MD7B spoelen/reinigen interne koelcircuit

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: MD7B spoelen/reinigen interne koelcircuit

Berichtdoor Kwokko » 21 Mei 2020, 00:20

Zo ziet een origineel cooling systeem van een VP MD7B eruit.
https://www.volvopentashop.com/epc/en-U ... 42080_017D

Heb jij een soortgelijke warmtewisselaar als deze?
https://www.hvhbootonderdelen.nl/produc ... -901-1011/
https://shopcdn2.textalk.se/shop/31500/ ... -md6-7.pdf
As it net sile wol, moat men lavearje.
Freonlike groetnis,
Okko
Kwokko
 
Berichten: 109
Geregistreerd: 16 Mrt 2020, 12:22
ligplaats: Grins
info:

Re: MD7B spoelen/reinigen interne koelcircuit

Berichtdoor broekie » 21 Mei 2020, 06:51

Ik denk dat je een normaal koelsysteem hebt, daar hoeven we niet aan te twijfelen. De boot is toch niet net gebouwd.
Impeller pompen slijten. Het deksel kun je bv omdraaien als dat ingelopen is. In het huis zit een nok. Check die ook. Is er voldoende opbrengst van de pomp?
Als de warmte wisselaar vuil is kun je hem volzetten met ontkalker. Bij mij zit er ook een anode in. Die kan je ook eens nakijken.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 1887
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 20:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info:

Re: MD7B spoelen/reinigen interne koelcircuit

Berichtdoor JosV58 » 21 Mei 2020, 07:25

Kwokko schreef:Zo ziet een origineel cooling systeem van een VP MD7B eruit.
https://www.volvopentashop.com/epc/en-U ... 42080_017D

Heb jij een soortgelijke warmtewisselaar als deze?
https://www.hvhbootonderdelen.nl/produc ... -901-1011/
https://shopcdn2.textalk.se/shop/31500/ ... -md6-7.pdf


Mijn warmtewisselaar ziet er precies zo uit als te zien op de volgende link https://www.mrcool.us/model-md7-volvo-h ... anger.html
JosV58
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 19 Mei 2020, 05:37
ligplaats: Almere
info: Troll 20,
Bouwjaar 1983,
Inboord Volvo Penta 2-cilinder diesel 18pk, type MD7B

Re: MD7B spoelen/reinigen interne koelcircuit

Berichtdoor Kwokko » 21 Mei 2020, 11:06

broekie schreef:Ik denk dat je een normaal koelsysteem hebt.

Wat is voor jou een "normaal koelsysteem"?
Ieder koelsysteem is zelfs normaal,zelfs het luchtgekoelde van een VW Kever is normaal toch?
JosV58 schreef:Mijn warmtewisselaar ziet er precies zo uit als te zien op de volgende link https://www.mrcool.us/model-md7-volvo-h ... anger.html

Dat verklaard een hoop.
Een NIET OEM product dus.
Want op een VP MD7x serie zit geen warmtewisselaar.
Die heeft directe koeling.

Martec is zo'n bedrijf dat warmtewisselaars maakt als nalever produkt voor direct gekoelde motoren.
Vandaar ook dat het me vreemd voorkwam van die dual impellerpomp.
De Martec heeft namelijk een electrisch pompje.

Ja een mooie vraag , hoe reinig je dit.
Zelf uitvogelen denk ik.
Kun je hem demonteren en uit elkaar halen?
Zo niet,dan proberen door te blazen met perslucht,en als dat niet voldoende helpt, het ding in de week zetten met bv schoonmaakazijn,of een ander middel.
Een 1-2-3 oplossing is er niet,daar de heat exchanger geen produkt is van Volvo Penta.
Is er geen documentatie bij?
Dan proberen deze van de manufacturer te halen.

Vragen:
Je schreef dat je de thermostaat eruit hebt gehaald.
Zat er koelvloeistof in het koelcirquit van de motor,of was dat water.
Als zoals bij jou het koelsysteem gesloten is gemaakt,kan daar koelvloeistof in zitten,want anderes heeft het weinig nut de motor aan te gaan passen,want dan moet het er voor de winter alsnog uit,want anders bevriest de motor alsnog.

