MD7B spoelen/reinigen interne koelcircuit

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: MD7B spoelen/reinigen interne koelcircuit

Berichtdoor MaartenKlop » 23 Nov 2020, 10:23

Ik zou altijd voor een bronzen exemplaar kiezen, geen plastic (de bronzen wierpotjes met plastic deksel van Allpa zijn niet verkeerd, je kunt dan de G3/8 versie nemen als de doorstroomcapaciteit voldoende is)
Monteren met het deksel net boven de waterlijn, bij onbeladen boot.
Plaatsing zo dicht mogelijk bij het aanzuigpunt, en met een afsluiter ertussen.
MaartenKlop
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 17 Jan 2012, 17:13
Woonplaats: Bodegraven
ligplaats:
info:

Re: MD7B spoelen/reinigen interne koelcircuit

Berichtdoor JosV58 » 23 Nov 2020, 21:00

MaartenKlop schreef:Ik zou altijd voor een bronzen exemplaar kiezen, geen plastic (de bronzen wierpotjes met plastic deksel van Allpa zijn niet verkeerd, je kunt dan de G3/8 versie nemen als de doorstroomcapaciteit voldoende is)
Monteren met het deksel net boven de waterlijn, bij onbeladen boot.
Plaatsing zo dicht mogelijk bij het aanzuigpunt, en met een afsluiter ertussen.


Waarom geen hard plastic? Het heeft toch niets te lijden?
Ik heb maar weinig ruimte. Dus ik zoek een zo klein mogelijk potje. Maar hoe bepaal ik dat?
Zou 50l/min voor mijn 17pk dekseltje genoeg zijn?
JosV58
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 19 Mei 2020, 06:37
ligplaats: Lemmer
info: Troll20,
Bouwjaar 1983,
Inboord VP MD7b

Re: MD7B spoelen/reinigen interne koelcircuit

Berichtdoor broekie » 23 Nov 2020, 22:36

Wij hebben de Allpa wierpot voor een 27 PK diesel.

Afbeelding

Aangesloten aan de witte slang op de foto
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2547
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: MD7B spoelen/reinigen interne koelcircuit

Berichtdoor Amersfow » 24 Nov 2020, 09:00

Ja die heb ik ook. De motorinbouwer verfoeide Vetus spullen dus moest perse staal zijn. Vetus lijkt mij ook best prima, als je maar niet die versie hebt waar de deksel met centrale vleugelmoer op zijn plaats wordt gehouden, dat gaat vroeg of laat lekken. Dus dan de versie met schoefdop-deksel. https://www.12zeemijlen.nl/vetus-koelwa ... CUQAvD_BwE
Van een badmintonbatje kun je dan de "sleutel" maken om makkelijk los en vast te draaien. Kun je ook officieel kopen zie ik; https://www.josboone.nl/recreatie/motor ... TQQAvD_BwE
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: MD7B spoelen/reinigen interne koelcircuit

Berichtdoor MaartenKlop » 24 Nov 2020, 16:54

JosV58 schreef:Waarom geen hard plastic? Het heeft toch niets te lijden?
Ik heb maar weinig ruimte. Dus ik zoek een zo klein mogelijk potje. Maar hoe bepaal ik dat?


Je zal de eerste niet zijn die iets op het deksel laat vallen of zelfs per ongeluk op de wierpot gaat staan ;)
De eerdergenoemde Allpa wierpotjes zijn kleiner dan alle plastic exemplaren die ik ooit in handen heb gehad (lees: weggegooid).
MaartenKlop
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 17 Jan 2012, 17:13
Woonplaats: Bodegraven
ligplaats:
info:

Re: MD7B spoelen/reinigen interne koelcircuit

Berichtdoor pascall » 24 Nov 2020, 17:19

Ik heb er slechte ervaring mee, die kunststof wierpotten van Vetus.
Nu heb ik zo'n zelfde potje zitten als geurfilter voor de vuilwatertank, met het vernieuwen van de slangen brak de slangpilaar spontaan af, komt er bij mij niet is als essentieel onderdeel.

Het potje weggegooid, nee dat niet, op de plaats van de afgebroken slangpilaar een messing huiddoorvoer geplaatst.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: MD7B spoelen/reinigen interne koelcircuit

Berichtdoor JosV58 » 24 Nov 2020, 22:28

broekie schreef:Wij hebben de Allpa wierpot voor een 27 PK diesel.

Afbeelding

Aangesloten aan de witte slang op de foto



Bedoel je dat potje onder die dwarsbalk, links net boven het midden op de foto? Ziet er zo klein uit. Weet je de doorlaat?
JosV58
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 19 Mei 2020, 06:37
ligplaats: Lemmer
info: Troll20,
Bouwjaar 1983,
Inboord VP MD7b

Re: MD7B spoelen/reinigen interne koelcircuit

Berichtdoor broekie » 25 Nov 2020, 07:23

Aansluiting is 3/4 inch. voor de kleine met de witte slang.
De 6 cylinder heeft een wierpot van RVS met doorlaat 1,5 inch.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2547
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: MD7B spoelen/reinigen interne koelcircuit

Berichtdoor JosV58 » 26 Nov 2020, 10:43

Voor het plaatsen van de wierpot heb ik maar even een nieuw draadje aangemaakt. Ik ontkom er niet aan om die onder de waterlijn te plaatsen.

Hier wil ik nog wel even vragen of iemand weet hoe ik bij een Volvo Penta MD7B het koelwater kan aftappen.
Zowel uit de motor als uit de keerkoppeling.

Ik heb op internet wel een handboek voor de MD7A gevonden maar dat ziet er weer net iets anders uit.
Maar ga ik toch van dit handboek uit, dan zou er ergens op de injectiepomp een aftapplug moeten zitten.
Maar die kan ik niet vinden.
Wel zit er iets op de kopse kant van deze injectiepomp.
Zie de foto's in de volgende link:
https://photos.app.goo.gl/M7LsHgomqFR2f8K38
Moet ik dat kopplaatje losdraaien?

Op de volgende foto's is de keerkoppeling te zien.
https://photos.app.goo.gl/fv861VYXbASiods87
Ik zie daar verder niets zitten.
Wel voel ik aan de onderkant (op "zes uur") een zeskantkop zitten.
Wat is de functie hiervan? Olie of koelwater?

Alvast dank voor het meedenken.

Jos
JosV58
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 19 Mei 2020, 06:37
ligplaats: Lemmer
info: Troll20,
Bouwjaar 1983,
Inboord VP MD7b

Re: MD7B spoelen/reinigen interne koelcircuit

Berichtdoor MaartenKlop » 26 Nov 2020, 20:26

Wierpot onder de waterlijn is in die zin niks mis mee, dat als je altijd de inlaatkraan dichtzet als er niet gevaren wordt er ook niks aan de hand is.

De MD7B motor ken ik niet zo maar de zeskant plug onderaan (en bovenaan) de reductiekast op de keerkoppeling is een gietgat danwel een evt. aansluiting voor de koelslangen, meestal zitten deze echter aan de zij aansluitingen gemonteerd zoals je het nu ook hebt. In elk geval niet bedoeld als aftap, met een beetje vindingrijkheid zou je dat er wel van kunnen maken (G1/2 schroefdraad). Niet geheel onverstandig, het komt weleens voor dat juist de reductiekast kapot vriest. Maar wanneer vriest het in Nederland nou nog..
Sommige modellen van de reductiekast hebben een 1/4 aftappertje onderaan (zijkant), maar de meesten hebben dit niet.

Onderaan de keerkoppeling zelf (en ook aan de reductiekast) zit een kleine zeskant 13 of 14mm, dit is de olie aftap.
MaartenKlop
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 17 Jan 2012, 17:13
Woonplaats: Bodegraven
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten