Atlas schreef:Goedenmorgen
Wij hebben op dit moment een Vetus 2-cylinder welke ik een beetje zat ben (geen vermogen en teveel herrie), dus ik ben aan het kijken naar de mogelijkheden.
De meest logische stap is een 3-cylinder. Maar wat nou als we even onze fantasie de vrije loop laten gaan en meteen voor een 4-cylinder gaan?
Is de reden dat je wilt veranderen van motor puur ingegeven uit het oogpunt van comfort,of moeten we dit zien uit het oogpunt van meer power dus ook sneller varen.
Vanuit het laatste gezien,heb je een verkeerde boot,want een laagvlieger zal het nooit worden.
Ook moet je er rekening mee gaan houden,dat meer pk's ,niet alleen een grotere motor betekend,maar ook een zwaardere.
Maak je de overstap van een 2 cylinder naar en 3 cylinder,dan komt er 27 kg aan gewicht bij.
Ga je van een 2cylinder naar een 4 Cylinder,dan komt er 92 kg bij.
Dat is het gewicht van een stevig persoon die er dus niet weer uitgaat.
Een Vetus 2.18 weegt 107 kg en heeft 16 pk
Een Vetus 3.29 weegt 134 kg en heeft 27 pk
Een Vetus 4.35 weegt 197 kg en heeft 35 pk
Ik denk dat een 4 cylinder geen optie is,je haalt maar 8 pk meer naar binnen,maar je brengt er wel 63 kg aan gewicht extra bij.
Ik vraag me af of die boot geschikt is voor een 4 cylinder,en/of het onder de kap past met al zijn appendages.
Ik zou kiezen voor een 3 cylinder.