MD7B spoelen/reinigen interne koelcircuit

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

MD7B spoelen/reinigen interne koelcircuit

Berichtdoor JosV58 » 19 Mei 2020, 06:00

Hallo,
Afgelopen zaterdag heb ik mijn eerste bootje opgehaald.
Na ruim 5 uur vallen kreeg ik een alarm dat de motor te heet werd.
Of dit standaard is weet ik niet maar de Volvo Penta MD7B die er inligt heeft een gesloten koelsysteem.
Eén dual impellerpompje verpompt zowel het buitenwater als het koelwater.
Het impellertje voor het koelwater bleek kapot maar dat is inmiddels verholpen.
Het euvel van overhitting is echter gebleven.
Nu is het plan om de thermostaat er (tijdelijk) uit te halen en te zien of het koelwater dan wel goed circuleert.
Ik ben echter bang dat er ergens intern een verstopping zit of dat het intern sowieso vervuild is.
Als betrekkelijke leek zou ik daarom van de meer ervarene advies willen hoe en met welke middelen ik dit interne koelcircuit het beste kan reinigen. Zonder de motor uit te bouwen en zonder al teveel te demonteren.
Ik hoor graag!
JosV58
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 19 Mei 2020, 05:37
ligplaats: Almere
info: Troll 20,
Bouwjaar 1983,
Inboord Volvo Penta 2-cilinder diesel 18pk, type MD7B

Re: MD7B spoelen/reinigen interne koelcircuit

Berichtdoor elrenegado » 19 Mei 2020, 07:29

Je zegt dat de impellor stuk was.
Waren er stukken rubber van de schoepen af ?
Zoja, dan is het goed mogelijk dat die ergens in het koelsysteem zijn belandt.

Met een beetje mazzel vind je ze bij de thermostaat.
Groet, Steve

========
Mi Amore
========
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 1506
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 11:36
Woonplaats: Zoelmond
ligplaats: wsv de Peiler
info: Valkkruiser Sport Cabrio

Re: MD7B spoelen/reinigen interne koelcircuit

Berichtdoor JosV58 » 20 Mei 2020, 04:16

elrenegado schreef:Waren er stukken rubber van de schoepen af

Dank voor je reactie Steve.
Heb wat gepuzzeld met de gevonden stukjes. De impeller is nagenoeg compleet. In ieder geval alle schoepjes gevonden.

Ik heb de thermostaat er nu uit en alles was wel behoorlijk verroest.
De niet schoon gemaakte thermostaat getest in een pannetje water en toen het water heet werd opende deze wel gewoon.
Voor de zekerheid toch een nieuwe gehaald.

Ik wil de boel goed reinigen/spoelen maar waar ik nu lig heb ik niks beschikbaar. Geen wateraansluiting, geen pomp, geen electra.......
De vraag om advies hoe en met welke middelen te reinigen blijft staan.

Verder heb ik een warmtewisselaar zoals getoond op bijgaande foto.
Wil deze ook grondig reinigen.
Iemand die kan uitleggen hoe die werkt?
Laatst gewijzigd door JosV58 op 20 Mei 2020, 04:35, in totaal 3 keer gewijzigd.
JosV58
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 19 Mei 2020, 05:37
ligplaats: Almere
info: Troll 20,
Bouwjaar 1983,
Inboord Volvo Penta 2-cilinder diesel 18pk, type MD7B

Re: MD7B spoelen/reinigen interne koelcircuit

Berichtdoor JosV58 » 20 Mei 2020, 04:20

Verder heb ik een warmtewisselaar zoals getoond op bijgaande foto.[/quote]

Helaas, ik weet niet hoe ik een foto (vanaf mijn telefoon) kan toevoegen..... :cry:
JosV58
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 19 Mei 2020, 05:37
ligplaats: Almere
info: Troll 20,
Bouwjaar 1983,
Inboord Volvo Penta 2-cilinder diesel 18pk, type MD7B

Re: MD7B spoelen/reinigen interne koelcircuit

Berichtdoor Kwokko » 20 Mei 2020, 10:32

JosV58 schreef:
Verder heb ik een warmtewisselaar.


Je hebt het over het reinigen van je thermostaat.
Maar in een warmtewisselaar zit GEEN thermostaat.
Een warmtewisselaar neemt enkel via het daardoor gepompte water,de warmte over van het koelwater van de motor,dat in een ander deel van een warmtewisselaar loopt.
Een thermostaat zit in het koelcircuit van de motor.
Als daar de schoepjes of rubber delen van de impeller terug te vinden kun,heb je een directe koeling zonder warmtewisselaar.



Maar foto's maken meer duidelijk hoe de situatie bij jou eruit ziet.
Hoe je deze vanaf je smartphone moet bijvoegen ,weet ik niet.
Vanaf een PC ,daarvoor zit er emoticon links onder op startpagina op dit forum.
Daarachter zit een link hoe je dat kan doen.
As it net sile wol, moat men lavearje.
Freonlike groetnis,
Okko
Kwokko
 
Berichten: 109
Geregistreerd: 16 Mrt 2020, 12:22
ligplaats: Grins
info:

Re: MD7B spoelen/reinigen interne koelcircuit

Berichtdoor JosV58 » 20 Mei 2020, 11:39

[/quote]

Je hebt het over het reinigen van je thermostaat.
Maar in een warmtewisselaar zit GEEN thermostaat.
Een warmtewisselaar neemt enkel via het daardoor gepompte water,de warmte over van het koelwater van de motor,dat in een ander deel van een warmtewisselaar loopt.
Een thermostaat zit in het koelcircuit van de motor.
Als daar de schoepjes of rubber delen van de impeller terug te vinden kun,heb je een directe koeling zonder warmtewisselaar[/quote]

Hoi Kwokko,
Zoals aangegeven heb ik de thermostaat er al uitgehaald. Die zit op de kopse kant van het uitlaatspruitstuk.
De vraag over de warmtewisselaar is aanvullend. Dat daar geen thermostaat in zit is mij bekend. Ik heb een externe warmtewisselaar. Het blok wordt door een gesloten systeem gekoeld. Het interne koelwater wordt in de warmtewisselaar door buitenwater gekoeld.
En wat ik ook al aangegeven heb is dat de impeller nagenoeg geheel is terug gevonden.
In ieder geval alle schoepjes. Misschien dat er een paar kleine brokjes zijn achtergebleven maar dat mag geen naam hebben.
JosV58
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 19 Mei 2020, 05:37
ligplaats: Almere
info: Troll 20,
Bouwjaar 1983,
Inboord Volvo Penta 2-cilinder diesel 18pk, type MD7B

Re: MD7B spoelen/reinigen interne koelcircuit

Berichtdoor Addink12 » 20 Mei 2020, 16:54

Je kunt Starbrite motorontkalker proberen. Dat gaat via de wierpot je motor in, even laten inwerken en motor weer starten.
Addink12
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 17 Apr 2014, 18:15
ligplaats:
info:

Re: MD7B spoelen/reinigen interne koelcircuit

Berichtdoor JosV58 » 20 Mei 2020, 21:41

Addink12 schreef:Je kunt Starbrite motorontkalker proberen. Dat gaat via de wierpot je motor in, even laten inwerken en motor weer starten.

Het buitenwater gaat niet mijn blok in. Dit buitenwater koelt het koelwater in de warmtewisselaar.
Het koelwater zit in een gesloten systeem
JosV58
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 19 Mei 2020, 05:37
ligplaats: Almere
info: Troll 20,
Bouwjaar 1983,
Inboord Volvo Penta 2-cilinder diesel 18pk, type MD7B

Re: MD7B spoelen/reinigen interne koelcircuit

Berichtdoor Kwokko » 20 Mei 2020, 21:58

JosV58 schreef:Het buitenwater gaat niet mijn blok in. Dit buitenwater koelt het koelwater in de warmtewisselaar.
Het koelwater zit in een gesloten systeem

Hallo,

Het lijkt me zinvoller dat je eerst eens een paar foto's gaat plaatsen.
Daaruit kunnen we dan zien,hoe e.e.a. er bij jou uitziet.
Hoe je deze moet plaatsen,zie je in deze link: viewtopic.php?f=35&t=1112
Wat ook kan is foto's uploaden naar een foto site,en dan de link daarvan hier plaatsen,als dat voor je gemakkelijker is.

Ik begrijp er namelijk nu ook niet veel meer van.
Wat ik lees,is dat na herplaatsing van een nieuwe impeller,je nog steeds met koelproblemen zit?
Vraag.
Hoe warm is het koelwater dat de uitlaat uitkomt tijdens het varen?
Is dat handwarm,of koud ,of juist heet.
Komt er wel water uit tijdens het varen?
As it net sile wol, moat men lavearje.
Freonlike groetnis,
Okko
Kwokko
 
Berichten: 109
Geregistreerd: 16 Mrt 2020, 12:22
ligplaats: Grins
info:

Re: MD7B spoelen/reinigen interne koelcircuit

Berichtdoor JosV58 » 20 Mei 2020, 22:51

Ik zal kijken of ik de komende dagen wat foto's kan uploaden via een PC. Vanaf mijn telefoon kan dat blijkbaar niet.
Ik zal mijn systeem nog een keer proberen uit te leggen.

Er zit een dual waterpomp op. Deze heeft twee impellers op één pompasje. Uiteraard elke impeller in zijn eigen kamer. Dus twee pompjes in één.

De eerste impeller zuigt buitenwater aan en pompt dit naar een warmtewisselaar. Het buitenwater dat de warmtewisselaar verlaat, wordt samen met de rookgassen via de uitlaat afgevoerd.
Ja, er komt water uit de uitlaat. Dit is lauw.

De tweede impeller pompt het koelwater van het interne (gesloten) koelcircuit rond.
Vanaf het pompje gaat dit water eerst het blok in. Het hete water dat uit het blok komt gaat naar de warmtewisselaar waar het door het buitenwater gekoeld wordt.
Dit gekoelde water gaat daarna (via de keerkoppeling) terug naar de aanzuigzijde van het pompje. Dat is dus een gesloten systeem.
JosV58
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 19 Mei 2020, 05:37
ligplaats: Almere
info: Troll 20,
Bouwjaar 1983,
Inboord Volvo Penta 2-cilinder diesel 18pk, type MD7B

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten