Fluitende Hurth koppeling.

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Fluitende Hurth koppeling.

Berichtdoor Het Sluizenfront » 15 Mei 2020, 19:02

Een vraagje voor de techneuten onder ons.
Gisteren een stukje gaan varen met de boot en toen viel me op dat er een hoog fluitend geluid ergens vanonder kwam.
Al snel bemerkte ik dat dat geluid er alleen was als ik de koppeling in zijn vooruit had geschakeld.
In z'n vrij of achteruit hoor ik niets.
Ik dacht eerst aan het watergesmeerde glant maar dat was na een tocht van 1,5 uur nog steeds koud waardoor ik er vanuit ga dat de watersmering naar behoren werkt.
Blijft dus over de koppeling, een Hurth achter een Vetus Deutz motor.
Is er iemand waarbij een lichtje gaat branden n.a.v. dit verhaal?
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Re: Fluitende Hurth koppeling.

Berichtdoor Oeverloos » 15 Mei 2020, 19:16

Een hoog fluitend geluid kan ook veroorzaakt worden door een zingende schroef.

Mvrg.

Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 625
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Fluitende Hurth koppeling.

Berichtdoor Het Sluizenfront » 15 Mei 2020, 19:28

Oké maar hoe komt het dan dat dit fenomeen zich plotseling voor gaat doen. Een beschadigde schroef misschien?
Of is zo'n zingende schroef gewoon een eigenschap van de aanwezige configuratie; schip, motor(toerental), schroefsoort etc.??.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Re: Fluitende Hurth koppeling.

Berichtdoor Oeverloos » 15 Mei 2020, 19:49

Als alles altijd naar behoren heeft gefunctioneerd en je hoort plotseling een fluittoon onder uit het schip komen, dan zou ik eerst de schroef verdenken. Er kan een braam op de rand gekomen zijn, of iets onbenulligs op de rand van de schroef zijn gaan zitten, dat kan een zingende schroef veroorzaken.
Het is nu nog wat koud maar anders even de duikbril op en de zwemvliezen aan en dan de randen van de schroefbladen checken.
Vooral omdat je schrijft dat het geluid in zijn vooruit hoorbaar is.
Behalve zingen kun je ook piepgeluiden horen als de watersmering van je watergesmeerde schroefas niet naar behoren functioneert.
B.v. als het kraantje naar de schroefaslager niet open staat. Dat gepiep komt van het rubber in de schroefaskoker.

Mvrg.

Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 625
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Fluitende Hurth koppeling.

Berichtdoor aadbloem » 16 Mei 2020, 11:37

Als je langdurig op de kant hebt gestaan kan het toch even duren voordat de watergesmeerde schroefas niet meer piept of fluit. Ik heb dat altijd na een werfbeurt van een week of twee. Duurt een uurtje of wat. Mogelijk ook een luchtbel in het waterslangetje naar de schroefas. Ik heb in het begin een zingende schroef gehad maar dat was dan heel consequent bij stationair voorruit. Anti-zingranden aan laten slijpen en toen was het weg. Of een kleine schade aan de schroef ook zingen kan veroorzaken weet ik niet. Is misschien mogelijk.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Fluitende Hurth koppeling.

Berichtdoor Het Sluizenfront » 16 Mei 2020, 14:55

Heren, bedankt voor de reacties.
Vanmorgen bij het vooruit wegvaren was het er weer meteen maar nadat ik een paar minuten later even een slagje achteruit moest draaien was het geluid weg.
Nog enkele uren gevaren maar ik heb niets meer gehoord.
Ik denk dus dat het verhaal van Oeverloos hier wel eens aan de hand kan zijn geweest.
De boot ligt al sinds okt. vorig jaar continue in het water en heeft steeds zonder fluitje gedraaid, dus dat luchtbelletje van Aadbloem is hier waarschijnlijk niet aan de orde geweest.
Nogmaals bedankt voor het meedenken allemaal. Probleem heeft zich dus zelf opgelost. ;)
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten