Dynamo laad probleem.

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Dynamo laad probleem.

Berichtdoor Schipper » 26 Mei 2020, 19:16

Dit is wat ik meet op de draden los van de dynamo.
Schipper
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 11 Jun 2017, 12:48
ligplaats: Kuopio
info:

Re: Dynamo laad probleem.

Berichtdoor Schipper » 26 Mei 2020, 19:18

Dit heb ik gemeten met de dynamo losgekoppeld.
Schipper
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 11 Jun 2017, 12:48
ligplaats: Kuopio
info:

Re: Dynamo laad probleem.

Berichtdoor heuvels » 26 Mei 2020, 19:18

Schipper schreef:Bij beide Bosch dynamo's blijft het controle lampje uit bij contact aan.

Dat is vreemd, D+ is toch wel verbonden met het lampje?

Via dit lampje krijgt de dynamo een beetje spanning om op gang te komen met stroom draaien. Het kan nodig zijn dit lampje zwaarder of lichter te maken.
Eventueel kun je de dynamo op gang helpen door een flinke stoot gas te geven.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Dynamo laad probleem.

Berichtdoor Navigo » 26 Mei 2020, 19:25

HH,


Voor het lampje meet je tov massa iets in de buurt van de accuspanning.
Erna meet je minder, op d plus, dus op de dynamo moet je iets van 3 volt tov massa meten.

Let wel het lampje moet wel het juiste lampje zijn, toch niet toevallig vernieuwd?

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Dynamo laad probleem.

Berichtdoor Schipper » 26 Mei 2020, 19:35

Ik vindt het ook vreemd. Alles is origineel VP. Paneel, kabelboom, dynamo, en heeft het tot in de herfst 2019 altijd gewoon gedaan en heb er dan ook zelf niets aan veranderd.
Ik denk dat er in de herfst iets gebeurt moet zijn want tijdens een van de laatste tochtjes dacht ik dat zoemertje al eens een beetje te horen.
Ik heb net in het accessoire boekje zitten kijken wat ik bij de boot kreeg en de zoemer is er alleen voor de oliedruk en de watertemperatuur, dus het feit dat ik hem nu een beetje hoor en de dynamo het niet doet zit ik toch te denken aan ergens sluiting/slecht contact of zo.
Schipper
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 11 Jun 2017, 12:48
ligplaats: Kuopio
info:

Re: Dynamo laad probleem.

Berichtdoor heuvels » 26 Mei 2020, 20:52

Vreemde ondefinieerbare problemen worden nog wel eens veroorzaakt door een slechte verbinding met massa.
Ik zou die eerst eens doormeten/nalopen op de diverse punten.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Dynamo laad probleem.

Berichtdoor Schipper » 26 Mei 2020, 21:39

Ik ga als het morgen uitkomt weer naar de boot en alle stekkerverbindingen maar eens nalopen en evt waar nodig schoonmaken en dan kijk ik ook meteen ff naar het lampje en de fitting.
Het feit dat het zoemertje "mee-ettert" terwijl die niets met het laden te maken heeft zou evt kunnen betekenen dat ergens iets niet helemaal lekker zit.
Ps: hoort die zoemer eigenlijk geluit te maken als het contact aan staat en de motor uit? Er is dan immers geen oliedruk :?:
Schipper
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 11 Jun 2017, 12:48
ligplaats: Kuopio
info:

Re: Dynamo laad probleem.

Berichtdoor Kwokko » 26 Mei 2020, 22:13

Schipper schreef:Hoort die zoemer eigenlijk geluid te maken als het contact aan staat en de motor uit? Er is dan immers geen oliedruk :?:

Volgens mij wel ,althans zo werkt het wel bij mijn boot.
Daar zit een Indenor motor in.
Contact aan ,zoemer gaat aan ,contact naar voortgloeien,zoemer is stil ,en bij motor starten en lopen blijft zoemer uit.
Kwokko
 

Re: Dynamo laad probleem.

Berichtdoor Schipper » 26 Mei 2020, 23:02

@Kwokko: Ik heb net de Finse gebruiksaanwijzing van de motor nog eens rustig doorgelezen en als ik het juist begrepen heb zou het zo inderdaad moeten werken maar dat doet die van mij dus niet en heeft dat nog nooit gedaan :roll:
Op het aansluitschema valt ook te zien dat de draad van het laadstroomlampje dus vanaf de dynamo via het lampje naar een of ander electrisch dichtgesealt blokje gaat waar 6draadjes in verdwijnen. De draden zijn van de zoemer 2,temp sensor 1,olie sensor 1, draadje via laadstroomlampje naar dynamo 1 en een plus 1.
Dat blokje krijgt zijn massa via de olie en temp sensor en vanaf de dynamo lijkt het.
Schipper
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 11 Jun 2017, 12:48
ligplaats: Kuopio
info:


VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten