Water onder de motor

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Water onder de motor

Berichtdoor Hooveld960 » 11 Mei 2020, 19:54

Ik dacht zelf ook wel aan een lek o.i.d van de pomp of aan de pomp of aan de slangen van en naar de pomp die het buitenwater aanzuigt.
Alleen ik en sleutelen dat wordt hem niet. Zal er niet te lang mee blijven doorvaren. Nu valt het mee, maar ineens gaat het kaduuk misschien.

Met het drinkwatersysteem heeft het niets te maken. Dan zou het op andere plaatsen moeten lekken, want de leidingen daarvan lopen niet onder de motor.
En ook niet op plaatsen dat het vandaar naar onder de motor stroomt.

Gland ook niet. Dat is kurkdroog.

Oja, ik heb een Peugeot Indenor DTN62. De koelwaterpomp zit achterop de motor bij het impellerhuis dus?
Beetje domme vraag misschien, want de impeller is toch de pomp? Of is onderdeel van de pomp?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 794
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Water onder de motor

Berichtdoor Kwokko » 11 Mei 2020, 20:07

Hooveld960 schreef:Beetje domme vraag misschien, want de impeller is toch de pomp? Of is onderdeel van de pomp?

Nee is geen domme vraag.
De impeller is dat rubberen geval met soort van schoepjes,die in het impellerhuis moet.
De impelerpomp is het complete gedeelte dat aangedreven wordt door de motor,hetzij direct of via een V-snaar.
Is een koperen ding,vaak van Jabsco.
Op dieseldokter staat een uitgebreide beschrijving van het vervangen van zoiets.
https://www.dedieseldokter.nl/c-4394907 ... ller-pomp/
Maar je schrijft al,dat sleutelen niet echt je doen is.
Advies: Laat het dan even uitvoeren door iemand die er meer kijk op heeft.
Kwokko
 

Re: Water onder de motor

Berichtdoor Marie Christina » 11 Mei 2020, 20:08

De impeller is zeg maar het schoepenrad dat in de pomp zit, Jan.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Water onder de motor

Berichtdoor Kwokko » 11 Mei 2020, 20:33

Hooveld960 schreef:Oja, ik heb een Peugeot Indenor DTN62. De koelwaterpomp zit achterop de motor bij het impellerhuis dus?

De DTN62 is dezelfde motor als de DTN50.
Enigste verschil tussen beide is,bij welk toerental de motor zijn pk's bereikt.

De koelwaterpomp ook wel impellerpomp genaamd, zit schuin rechts boven de krukaspolie ,de motor van voren bekeken.
Volg je koelwaterringang , dan je wierpot,waarna de slang naar de impellerpomp gaat,vanaf de pomp gaat het water via een slang aan de voorkant naar de warmtewisselaar ,die dan links boven zit.
Motor gezien vanaf de voorzijde.
Kwokko
 

Re: Water onder de motor

Berichtdoor aquanaut » 12 Mei 2020, 09:27

Het is wel een iets andere motor maar met plaatjes uitgelegd:
https://www.dedieseldokter.nl/c-4394907/revisie-impeller-pomp/

Overigens, lekkage opsporen gaat heel goed met wat talkpoeder of met stoepkrijt.
Strooien of strepen op het vlak laten precies zien waar water of andere vloeistof vandaan komt.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Water onder de motor

Berichtdoor quichot » 12 Mei 2020, 10:17

Een beetje zwartig, zeg je. Water mengt niet met olie of diesel, dus moet het vuil zijn. Ik denk dan aan rubberdeeltjes van verdroogde seals.
Het kan in voor- en naseizoen ook condens zijn, als de motorruimte warm is, en de scheepshuid nog koud blijft. Dan zou het gewoon vuiligheid van de huid zijn.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Water onder de motor

Berichtdoor Kwokko » 12 Mei 2020, 13:37

Hooveld960 schreef:Het was een beetje zwartig, maar ook weer niet zo zwart dat het olie was.

Kan het ook zijn,dat bij je motor, de ingang waar het koelwater uiteindelijk de uitlaat in gaat,dat is aan de onderzijde van de warmtewisselaar waar DTN op staat,linkerzijkant naast de motor ter hoogte van uitlaatspruitstuk in feite, en dat daar de uitlaat een beetje lekt of de aansluiting van de koelwaterleiding?
Een "beetje zwartig" kan ook duiden op aanwezigheid van roet.
Kwokko
 

Re: Water onder de motor

Berichtdoor pascall » 12 Mei 2020, 15:59

Toch geen condens van het vlak, als het water nog koud is is fit een normaal verschijnsel.
Nu is het wel al wat warmer, maar bij een hoge machinekamer temperatuur zou het nog kunnen.

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Water onder de motor

Berichtdoor varg » 13 Mei 2020, 10:22

Donker 'water' is meestal koelvloeistof uit het interne koelcircuit. Als je dat te lang laat zitten krijgt het een nare donkere kleur. Als het koelvloeistof is kan je dat makkelijk controleren, een beetje aan je vinger en dan ruik je snel een zoetige lucht. Bij twijfel even een andere vinger onder de 'radiatordop' laten snuffelen en als het hetzelfde ruikt is het de koelvloeistof. Verlies van kvs is altijd een serieus probleem. Meestal veroorzaakt door een lekke koppakking. Goed naar laten kijken! succes, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Water onder de motor

Berichtdoor pascall » 13 Mei 2020, 10:34

Verlies van kvs is altijd een serieus probleem.

Niet als het een losse slangeklem is.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten