouw Volvo filter.
Toeleveringsbedrijven voor de automotive sector hebben ze op voorraad.
Mvrg.

Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 655
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: dieselfilter

Berichtdoor jkb » 13 Jun 2020, 22:58

BEste Oeverloos, hartelijk dank voor de uitvoerige reactie. Het is me duidelijk. Mvg Jan
jkb
 
Berichten: 321
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Re: dieselfilter

Berichtdoor Pjoi » 15 Jun 2020, 22:53

Prima filter volgens mij. Ik heb dit bij mijn Dafs (575) onlangs ook gedaan. Had toch zo nu en dan een klein beetje water in de standaard glaasjes en dan loop je toch vrij snel het risico dat je fijn filter verstopt raakt. Dat gaasje voor de opvoerpomp doet namelijk ook weinig en vanuit die glaasjes gaat het dus zo je fijnfilter in.

Ik heb op advies van een filterbedrijf toen 2 goldenrod 496 filters aangeschaft. Dat zijn filterglazen waarin je dan nog weer een filter draait. Is wat duurder in aanschaf maar de elementen zijn weer relatief goedkoop. Bleek later wel dat ze een capaciteit van 5500 liter per uur hebben. Worden normaal ook op tankstations gebruikt. Maar goed, zal dus niet snel verstoppen en nu ze er eenmaal op zitten draait alles prima.

Succes met inbouwen!
Pjoi
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 10 Mei 2020, 18:52
ligplaats: Westeinderplassen
info: Super van Craft 1230 uit 1977

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 101 gasten