Volvo Penta MD17C lekt olie(?) via de uitlaat

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Volvo Penta MD17C lekt olie(?) via de uitlaat

Berichtdoor ritsaert » 23 Apr 2020, 15:19

Goedemiddag!

Elke keer wanneer ik mijn Volvo Penta uit 1980 start dan rookt en stinkt hij behoorlijk. Dit verdwijnt nadat ik een stuk ga varen en de motor op bedijfstemperatuur is, echter blijft hij wel een beetje stinken.
Daarnaast bemerk ik de laatste paar weken dat bij een koude start er een plas olie/brandstof achter mijn sloep ontstaat op de plek van de uitlaat.
Nou hoor ik van iemand die ervaring met dit soort oude Penta's schijnt te hebben dat al deze motoren dit 'probleem' hebben maar dat het eigenlijk geen kwaad kan. Omdat ik liever voorkom dan genees, zoek ik hier een second opinion.
Ik begrijp dat een motor op leeftijd niet te vergelijken is met een moderne en dat is ook geen probleem. Ik wil alleen niet onnodig schade laten ontstaan.

Even ter info:
- Impeller is vervangen en de motor 'hoest' netjes mooie hoeveelheden koelwater op.
- De motor wordt ook niet na een paar uren varen te heet. De bedrijfstemperatuur blijft eigenlijk altijd netjes.
- Ik tank alleen VPower Diesel en zorg dat de tank eigenlijk altijd 95-100% gevuld is om condens/vocht zoveel mogelijk te voorkomen.
- De motor start altijd vlot; ook begin maart toen hij na 6 maanden het water weer in ging.

Alle tips/ideeën zijn welkom. Alvast bedankt voor het meedenken.
ritsaert
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 15 Jan 2020, 13:02
ligplaats: Rotterdam
info: Polar 22 uit 1980. 24pk volvo penta.

Re: Volvo Penta MD17C lekt olie(?) via de uitlaat

Berichtdoor Kwokko » 23 Apr 2020, 16:23

ritsaert schreef:Elke keer wanneer ik mijn Volvo Penta uit 1980 start dan rookt en stinkt hij behoorlijk.

Alleen aan een naam , Volvo Penta hebben we zo weinig.
Je kunt beter met een type nummer komen.

Om je alvast een types te geven?
Is het een DTP40 of een DTP 50?
Zo ja, dan is het een gemariniseerde Peugeot/Indenor motor.
Volvo Penta maakte niet alleen motoren,ze kochten ze ook elders van andere fabrikanten in.
O.a. Peugeot/Indenor was zo'n leverancier.
Deze motoren werden destijds door Volvo Penta Nederland in Ridderkerk "marineklaar gemaakt",en dan waren het ineens Volvo Penta's.
Vergelijk het met Vetus die zelf ook niks maakt,maar ook elders inkoopt,en zijn eigen naam op die dingen plakt.

Dus vandaar,is het gemakkelijke dat je met naam en type nummers komt.
Is het wel een DTP 40 bv,dan zou ik maar voorzichtig aan hermotorisatie gaan denken of een grote revisie beurt.
Want er geen mense te vinden,die het leuk vind dat je vies spoor trekt van olie op het water.
Als je de verkeerde treft,krijg je denk ik een prent wegens overtreding van de milieuwet.
En een rokende en stinkende diesel in mijn omgeving,daar ben ik ook eigenlijk niet echt op gebrand zeg maar. :mrgreen: :mrgreen:
Kwokko
 

Re: Volvo Penta MD17C lekt olie(?) via de uitlaat

Berichtdoor bas » 23 Apr 2020, 20:12

Type staat toch in het onderwerp?

Maar goed, vooralsnog is het te weinig info om echt een oorzaak aan te wijzen, laat staan om de conclusie te trekken dat het geen kwaad kan omdat het zo schijnt te horen.
Eigenlijk is de eerste stap om uit te gaan vinden wat er nou eigenlijk achter uit de pijp komt, gasolie of smeerolie? Wat voor kleur hebben de uitlaatgassen?
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Volvo Penta MD17C lekt olie(?) via de uitlaat

Berichtdoor heuvels » 23 Apr 2020, 20:52

Onvolledige verbranding? Dat kan gasolie tussen je uitlaatgassen geven. Ik heb eens achter een antieke autobus gereden, de spetters diesel zaten op mijn voorruit.
Verstopt luchtfilter? Ik zou daar eerst maar eens naar kijken.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1095
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Volvo Penta MD17C lekt olie(?) via de uitlaat

Berichtdoor Kwokko » 23 Apr 2020, 22:59

bas schreef:Type staat toch in het onderwerp?

