werking natte uitlaat en waterslot

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: werking natte uitlaat en waterslot

Berichtdoor Oeverloos » 09 Jun 2020, 13:41

Hey Arthur4,

Je schrijft dat je geen beluchting hebt. Hierboven wordt door diverse forumleden geschreven over heveling en teruglopen van koelwater.
Er zijn overigens heel wat boten op het water zonder beluchter in het uitlaatsysteem.

Voor zover ik weet, is het bij buitenwater gekoelde motoren aan te raden om een beluchter te plaatsen waar de uitlaatbocht aan het spruitstuk vast zit en wel minimaal 40 centimeter boven de waterlijn.
Je hebt beluchters met en zonder klepje.
Dat klepje moet je jaarlijks schoonmaken, dus je kunt er een kiezen zonder klepje met een leiding op afschot naar buiten.
Je ziet dat straaltje lopen als de motor draait en het straaltje wordt krachtiger als het toerental stijgt.

Wat je niet wilt is waterslag in je motor door oplopende golven, bij het doorstarten bij het ontluchten of als de boot van achter wat omhoog gehezen wordt als je bij de schroef wilt.

Waterslag is, als de zuiger omhoog komt en er water op de zuiger staat. Het water kan niet worden samen gedrukt dus de hele cilinderkop komt los van de cilinderkopbouten of de krukas/ drijfstang raakt beschadigt of iets anders ergs. Meestal is revisie het gevolg.

Oh ja, en denk ook eens aan een beluchter (wel met een klepje) in de afvoerslang van de vuilwatertank als die onder water uitkomt.
Je wil niet dat het hele zaakje afborrelt omdat je de afsluitkraan vergeten bent.

Mvrg.

Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 656
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: werking natte uitlaat en waterslot

Berichtdoor aquanaut » 09 Jun 2020, 16:10

Oeverloos schreef:Voor zover ik weet, is het bij buitenwater gekoelde motoren aan te raden om een beluchter te plaatsen waar de uitlaatbocht aan het spruitstuk vast zit en wel minimaal 40 centimeter boven de waterlijn.


Een systeem om hevelen te voorkomen is niet gebonden aan het type koelsysteem, of dit nu kielkoeling, interkoeling of directe buitenwaterkoeling is.
Het heeft te maken of er buitenwater in het uitlaatsysteem wordt geïnjecteerd, dit kan bij alle typen koelsysteem.
De hevel onderbreker moet in het buitenwater circuit gemonteerd worden na de buitenwaterpomp (in het zuig gedeelte gaat niet werken en geeft problemen ;) )

Een dergelijk systeem wordt al aangeraden bij injectie punt en die maar in de buuit van de waterlijn liggen dus niet perse eronder.
Het vollopen door de uitlaat kun je eigenlijk uitsluiten (mits het uitlaatsysteem goed is aangelegd)
Het vollopen komt doordat de buitenwaterpomp nooit 100% afdicht.
Hierdoor drukt de waterdruk water door de pomp naar binnen en tracht zoveel water naar binnen te drukken tot dat het binnen niveau gelijk is aan buiten.
Door nu een lus op te nemen tot een flink stuk boven de waterlijn werp je een blokkade op voor dit proces.
Echter als deze lus vol staat met water (net na het stilzetten van de motor) maakt het niet uit dat deze tot ver boven de waterlijn reikt.
Door hevelwerking "trekt" het water als het ware over dit obstakel heen en laat het water zo naar binnen stromen.
Het water loopt bij het injectiepunt de uitlaat in en vult deze helemaal op totdat het water zo hoog staat dat deze via het uitlaatspruitstuk terug de motor in loopt.
Er staat altijd wel een uitlaatklep open en daar loopt het water op de zuiger.

Door nu op het hoogste punt in de eerder besproken lus een opening te maken waardoor er lucht de lus in kan lopen (via een klepje of slang naar buiten) ondebreek je de hevelwerking van die lus en valt de waterkolom aan de perszijde van de lus naar het niveau van de waterlijn en kan onmogelijk in de uitlaat terecht komen.

Groet Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: werking natte uitlaat en waterslot

Berichtdoor Solita74 » 09 Jun 2020, 19:46

https://i.imgur.com/6L9TbKn.jpg
Dit is het anti hevel systeem en dan zit je goed boven de waterlijn die 180graden bocht met ontluchten is gewoon in de handel van vetus kan je hem helemaal compleet bestellen
Alleen na het uitlaat spruitstuk dan moet je bij de motoren handel zijn of zelf iets maken let op dat stuk uitlaat waar je weer gaat injecteren word heet
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Re: werking natte uitlaat en waterslot

Berichtdoor Arthur4 » 12 Jun 2020, 00:30

beste forumleden,
deels door de diverse reacties en de stelligheid dat het waterslot volgens model A moet worden aangesloten, en wat ik nog verder op internet heb kunnen vinden, is mij nu wel duidelijk dat het A moet zijn. Ik denk dat ik het ook begrijp en dat het vooral te maken heeft met de uitlaatwerking bij draaiende motor, terwijl ik juist de theorie probeerde te begrijpen als de motor net is gestopt. Bij draaiende motor is het bedoeld dat er een goede menging van uitlaatgas en koelwater plaatsvindt. Op het moment van aanslaan van de motor komt er koelwater en gas in het waterslot, zodra het waterniveau iets is gestegen wordt de uitgang geblokkeerd net zolang totdat de gasdruk zo hoog wordt dat het de bak water omhoog kan persen. Er gaat dan een bulk water en gas naar de uitlaat, gemengd en wel en dat herhaalt zich steeds.

Waar ik nog niet uit ben is de situatie als de motor is gestopt.
Ik heb dan een 2 stukken uitlaatslang die gevuld zijn met water en waarschijnlijk staat er in het waterslot ook nog wel wat water. De gevulde leiding tussen motor en waterslot die kan eigenlijk niet anders doordat de motor nu eenmaal onder de waterlijn zit, maar dat andere stuk slang naar de uitlaat toe, kan makkelijk afwaterend worden uitgevoerd. Of mis ik nu weer wat.

Ik begrijp dat een beluchter heel belangrijk is om waterslag te voorkomen maar die zit er niet en heeft er nooit gezeten, waarschijnlijk ga ik er nu wel één maken, maar nu wil ik eerst begrijpen. Wie weet waarom het zit zoals het zit?

groeten Arthur
Arthur4
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 04 Okt 2016, 20:10
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: werking natte uitlaat en waterslot

Berichtdoor aquanaut » 12 Jun 2020, 10:28

Arthur4 schreef: Wie weet waarom het zit zoals het zit?


Omdat deze beluchter heel vaak vergeten wordt door onkunde van de installateur.

Het waterlock houdt te allen tijden de verbinding tussen de spiegel doorvoer en het uitlaatspruitstuk "GESLOTEN" door een waterkolom (vandaar de naam waterlock)
Dit om direct geluid te dempen.
Als je uitgaat van tekening b staat er een pijp in het water te "brullen" en vul je de hele pot op voordat deze geleegd wordt door overdruk, dat is niet de bedoeling aangezien de tegendruk dan veel te hoog wordt.

En over je andere punt, de slang staat niet vol met water hoor, je mag uitgaan van 10% van de inhoud.
En zoals eerder aangegeven het gedeelte voor het waterlock hoort op afschot naar het waterlock te liggen.
Zakken in de leiding na het waterlock zijn niet zo spannend maar om verschillende redenen is het het mooiste als ook deze slang, overboord of in het waterlock leegloopt.
Daarom zie je ook vaak dat de zwaanshals vlak voor de spiegeldoorvoer wordt gemaakt zo heb je meer afschot om de leiding leeg te laten lopen het waterlock in.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: werking natte uitlaat en waterslot

Berichtdoor Arthur4 » 17 Jun 2020, 22:41

Hallo Aquanaut,
bedankt voor je laatste bericht, ik was een paar dagen afwezig dus nu pas een reactie.
De slang tussen het waterslot en de uitlaat is na het stoppen van de motor gevuld met water, hoeveel erin staat weet ik niet en ik weet ook niet of die zoveel gevuld is, dat er sprake is van een afdichting. Het enige wat ik daar mee kan, is dit meten zodra de boot weer in het water ligt en de motor gedraaid heeft. Gevoelsmatig denk ik wel dat de slang zo ver gevuld is dat die is afgesloten. Het moet mogelijk zijn ( net dan ) om die slang afwaterend naar de uitlaat te laten stromen.
De slang tussen het uitlaatspruitstuk en het waterslot zou ik liever leeg laten lopen, maar de constructie van het spruitstuk en de plaats van het waterslot maken dit onmogelijk, ook van dat stukje slang ben ik niet zeker of dat met water is afgesloten of niet.
Raar vind ik wel dat je dus bij mijn boot ( als de slangen gevuld zijn ) meerdere afsluitingen achter elkaar hebt, met als gevolg en corrigeer me als ik me vergis, dat stel dat er wat water in de uitlaat stroomt dan duwt de ene waterbel de andere op en de tweede ook weer en kan er water in de motor komen. Ik heb de boot nu 15 jaar en heb 2x water in de motor gehad. Was op zich geen groot probleem, want met starten gebeurt er gewoon helemaal niets, de startmotor kan niet eens ronddraaien, alle gloeistiften eruit, starten met een doek over de motor heen en dan alles in elkaar en weer gewoon lopen, gelukkig maar hoor. Ik heb daarna de inlaat van het koelblok veranderd zodat het water meteen na de pomp bij stilstand van de motor iets zakt en dan onder de waterlijn blijft. Daarna nooit geen water meer gehad. Dat stukje met de waterbellen is ook meer theorie, omdat ik zo graag alles goed wil begrijpen.
Ik hoor graag weer,
groeten Arthur
Arthur4
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 04 Okt 2016, 20:10
ligplaats: Aalsmeer
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 gasten