En nog een andere vraag.
Zit er ook een wierpot tussen aanzuig en warmtewisselaar?
Als die er niet is namelijk,zou dat kunnen verklaren waarom de warmtewisselaar verstopt kan zitten.

Is onderstaande een goede weergave hoe zo'n "dual impellerpomp" er bij jou boot uitziet?
Ik ken ze namelijk niet.
https://www.bing.com/images/search?view ... ajaxhist=0
Laatst gewijzigd door Kwokko op 21 Mei 2020, 11:21, in totaal 2 keer gewijzigd.
As it net sile wol, moat men lavearje.
Freonlike groetnis,
Okko
Kwokko
 
Berichten: 109
Geregistreerd: 16 Mrt 2020, 12:22
ligplaats: Grins
info:

Re: MD7B spoelen/reinigen interne koelcircuit

Berichtdoor JosV58 » 21 Mei 2020, 11:18

De impeller van het interne motor koelsysteem was kapot maar ik heb ze toch allebei vervangen.
Beide impellers pompen water rond.
Er komt water uit de uitlaat. Heb een slang los genomen van het gesloten motor koelsysteem en daar komt ook water uit.

Dit is mijn eerste bootje, zaterdag gekocht en op weg naar huis stilgevallen. Lig op een plek zonder electra en wateraansluiting dus de mogelijkheden zijn beperkt.
JosV58
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 19 Mei 2020, 05:37
ligplaats: Almere
info: Troll 20,
Bouwjaar 1983,
Inboord Volvo Penta 2-cilinder diesel 18pk, type MD7B

Re: MD7B spoelen/reinigen interne koelcircuit

Berichtdoor Kwokko » 21 Mei 2020, 11:35

JosV58 schreef:Heb een slang los genomen van het gesloten motor koelsysteem en daar komt ook water uit.

Systeem bij vullen,zodat er weer voldoende water in zit.
Er komt water uit de uitlaat.

Is dat veel of weinig,en is dat ,als de motor op temperatuur is,ook warm of is dat koud.
Dat moet dan handwarm zijn,want het externe koelwater neemt de warmte over van het interne koelwater.
Dit is mijn eerste bootje, zaterdag gekocht en op weg naar huis stilgevallen. Lig op een plek zonder electra en wateraansluiting dus de mogelijkheden zijn beperkt.

Schijnbaar kun je wel onderdelen verwisselen, cq ophalen.
Het lijkt mij het beste dat je contact opneemt met de verkoper,want deze heeft ook een plicht.
Er zitten "verborgen" gebreken in,en daar is de verkoper aansprakelijk voor.

Ik heb even opgezocht wat voor boot je hebt.
Mooi bootje trouwens die Troll 20,een Scandinavische spitsgatter.
Het heeft veel weg van een Saga20.
Je zou contact kunnen opnemen met Arend Nautic is Almen.
Die heeft ontzettend veel expertise van dit soort boten.
Op het gebied van Scandinavische boten moet je bij hem zijn.
http://www.arendnautic.nl/
As it net sile wol, moat men lavearje.
Freonlike groetnis,
Okko
Kwokko
 
Berichten: 109
Geregistreerd: 16 Mrt 2020, 12:22
ligplaats: Grins
info:

Re: MD7B spoelen/reinigen interne koelcircuit

Berichtdoor JosV58 » 21 Mei 2020, 17:12

Bedankt voor het meedenken.

Even een update.
Vanochtend het interne koelsysteem weer aangevuld en zonder thermostaat (dus met volle doorlaat) weer gaan proefdraaien onder last.
Zag er goed uit. Voldoende water dat vanuit het blok de warmteregelaar instroomt en niet ernstig vervuild. Dit is te zien door de radiatorknop te verwijderen die bovenop de warmtewisselaar zit.
Kijk maar eens op dit filmpje.
https://photos.app.goo.gl/mXLQpV1CpyVXezhNA

Ik wou hem 1.45 uur laten draaien. En geloof het of niet, na 1.44 ging het alarm af.
Eén van mijn zoons was inmiddels komen kijken. We hebben toen besloten het interne koelsysteem te gaan spoelen met buitenwater. Twee slangen los. Paar gevulde en paar lege emmers aan boord en draaien maar weer. Het eerste spoelwater was bruinig maar zag er verder geen brokjes in ofzo. Dat werd al vrij snel "schoon" water zoals het uit de vaart aangezogen werd.
Uiteindelijk besloten om er een direct gekoeld systeem van te maken door een paar slangen om te gooien. Buitenwater gaat nu dus door het blok zoals de originele motoren ook zijn. Nu zit er geen thermostaat in dus de motor komt misschien niet mooi op temperatuur. Die ga ik morgenochtend plaatsen samen met wat nieuwe pijpafdichtingen. En dan varen........
Ik hoop op deze manier thuis te kunnen komen.
JosV58
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 19 Mei 2020, 05:37
ligplaats: Almere
info: Troll 20,
Bouwjaar 1983,
Inboord Volvo Penta 2-cilinder diesel 18pk, type MD7B

Re: MD7B spoelen/reinigen interne koelcircuit

Berichtdoor JosV58 » 21 Mei 2020, 19:29

Hoi Kwokko

Mijn dual pomp ziet er inderdaad uit zoals i n de link die je gestuurd hebt.
JosV58
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 19 Mei 2020, 05:37
ligplaats: Almere
info: Troll 20,
Bouwjaar 1983,
Inboord Volvo Penta 2-cilinder diesel 18pk, type MD7B

Re: MD7B spoelen/reinigen interne koelcircuit

Berichtdoor bas » 21 Mei 2020, 22:28

Buitenwater door je blok heen moet je niet willen als het anders kan. Boven de 60 graden krijg je ketelsteen en mocht het systeem vervuild zijn dan vererger je het probleem alleen maar terwijl je nu geen alarm krijgt door de grote hoeveelheid koud water die er door het systeem gaat. Gewoon alles weer aansluiten inclusief thermostaat en afvullen met koelvloeistof.

Investeer een paar tientjes in een infra rood thermometer en ga meten, pak een paar verschillende punten in het koelsysteem en kijk bij welke temperatuur je alarm krijgt. Klopt dit wel?

En hoe heb je getest? gewoon tijdens het varen? hoe hard voer je en wat gebeurd er als je wat langzamer gaat draaien? Misschien draai je wel te veel toeren? Misschien heeft je schroef een tik gehad? Het kan allemaal...je kan het niet zeggen met de info die we nu hebben.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1041
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 16:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: MD7B spoelen/reinigen interne koelcircuit

Berichtdoor Kwokko » 22 Mei 2020, 00:08

bas schreef:Buitenwater door je blok heen moet je niet willen als het anders kan.

Bas,
Je moet één ding even in ogenschouw nemen.
Deze motor, zijnde een VP MD7B heeft van origine geen warmtewisselaar.
Het ding dat erop gemonteerd is,is niet van Volvo Penta,want die levert dat spul niet,dat is dus extern geleverd spul.
Als dat qua koeling niet toereikend is,kun je beter terug naar origineel,naar een directe koeling.
Als het namelijk ook anderes kon,dan had m.i. Volvo Penta dat zelf wel gedaan.
Persoonlijk vind ik de warmtewisselaar aan de kleine kant.
En dat ketelsteen waar jij het over hebt,dat valt wel mee met die lagere temperaturen.
Als de eigenaar er zo mee thuis kan komen,zonder dat de thermostaat erin zit,dan is hij voorlopig effe gered.
Optimaal is dat niet,maar beter op die manier,dan tegen een te hete motor aanlopen onderweg.
As it net sile wol, moat men lavearje.
Freonlike groetnis,
Okko
Kwokko
 
Berichten: 109
Geregistreerd: 16 Mrt 2020, 12:22
ligplaats: Grins
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten