Dynamo laad probleem.

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Dynamo laad probleem.

Berichtdoor Kwokko » 27 Mei 2020, 12:58

Schipper schreef:@Kwokko: Ik heb net de Finse gebruiksaanwijzing van de motor nog eens rustig doorgelezen, en als ik het juist begrepen heb zou het zo inderdaad moeten werken ,maar dat doet die van mij dus niet en heeft dat nog nooit gedaan

Misschien moet je daar wel blij mee zijn,want ik vind het maar een akelig gekrijs van die zoemer.
Het dient ook geen doel vind ik,want dat gekrijs gaat ook af ,als je de motor stop zet.
Dan is het zaak om zo snel mogelijk je contact op om te zetten.
Ik vind namelijk dat een zoemer hoort te krijsen als er echt iets aan de hand is,en niet als je handelingen doet zoals het op contact zetten ,en motor stoppen.
Doet een luxe wagen of mijn motorfiets ook niet.
Je zal maar voor een stoplicht staan,en je systeem is zo ingesteld,dat de motor afslaat bij stilstand,en elke keer begint er een sirene te gillen.
Hoe onprettig zou dat dan zijn.
Prijs je dus gelukkig dat je deze onzin niet hebt in je boot.
Zo heeft een nadeel weer een voordeel toch? ;) ;)
Kwokko
 

Re: Dynamo laad probleem.

Berichtdoor Schipper » 27 Mei 2020, 20:52

Misschien een extra schakelaartje zodat je de zoemer ff uit kunt schakelen tijdens starten en stoppen :mrgreen:
Schipper
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 11 Jun 2017, 12:48
ligplaats: Kuopio
info:

Re: Dynamo laad probleem.

Berichtdoor Schipper » 27 Mei 2020, 21:10

Vandaag weer naar de boot geweest en een van de oude Bosch Dynamo's erop gezet. Ik om hem aan te kunnen sluiten moest ik wat andere oogjes en schuifstekertje aan de bedrading knijpen en had ook meteen het - kabeltje van de dynamo naar de motor vervangen en warempel gebeurt er weer wat. Maar 13V ongeveer
maar het is alvast iets. Ik heb daarna de originele SEV dynamo er weer opgezet en de kabeltjes weer aangepast zodat ik hem kom aansluiten en ook die laad nu met ongeveer 13 volt.
We kunnen nu wel stellen dat alle verbindingen schoongemaakt en of vervangen moeten worden.
Hopelijk gaat alles het dan weer doen.
Schipper
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 11 Jun 2017, 12:48
ligplaats: Kuopio
info:

Re: Dynamo laad probleem.

Berichtdoor Kwokko » 27 Mei 2020, 21:59

Schipper schreef:Misschien een extra schakelaartje zodat je de zoemer ff uit kunt schakelen tijdens starten en stoppen :mrgreen:

Nee mij te risicovol. Je zou het maar een keertje vergeten,en er gebeurd wel iets.

Schipper schreef:We kunnen nu wel stellen dat alle verbindingen schoongemaakt en of vervangen moeten worden.
Hopelijk gaat alles het dan weer doen.

Heel vaak ligt het daar wel aan.
Ik ga ook altijd eerst even de contacten langs als er een storing is.
Na lange tijd komt er toch een soort van corrosie de hoek om kijken.
Ook al denk je dat de stekker verbinding maakt.
Effe een stekkertje er een paar keer op en af, lost al veel op.
Schipper , hyvä nopeus.
Kwokko
 

Re: Dynamo laad probleem. Opgelost!

Berichtdoor Schipper » 31 Mei 2020, 13:06

Hoi, problemen blijken grotendeels opgelost.
Heb de SEV dynamo meegenomen naar het werk en alle contacten schoongemaakt. Ook onder het plastic kapje was alles gecorrodeerd.
Op de boot alle contacten op het paneeltje schoongemaakt en wat stekkertjes vervangen. Ook daar een vieze groene bende.
Vandaag gaan varen en ja hoor 14Volt :D
Alleen de zoemer doet het nog steeds niet maar dat zoek ik een andere keer wel uit.
Allen bedankt voor het meedenken!

Mvg Schipper.
Schipper
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 11 Jun 2017, 12:48
ligplaats: Kuopio
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten