door quichot » 19 Apr 2020, 10:33
Op een CAV- brandstofpomp zit een ontluchtingsleidinkje (Op een Bosch-pomp zal ook wel iets dergelijks zitten). Die is afgesloten met een schroef, herkenbaar aan de gekartelde kop en spleet voor normale schroevendraaier. Als je handmatig doorpompt moet je die schroef iets losdraaien, en dan net zo lang doorpompen tot er belvrije gasolie uit het leidinkje stroomt. Al doorpompend die schroef dichtdraaien. Dat kan met je vrije hand, dankzij de gekartelde kop. Wel daarna nog even aanzetten met de schroevendraaier. De pomp is nu ontlucht. Hij zou nu weer moeten starten.
Als je het heveltje van de stopkabel naar je toe uittrekt hoor je een klikje. Zo schakel je de koudstartmodus in. Dat geeft net even wat extra inspuiting. Erg handig als de motor heel koud is, zoals nu nog vaak 's morgens. Zomers niet nodig. Zodra de motor aanslaat schiet dat vanzelf weer in de standaardmodus.
Als de motor nu nóg niet start, kun je bovenstaande herhalen, en dan daarna twee van de zes hogedrukleidingen bij de verstuivers lossen. Nu doorstarten tot daar gasolie uit lekt. Dan weer vastdraaien uiteraard. Op twee cilinders start een 575 meestal wel, en neemt dan de overige vier cilinders weer mee.
Wie vaart zit niet aan de grond.
Met schippersgroet, Guido