Goedemiddag!
Elke keer wanneer ik mijn Volvo Penta uit 1980 start dan rookt en stinkt hij behoorlijk. Dit verdwijnt nadat ik een stuk ga varen en de motor op bedijfstemperatuur is, echter blijft hij wel een beetje stinken.
Daarnaast bemerk ik de laatste paar weken dat bij een koude start er een plas olie/brandstof achter mijn sloep ontstaat op de plek van de uitlaat.
Nou hoor ik van iemand die ervaring met dit soort oude Penta's schijnt te hebben dat al deze motoren dit 'probleem' hebben maar dat het eigenlijk geen kwaad kan. Omdat ik liever voorkom dan genees, zoek ik hier een second opinion.
Ik begrijp dat een motor op leeftijd niet te vergelijken is met een moderne en dat is ook geen probleem. Ik wil alleen niet onnodig schade laten ontstaan.
Even ter info:
- Impeller is vervangen en de motor 'hoest' netjes mooie hoeveelheden koelwater op.
- De motor wordt ook niet na een paar uren varen te heet. De bedrijfstemperatuur blijft eigenlijk altijd netjes.
- Ik tank alleen VPower Diesel en zorg dat de tank eigenlijk altijd 95-100% gevuld is om condens/vocht zoveel mogelijk te voorkomen.
- De motor start altijd vlot; ook begin maart toen hij na 6 maanden het water weer in ging.
Alle tips/ideeën zijn welkom. Alvast bedankt voor het meedenken.