montage binnen- en buitengland

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

montage binnen- en buitengland

Berichtdoor Arthur4 » 22 Mei 2020, 22:22

Beste forumleden,
ik ben bezig mijn schroefaskoker te vernieuwen, dat is een 1,9 meter lange 2" buis met aan beide uiteinden schroefdraad. De as en beide glands zijn gereviseerd. De buitengland zat met 2 bouten vast aan een verdikt stuk ijzer op de achterzijde van de kielbalk. De oude schroefaskoker zat op die verdikte plaat vastgelast.
Nu wil ik e.e.a. gaan monteren, maar twijfel of ik het weer net zo wil maken als het zat, dus koker aflassen en de gland er zo opdraaien dat hij zo vast mogelijk zit en precies uitkomt met de 2 boutgaten. Of niets aflassen maar de gland er gewoon vast opdraaien, een mooie pakking tussen het gland en de verdikte plaat en dan met 2 bouten vastzetten.
Die mooie pakking is bedoeld om waterlekkage naar de kielbalk te voorkomen.
De schroefaskoker binnen, was met een paar hechtlassen vastgezet aan een opstaand stuk ijzeren plaat met ook weer 2 boutgaten, de binnengland was daar weer opgeschroefd en ook weer met 2 bouten vastgezet. Binnen wil ik eigenlijk de schroefaskoker ook gewoon los laten zitten, de binnengland daar opdraaien en met 2 bouten fixeren.
Fout om het anders te doen dan zoals het zat, of juist verstandig om niet te lassen?
Ook twijfel ik nog wat ik om het schroefdraad moet doen, loctite of teflontape of .....

Ik hoor graag,
groeten Arthur
Arthur4
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 04 Okt 2016, 20:10
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: montage binnen- en buitengland

Berichtdoor Solita74 » 22 Mei 2020, 23:06

Niet lassen en goede loctide gebruiken wel goed ontvette anders werkt de locktide niet
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Re: montage binnen- en buitengland

Berichtdoor Arthur4 » 23 Mei 2020, 22:24

Hoi Solita74,
bedankt voor je reactie, die ligt goed in lijn met wat mijn gevoel er over zegt.
Moeilijk is het wel, dat ik vanmorgen op de werf heb rondgevraagd en iedereen met allerlei argumenten zegt dat je de koker in ieder geval buiten moet aflassen en binnen kunt volstaan met wat hechtlassen, zoals het bij mij ook zat.
Kun jij aangeven waarom niet lassen toch echt beter is?

Ik hoor graag,
groeten Arthur
Arthur4
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 04 Okt 2016, 20:10
ligplaats: Aalsmeer
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten