DAF 575 start niet na diesel tekort

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

DAF 575 start niet na diesel tekort

Berichtdoor HaraldvanEnk » 18 Apr 2020, 23:04

Hallo
De DAF 575 van mijn pa is stil komen vallen doordat de dieseltoevoer dicht stond. Stomme fout maar nu krijgen we hem niet aan de praat. Inmiddels wel weer diesel door het filter maar ik voel niet echt druk ontstaan bij de drukschakelaar om de diesel op te pompen.
Moet ik de verstuivers alle 6 ontluchten?
Hoe werkt dat precies?

Verl dank
HaraldvanEnk
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 18 Apr 2020, 22:23
ligplaats: Naarden
info: Noordzeebotter 1898 met DAF575

Re: DAF 575 start niet na diesel tekort

Berichtdoor Marie Christina » 19 Apr 2020, 09:02

"Als het na iets simpels ontstaan is is de oplossing ook simpel", leerde ik ooit op de zeevaartschool.
En de praktijk heeft me geleerd dat het dat ook meestal is.
Ik vermoed dat je gewoon nog even door moet pompen.

Het is een motor van behoorlijke omvang.
En het opvoerpompje is dat niet.
Voordat alle kanaaltjes en leidinkjes ontlucht zijn ben je wel een flink aantal pompjes verder.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: DAF 575 start niet na diesel tekort

Berichtdoor quichot » 19 Apr 2020, 10:33

Op een CAV- brandstofpomp zit een ontluchtingsleidinkje (Op een Bosch-pomp zal ook wel iets dergelijks zitten). Die is afgesloten met een schroef, herkenbaar aan de gekartelde kop en spleet voor normale schroevendraaier. Als je handmatig doorpompt moet je die schroef iets losdraaien, en dan net zo lang doorpompen tot er belvrije gasolie uit het leidinkje stroomt. Al doorpompend die schroef dichtdraaien. Dat kan met je vrije hand, dankzij de gekartelde kop. Wel daarna nog even aanzetten met de schroevendraaier. De pomp is nu ontlucht. Hij zou nu weer moeten starten.
Als je het heveltje van de stopkabel naar je toe uittrekt hoor je een klikje. Zo schakel je de koudstartmodus in. Dat geeft net even wat extra inspuiting. Erg handig als de motor heel koud is, zoals nu nog vaak 's morgens. Zomers niet nodig. Zodra de motor aanslaat schiet dat vanzelf weer in de standaardmodus.
Als de motor nu nóg niet start, kun je bovenstaande herhalen, en dan daarna twee van de zes hogedrukleidingen bij de verstuivers lossen. Nu doorstarten tot daar gasolie uit lekt. Dan weer vastdraaien uiteraard. Op twee cilinders start een 575 meestal wel, en neemt dan de overige vier cilinders weer mee.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: DAF 575 start niet na diesel tekort

Berichtdoor kajoe » 20 Apr 2020, 09:41

ik pomte de olie tot alles op druk stond en dan bleef ik net zo lang, langdurig starten tot er een cilinder pakte verstuivers ontluchten heb ik noot gedaan , dan was het zomaar gebeurd dat hij weer normaal liep ,,dit na alle gasolie filters vernieuwen na voor filter 2 fijn filters en ja ik vergat ook wel eens de afsluiter en een enkele keer viel de noodafsluiter spontaan dicht en dan had je gelazer.
kajoe
 
Berichten: 1379
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: DAF 575 start niet na diesel tekort

Berichtdoor HaraldvanEnk » 21 Apr 2020, 09:53

Dank allen voor reacties!
Helaas is het nog niet gelukt hem te starten (mede omdat ik niet zo goed de verstuivers durf los te koppelen).
Inmiddels begint de handtoevoer ook iets te lekken).
Ik zoek dus iemand die wellicht spoedig even kan komen helpen tegen vergoeding!
Is in Naarden!
Hoor graag!
Dank
Harald
HaraldvanEnk
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 18 Apr 2020, 22:23
ligplaats: Naarden
info: Noordzeebotter 1898 met DAF575

Re: DAF 575 start niet na diesel tekort

Berichtdoor quichot » 21 Apr 2020, 10:48

Je moet de verstuivers ook helemaal niet losmaken. Je moet alleen even de wartelmoeren waarmee de verstuiverleidingen aan de verstuivers zitten een beetje lossen. Je hoeft ze niet eens helemaal los te maken, een paar slagen losdraaien is genoeg. Het idee is dat zonder tegendruk van de verstuivers de lucht uit de verstuiverleidingen kan ontsnappen als de startmotor ronddraait. Zodra je gasolie langs de losgedraaide wartelmoeren ziet lekken kan je ze weer vastdraaien.
Eitje. Kan met twee linkerhanden, en zonder enige kennis van dieseltechniek. Er kan echt niks kapotgaan.
Als het niet zo simpel was zou ik het je niet aanbevelen!

En in het kader van zit de stekker wel in het stopcontact: heb je de stopknop wel teruggeduwd? Wordt ook wel eens vergeten. Dan kan je starten tot je een ons weegt!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: DAF 575 start niet na diesel tekort

Berichtdoor HaraldvanEnk » 21 Apr 2020, 10:57

Ah
OK ga ik dat nog proberen!
Dank
HaraldvanEnk
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 18 Apr 2020, 22:23
ligplaats: Naarden
info: Noordzeebotter 1898 met DAF575

Re: DAF 575 start niet na diesel tekort

Berichtdoor henkvd » 21 Apr 2020, 12:26




Als de leidingen ontlucht zijn en weer vast zitten en je zou de start motor laten draaien voel je ook aan de leiding dat deze ontlucht is, je voelt een duidelijke "knik"in de leiding op het moment dat de verstuiver nozzle opent en weer sluit.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4475
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: DAF 575 start niet na diesel tekort

Berichtdoor HaraldvanEnk » 21 Apr 2020, 23:25

Na diverse doorstart pogingen met 2 open verstuivers komt er nog steeds geen diesel door. Daarom ben ik maar naar begin van de dieseltoevoer gaan kijken direct achter de handpomp. Als ik de uitgaande bout losdraai krijg ik al geen diesel meer!

Ben bang dat er iets met het dieselpompje is want daar stokt het al.
Iemand er mee bekend dat die wellicht dichtslaat bijvoorbeeld als ie vacuüm trekt door drooglopen?
Als iemand me tegen Betalin in Naarden wil helpen gaarne!
Alvast dank
Harald
HaraldvanEnk
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 18 Apr 2020, 22:23
ligplaats: Naarden
info: Noordzeebotter 1898 met DAF575

Re: DAF 575 start niet na diesel tekort

Berichtdoor gewoonmich » 22 Apr 2020, 06:47

Zit er niet ergens een banjobout met een klein filtertje? Deze kan verstopt zijn. Weet alleen niet of deze banjobout ook bij een DAF gebruikt wordt.
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 268
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 100 gasten