Van 2-cyl naar 4-cyl

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Van 2-cyl naar 4-cyl

Berichtdoor Atlas » 04 Jun 2020, 08:52

Goedenmorgen :)

Wij hebben op dit moment een Vetus 2-cylinder welke ik een beetje zat ben (geen vermogen en teveel herrie), dus ik ben aan het kijken naar de mogelijkheden.
De meest logische stap is een 3-cylinder. Maar wat nou als we even onze fantasie de vrije loop laten gaan en meteen voor een 4-cylinder gaan?

Loopt een 4-cylinder altijd beter dan een 3-cylinder (qua geluid, trilling etc). Of is dat een utopie?
En in hoeverre is een nieuwe schroef berekening een must? Of werkt het geheel sowieso wel met de oude schroef?
Atlas
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 15 Mei 2020, 10:04
ligplaats:
info:

Re: Van 2-cyl naar 4-cyl

Berichtdoor R.C.Grootveld » 04 Jun 2020, 09:02

Tja, over wat voor schip resp. motor hebben we het?

Algemeen:
Hoe meer cylinders, hoe mooier het loopt . . . . Hoewel, tegen het geluid van een oude Kromhout / Industrie 1/2 cylinder, kan niets anders tegenop (behalve een stoommachine)
Hoe meer cylinders, hoe meer vermogen (in het algemeen) en teveel vermogen is ook niet goed.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Van 2-cyl naar 4-cyl

Berichtdoor Atlas » 04 Jun 2020, 09:17

Het gaat over een Bellus sloep van 5 meter 80. Niet het meest sportieve model ;)
Atlas
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 15 Mei 2020, 10:04
ligplaats:
info:

Re: Van 2-cyl naar 4-cyl

Berichtdoor bas » 04 Jun 2020, 10:22

Ja, op zich klopt de beredenering wel. Meer cilinders = meer balans en in die zin minder/andere trillingen. Of dat ook de herrie is waar je last van hebt met varen is vraag 2. Zelf denk ik eerlijk gezegd dat je wat dat betreft meer resultaat boekt met andere dempers en betere geluidsisolatie. Maar dat is een aanname

Bellus zelf leverd hem met maximaal 27 pk uit een 3 cilinder. 4 cilinders met dat vermogen zul je slecht vinden dus je komt al een stuk hoger uit. Het begint grofweg bij een pk of 40.
Dat gaat hoogstwaarschijnlijk niet in de huidige motorkist passen en het is maar de vraag of de fundatie en schroefas hierop berekend zijn.

Zodra je wat gaat veranderen zul je de schroef ook moeten vervangen of aan laten passen.

Dus ja: het kan. Maar hoeveel wil je verbouwen, wat mag het kosten en wat bereik je er uiteindelijk mee?
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Van 2-cyl naar 4-cyl

Berichtdoor Amersfow » 04 Jun 2020, 11:10

Ik zou aan goede isolatie beginnen. Mijn sloep van 6,25m heeft ook een 2 cil (C2, 11PK) en dat is al overpowered. Bij 1500 toeren vaar ik 8 km, en hij kan tot 3000, dan wordt het zo'n cartoonboot die de punt 2 meter omhoog duwt en misschien 12km gaat. Begin er aub niet aan, danwel blijf weg uit de Oude Rijn bij Bodegraven. Alle aanwonenden haten de veelgolvenmakende (en niet snelvarende) sloepen.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1857
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Van 2-cyl naar 4-cyl

Berichtdoor Atlas » 04 Jun 2020, 12:30

Amersfow schreef:Ik zou aan goede isolatie beginnen. Mijn sloep van 6,25m heeft ook een 2 cil (C2, 11PK) en dat is al overpowered. Bij 1500 toeren vaar ik 8 km, en hij kan tot 3000, dan wordt het zo'n cartoonboot die de punt 2 meter omhoog duwt en misschien 12km gaat. Begin er aub niet aan, danwel blijf weg uit de Oude Rijn bij Bodegraven. Alle aanwonenden haten de veelgolvenmakende (en niet snelvarende) sloepen.



Onze boot is voorzien van trimflappen en ligt dus niet als een cartoonboot in het water ;)
4-cylinder lijkt te gaan passen maar is waarschijnlijk nogal overkill. 3-cylinder is een betere keuze :)
Atlas
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 15 Mei 2020, 10:04
ligplaats:
info:

Re: Van 2-cyl naar 4-cyl

Berichtdoor Oeverloos » 04 Jun 2020, 12:54

Hey Atlas,

Ik weet niet of het van toepassing is, maar als je een aantal jaren rondvaart met je boot kun je ongemerkt zo maar toe zijn aan iets anders.
Dat merk je doordat je dingen wil veranderen en verbeteren. Als je boot je goed bevalt ga je meer varen, wordt je vaargebied ook groter. Groter water, grotere plannen.
Je investeert in nieuwe dingen in je boot, maar het blijft dezelfde boot met dezelfde lengte.
Uiteindelijk besluit je de boot te verkopen, maar al je investeringen zie je niet terug in de verkoopprijs.
Het gaat te ver om te zeggen dat je boot elk jaar een meter korter wordt, maar de gedachte ligt wel in het verlengde hiervan.
Je ervaring en persoonlijke ontwikkeling worden groter. Maar de boot niet.

Mvrg.

Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 648
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Van 2-cyl naar 4-cyl

Berichtdoor varg » 04 Jun 2020, 13:07

Kijk....zoiets had ik nou net ook willen zeggen tegen je...bedankt Oeverloos groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Van 2-cyl naar 4-cyl

Berichtdoor Amersfow » 04 Jun 2020, 16:01

Het lijkt mij geen rationele aankoop. Als je hard wilt varen (daar gaat het om neem ik aan, je wordt halfglijder of zelfs vol in plané) koop dan een ribje, maar gaan geen gezellige sloep als speedboot gebruiken. Hopenlijk worden jullie als inzittenden wel blij van, de bewoners ieg niet ;-)

(we hebben al een bordje met 6km opgehangen maar dat is al weggespoeld door de golven ;-) Wordt zo nijdig op die relaxte mensen die dan op het laatse moment volgas moeten om nog een slus of brug te halen. Ga op tijd varen of blijf thuis).
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1857
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Van 2-cyl naar 4-cyl

Berichtdoor Kwokko » 04 Jun 2020, 16:29

Atlas schreef:Goedenmorgen :)

Wij hebben op dit moment een Vetus 2-cylinder welke ik een beetje zat ben (geen vermogen en teveel herrie), dus ik ben aan het kijken naar de mogelijkheden.
De meest logische stap is een 3-cylinder. Maar wat nou als we even onze fantasie de vrije loop laten gaan en meteen voor een 4-cylinder gaan?

Is de reden dat je wilt veranderen van motor puur ingegeven uit het oogpunt van comfort,of moeten we dit zien uit het oogpunt van meer power dus ook sneller varen.
Vanuit het laatste gezien,heb je een verkeerde boot,want een laagvlieger zal het nooit worden.
Ook moet je er rekening mee gaan houden,dat meer pk's ,niet alleen een grotere motor betekend,maar ook een zwaardere.
Maak je de overstap van een 2 cylinder naar en 3 cylinder,dan komt er 27 kg aan gewicht bij.
Ga je van een 2cylinder naar een 4 Cylinder,dan komt er 92 kg bij.
Dat is het gewicht van een stevig persoon die er dus niet weer uitgaat.
Een Vetus 2.18 weegt 107 kg en heeft 16 pk
Een Vetus 3.29 weegt 134 kg en heeft 27 pk
Een Vetus 4.35 weegt 197 kg en heeft 35 pk

Ik denk dat een 4 cylinder geen optie is,je haalt maar 8 pk meer naar binnen,maar je brengt er wel 63 kg aan gewicht extra bij.
Ik vraag me af of die boot geschikt is voor een 4 cylinder,en/of het onder de kap past met al zijn appendages.

Ik zou kiezen voor een 3 cylinder.
Kwokko
 

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten