Hey Arthur4,
Je schrijft dat je geen beluchting hebt. Hierboven wordt door diverse forumleden geschreven over heveling en teruglopen van koelwater.
Er zijn overigens heel wat boten op het water zonder beluchter in het uitlaatsysteem.
Voor zover ik weet, is het bij buitenwater gekoelde motoren aan te raden om een beluchter te plaatsen waar de uitlaatbocht aan het spruitstuk vast zit en wel minimaal 40 centimeter boven de waterlijn.
Je hebt beluchters met en zonder klepje.
Dat klepje moet je jaarlijks schoonmaken, dus je kunt er een kiezen zonder klepje met een leiding op afschot naar buiten.
Je ziet dat straaltje lopen als de motor draait en het straaltje wordt krachtiger als het toerental stijgt.
Wat je niet wilt is waterslag in je motor door oplopende golven, bij het doorstarten bij het ontluchten of als de boot van achter wat omhoog gehezen wordt als je bij de schroef wilt.
Waterslag is, als de zuiger omhoog komt en er water op de zuiger staat. Het water kan niet worden samen gedrukt dus de hele cilinderkop komt los van de cilinderkopbouten of de krukas/ drijfstang raakt beschadigt of iets anders ergs. Meestal is revisie het gevolg.
Oh ja, en denk ook eens aan een beluchter (wel met een klepje) in de afvoerslang van de vuilwatertank als die onder water uitkomt.
Je wil niet dat het hele zaakje afborrelt omdat je de afsluitkraan vergeten bent.
Mvrg.
Oeverloos