Ja zie het nu ook.
Had me dus gefixeerd op zijn verhaal,en daar stond e.e.a niet in.
Dan gaat het verhaal van de DTP's niet op.
Dit is dus wel een echte Penta.
Kwokko
 

Re: Volvo Penta MD17C lekt olie(?) via de uitlaat

Berichtdoor aquanaut » 24 Apr 2020, 10:02

Kwokko schreef:Is het een DTP40 of een DTP 50?
Zo ja, dan is het een gemariniseerde Peugeot/Indenor motor.
Volvo Penta maakte niet alleen motoren,ze kochten ze ook elders van andere fabrikanten in.
O.a. Peugeot/Indenor was zo'n leverancier.
Deze motoren werden destijds door Volvo Penta Nederland in Ridderkerk "marineklaar gemaakt",en dan waren het ineens Volvo Penta's.


Mwah, het zit ietsjes anders...
Ten eerste Volvo Penta Nederland heeft nooit in Ridderkerk gezeten, die zat destijds in Mijdrecht en nu al weer heel wat jaren in Beesd (dat pand met die grote TV langs de A2)
DTR stond voor Diesel Techniek Ridderkerk, waar men Indenor industrie blokken inkocht en mariniseerde die onder de naam DTR, later DTN verkocht werden.
Daarnaast verkocht men er ook de Originele Peugeot Scheepsmotoren die op het zelfde basisblok van Indenor gebaseerd waren.
Later zijn ze Volvo Penta dealer geworden en werden uiteraard ook de MD21 en MD32 verkocht welke wederom op de Indenor gebaseerde scheepsmotoren waren>
Uiteraard zijn er diverse mensen (en bedrijven) die de DTR Indenor een ietwat groene kleur gaven en ze als Volvo Penta te koop zetten, idem voor de originele Peugeot (bowman pakket)

Vwb het probleem van TS.
Een motor die stinkt en blauwe vlekken op het water maakt heeft meestal een probleem met de verbranding van de diesel.
Bijvoorbeeld door slechte compressie, niet goed werkende verstuivers of slechte timing.
Aangezien je aangeeft dat de motor makkelijk start zou ik niet als eerste compressie gaan meten, maar als je ze er toch uit gaat sleutelen kun je dit direct (laten) doen.
Zijn de verstuivers er al eens uitgehaald om ze te testen op druk en sproeibeeld?
Is het probleem opeens gekomen of is het geleidelijk ontstaan?
De MD17C is een "beestje op leeftijd" en met 24Pk in een relatief lichte boot zal hij altijd onderbelast draaien.
Hierdoor komt hij niet helemaal goed op temperatuur (in de verbrandingsruimte, niet het koelwater)
Dit komt het roken en stinken niet ten goede.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Volvo Penta MD17C lekt olie(?) via de uitlaat

Berichtdoor ritsaert » 24 Apr 2020, 12:15

Goedemiddag,

Dank voor alle reacties. Fijn dat jullie mee willen denken.
Ik denk eerlijk gezegd ook dat het ligt aan de leeftijd en het feit dat de motor zelden echt zwaar wordt belast. Het zal een combinatie van factoren zijn.

Ik ga op het gemak eens kijken of ik iemand kan vinden in de buurt van rotterdam die me kan helpen de motor een keer na te lopen.
Mochten jullie nog suggesties hebben zijn ook die welkom.
Fijn weekend alvast!
ritsaert
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 15 Jan 2020, 13:02
ligplaats: Rotterdam
info: Polar 22 uit 1980. 24pk volvo penta.

Re: Volvo Penta MD17C lekt olie(?) via de uitlaat

Berichtdoor bas » 24 Apr 2020, 15:07

Denk zelf als eerste aan versleten klepseals of een rotte verstuiver maar het blijft een beetje gokken met deze info.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: JanSenior en 37 gasten