Van 2-cyl naar 4-cyl

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Van 2-cyl naar 4-cyl

Berichtdoor FKZ » 05 Jun 2020, 08:50

Is er goed onderhoud aan de motor gepleegd? lees kleppen gesteld en een keer compressie gecontroleerd? 11 pk zou ruim voldoende moeten zijn om een bellus 570 op rompsnelheid te krijgen. Wil je harder dan zou een 27 pk 3 cylinder een optie zijn. je hebt vast dit test verslagje al gelezen https://www.jachtwerfdaniel.nl/specificatie-s-bellus-580/testresultaten-bellus-580/ waarbij een 27 pk een snelheid van 22 kmph geeft (als je er alleen in zit denk ik). Als het een wat oude bellus is zal de motor isolatie weinig effect meer hebben die zou je kunnen vernieuwen zodat het geluid minder word.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Van 2-cyl naar 4-cyl

Berichtdoor heuvels » 05 Jun 2020, 13:41

Als de herrie het belangrijkste is, zou ik eens naar de isolatie kijken.
Zit er rondom de motor de ouderwetse noppenschuim? dan zou ik die vervangen door goede ontdreuningsplaten
https://www.vetus.com/nl/motoren-en-ron ... latie.html
Hoe dikker hoe beter.
En even uitrekenen of die nog passen met een grotere motor..
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Van 2-cyl naar 4-cyl

Berichtdoor jkos » 05 Jun 2020, 15:03

Ik heb enkele jaren geleden in mijn Harding sloep van 8 meter met een gewicht van 3000 kg, een 4 cilinder Mitsubishi van 42 pk ingebouwd.
Natuurlijk was dat meer dan genoeg om mijn rompsnelheid te halen, maar daar ging het mij niet om.
Ik wilde lekker rustig kunnen varen met een laag toerental zonder dat er een 12 pk naast me stond te loeien, ik heb er nooit een seconde spijt van gehad.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Van 2-cyl naar 4-cyl

Berichtdoor Popeye » 05 Jun 2020, 20:28

Ik heb mijn 13 pk tweecilinder Vetusje nooit lawaaiig gevonden.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten