Lekkage watergesmeerde schroefas

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Lekkage watergesmeerde schroefas

Berichtdoor Ronald2-wake » 07 Jun 2020, 14:46

Hallo allemaal,

Wij zijn er vandaag achter gekomen dat onze watergesmeerde schroefas lekt.
Als de boot stilligt lekt het drupsgewijs maar gestaag door. (zie filmpje in de link)
wij hebben de boot nog niet zo lang dus weten ook niet hoe dit werkt.

weet iemand wat voor type schroefas afdichting dit is? heb al zitten googelen maar kan er niks over vinden
https://photos.app.goo.gl/HLBoekanJLvhhdJK7


wat dit kan zijn en is er aan te doen?
ik hoor het graag
You can't stop the waves..but you can learn how to surf 8-) 8-)
Gebruikers-avatar
Ronald2-wake
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 16 Nov 2018, 10:37
Woonplaats: Papendrecht
ligplaats: Papendrecht
info: Boot:
Succes 980 Ultra Kruiser
Iveco Aifo 4 cyl. 105pk

Re: Lekkage watergesmeerde schroefas

Berichtdoor henkvd » 07 Jun 2020, 15:11

VETUS zwevend binnenlager, hier is niet veel aan de hand, borg schroefje los , gekartelde wartel iets aandraaien zodat het lekken stopt echter zo min mogelijk vastzetten en vooral niet zo vast dat de as zwaar rondgaat.

Afbeelding
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Lekkage watergesmeerde schroefas

Berichtdoor Ronald2-wake » 08 Jun 2020, 19:32

Ha Henk,

Dat was het idd.
De buitenste ring net een slaagje gegeven zodat het lekken stopte
Valt eens een keer niet tegen :D ;)
Bedankt :D
You can't stop the waves..but you can learn how to surf 8-) 8-)
Gebruikers-avatar
Ronald2-wake
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 16 Nov 2018, 10:37
Woonplaats: Papendrecht
ligplaats: Papendrecht
info: Boot:
Succes 980 Ultra Kruiser
Iveco Aifo 4 cyl. 105pk

Re: Lekkage watergesmeerde schroefas

Berichtdoor henkvd » 08 Jun 2020, 19:37

Mooi, zo te zien zitten er redelijk recente vetpakkingen in, de wartel staat nog helemaal op het begin van de pakking kamer, na een tijdje draaien even de temperatuur checken van de wartel, mag niet warm worden.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4474
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Lekkage watergesmeerde schroefas

Berichtdoor Het Sluizenfront » 09 Jun 2020, 11:09

Ik heb zelf ook een watergesmeerd gland maar dat ziet er iets anders uit. Ik kan de de bus die de pakkingring(en) aandrukt met twee moeren vaster draaien.
Ook bij mij lekt het gland altijd wel iets. Als dat teveel wordt dan draai ik de twee moeren weer een beetje aan. Beide moeren evenveel zodat de bus mooi in lijn blijft met de schroefas.
Mij is verteld dat je bij het aandraaien altijd moet zorgen dat je de schroefas nog met de hand kunt draaien. Ook werd mij verteld dat een watergesmeerd gland altijd wel een beetje lekt.
Toevallig gisteren nog even gekeken en toen kwam er weer elke 5 sec. een druppel. De moeren weer een kwart slag aangedraaid en nu druppelt het nog om de 20 sec. Daar kan ik mee leven. ;)
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 170
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Re: Lekkage watergesmeerde schroefas

Berichtdoor jkos » 09 Jun 2020, 17:44

Het Sluizenfrond,

Ik denk dat jij wel een watergesmeerde schroefas hebt, maar dat de afdichting geschied door een vetpakking.
De afdichting moet je even los zien van de gland, deze zal watergesmeerd zijn.
Echter de afdichting, welke ervoor zorgt dat er geen water naar binnenkomt wordt verzorgt door de pakkingbus waar jij het over hebt.
Deze is meestal/altijd voorzien van een vetkoord wat bij af en toe moet worden aangedraaid.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Lekkage watergesmeerde schroefas

Berichtdoor Het Sluizenfront » 10 Jun 2020, 11:08

Dat is inderdaad zo, er kunnen door de tijd zelfs meerdere lagen van dat koord voor elkaar worden geplaatst als daar de ruimte voor is. Uiteindelijk zullen alle koorden eruit moeten worden getrokken en begin je weer met een nieuw koord.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 170
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 107 gasten