Keerkoppeling wel achteruit maar moeizaam vooruit

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Keerkoppeling wel achteruit maar moeizaam vooruit

Berichtdoor Jan DIY » 06 Jun 2020, 17:57

Hallo, Dit jaar wil m'n keerkoppeling niet heel graag vooruit. Hij gaat wel, en als we dan het toerental opvoeren dan blijft ie ook wel draaien (gelukkig). Maar vooruit in stationair toerental draait ie onregelmatig en komt even later tot stilstand. Heb de olie (ATF) vervangen maar dit gaf geen verschil helaas. Bij het testen de push/pull kabel losgehaald en handmatig bediend. Wat mij bevreemde is dat als ik tegen het handeltje duwde in zijn vooruit, de as wel bleef draaien. Maar ik voelde helemaal geen extra ruimte in de slag. Ik heb een filmpje gemaakt ter verduidelijking. Even kijken hoe ik dit filmpje kan plaatsen op dit forum.

Ik hoop dat iemand mij kan vertellen wat dit zou kunnen zijn en dat ik niet de hele keerkoppeling moet reviseren of zelfs vervangen. Op de keerkoppeling staat overigens totaal geen merk, type en verhouding aangegeven. Als ik het zou moeten vervangen is dat toch prettig te weten. Misschien herkent iemand het merk/type?

https://www.youtube.com/watch?v=4s94ynd ... e=youtu.be link naar de video?
Jan DIY

ligplaats: Katwijk
info: Robuuste Harding sloep met diesel Lomatec (ja ik weet het) 27PK.

Re: Keerkoppeling wel achteruit maar moeizaam vooruit

Berichtdoor elrenegado » 07 Jun 2020, 07:36

weet je 1000% zeker dat het oliepijl goed is ??
Zoja, dan lijkt het erop dat hij intern de druk verliest in vooruit.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado

ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Berichtdoor Jan DIY » 07 Jun 2020, 07:53

Hoi Steve, Bedankt voor je reactie!
Het oude oliepeil was veel hoger dan wat het min/max streepje aangaf. Dat had ik wel gezien maar hij werkte gewoon dus heb daar verder niets mee gedaan. Nu bij het verversen heb ik er goed op gelet en is het peil net een fractie boven maximum. Ik zal het nog eens keer checken voor de zekerheid, wie weet verloopt het nog iets na direct bijvullen.

Tja, drukverlies is natuurlijk mogelijk. Heb je een idee hoe je dat checkt? Met zeepschuim checken voor bubbeltjes? Kijken of er ergens olie uitgedrukt wordt? Is het een flinke overdruk of iets subtiels? Nu ik erover nadenk was het onder de bedieningshandel wel nattig van de olie. Ik dacht dat ik misschien iets gemorst had bij het vullen. Het is een bewegend deel en zal er iets van een afdichting moeten zijn denk ik. misschien is die lek?

Alvast bedankt voor je moeite.
Jan
Jan DIY

Berichtdoor Jan DIY » 07 Jun 2020, 08:50

Kleine update: ik ben op internet aan het speuren wat voor een keerkoppeling het eigenlijk is (vanwege het ontbrekende typeplaatje). Het lijkt een Technodrive TMC260 te zijn, het plaatje is exact. Er staat ook bij vermeld dat het een mechanische werkende keerkoppeling is. Kan deze dan ook de oliedruk verliezen en daardoor minder goed werken?
Jan DIY

Berichtdoor heuvels » 07 Jun 2020, 10:16

Je kunt zelf niet veel meer doen dan olie op peil houden.
Als de verwijderde olie niet brandschoon is, is er iets aan de hand.
Zelf repareren is geen optie als je de kennis en eventuele speciale tools niet hebt.
Keerringen slijten op den duur met allerlei problemen tot gevolg.
Je hebt wel de goede olie gebruikt? Er zijn nogal wat soorten.
Je kunt contact opnemen met Drinkwaard, adviseren doen ze graag. Je kunt het ding daar ook laten repareren of reviseren of een ruilkoppeling kopen.
https://www.drinkwaard.com/keerkoppelingen/
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor bas » 07 Jun 2020, 11:04

Kleine update: ik ben op internet aan het speuren wat voor een keerkoppeling het eigenlijk is (vanwege het ontbrekende typeplaatje). Het lijkt een Technodrive TMC260 te zijn, het plaatje is exact. Er staat ook bij vermeld dat het een mechanische werkende keerkoppeling is. Kan deze dan ook de oliedruk verliezen en daardoor minder goed werken?

Als het deze koppeling is dan werkt het koppelen met een conuskoppeling. Als de conus net niet hard genoeg in wordt gedrukt gaat hij slippen, dat zou kunnen verklaren waarom hij wel blijft draaien zolang je tegen het handeltje aan blijft drukken.
Nu slijt alles door de jaren heen en is het thuis vanaf de bank slecht te beoordelen natuurlijk maar ik heb wel goede hoop dat dit met wat afstelwerk op moet zijn te lossen.

Technodrive valt tegenwoordig overigens onder TwinDisc, misschien dat je er dan wat meer over kunt vinden. Ik kwam net dit even tegen zo snel : https://allpa.nl/media/manuals/Technodr ... %20260.pdf
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas

ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Berichtdoor elrenegado » 07 Jun 2020, 12:36

nee met drukverlies bedoel ik interne lekkage waardoor er geen druk op blijft staan en dus gaat slippen.

maar wat Bas zegt is ook mogelijk.

pas als je zeker weet welke koppeling het is kan d.m v. de handleidingen op internet wel achterhalen hoe je moet peilen, bv met of zonder draaiende motor, dat verschilt ook per koppeling.

peil te hoog als motor bv uit staat komt doordat je oliekoeler leeg loopt (indien aanwezig)
start je de motor, zakt het peil doordat de koeler weer gevuld word.

maar als je het met juiste olie en peil niet op kan lossen, en de bediening hendel is het ook niet, zit het in de koppeling.
dan moet je het zelf kunnen als je de kennis hebt, of wegbrengen
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado

ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Berichtdoor Jan DIY » 09 Jun 2020, 20:53

Bedankt allemaal voor de informatie.
Helaas met uitgebreid afstellen is het probleem niet opgelost. Ik ga me tot Drinkwaard wenden voor advies.

Wat mij wel opvalt is het volgende: Ik heb zoals eerder aangegeven de olie ververst met ATF wat in de handleiding ook aangegeven is. Ik heb meerdere keren het oliepeil gecheckt en dat zit goed. precies op het maximum. In de handleiding staat echter dat de inhoud 1,2liter is terwijl ik er een liter heb ingegooid. Maar zoals gezegd zit het niveau op het max streepje van de peilstok. zit er nu nog genoeg in of niet? hmmmm.

HG, Jan
Jan DIY

Berichtdoor Addink12 » 09 Jun 2020, 22:31

Hoi Jan,
Weet je zeker dat er ATF in moet, ik dacht dat dat alleen in hydraulische kk ging, niet in een mechanische. Maar zeker weten doe ik dat niet hoor.

Mvg Rob
Addink12

ligplaats:
info:

Berichtdoor henkvd » 09 Jun 2020, 22:45

henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard