DAF 575 start niet na diesel tekort

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: DAF 575 start niet na diesel tekort

Berichtdoor quichot » 22 Apr 2020, 08:39

Het vreemde is, aan het hele brandstofcircuit is niks veranderd. De tankkraan heeft alleen dichtgestaan, waardoor de motor afsloeg. Als er nu ineens filtertjes verstopt zijn, zou dat louter toeval zijn.
En voor de zekerheid, die dichte kraan was echt de oorzaak hè? Dus niet dat je achteraf dacht, verrek, misschien heeft die kraan wel dichtgestaan.

Is het wel gelukt om de brandstofpomp te ontluchten? Of kwam er uit het ontluchtingsleidinkje ook al geen gasolie tijdens het handpompen?
Als je die niet eerst ontlucht heeft losdraaien van de verstuiverleidingen ook weinig zin.

Als je de toevoerleiding van de tankkraan losneemt, stroomt er dan onbelemmerd gasolie uit de tank als je die openzet? Jampotje erbij!
Ik denk dat je op dezelfde manier verstoppingen in de leiding tot de pomp stap voor stap moet uitsluiten.

Wat voor pomp is het trouwens? CAV of Bosch? Heb je geen fotootje van de pomp?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: DAF 575 start niet na diesel tekort

Berichtdoor Navigo » 22 Apr 2020, 09:57

HH,

Als ik het goed heb motor gestopt op dichtte afsluiter op brandstoftank? Toch?

Lucht in de leiding getrokken door vacuum, er zit dan toch ergens een klein lekje. Dit valt gewoonlijk niet op maar vacuum is gewoon weg sterk.

Allereerst schrijf je dat het opvoerpompje lekt, waar lekt deze? Want waar diesel uitkomt kan lucht in. Dit moet eerst verholpen zijn.

Aansluitend waar staat de brandstoftank of anders gezegd waar staat het vloeistof niveau in de brandstoftank, onder of boven de opvoerpomp/ grof filter?

1 Staat het er boven beide, dan zou het vrijelijk moeten stromen.
- draai ontluchting open op grof filter totdat er daar geen lucht meer meekomt en draai deze aansluitend dicht.
-Als je nu twijfelt dan zou je een aansluiting voor de opvoerpomp even kunnen loshalen om te kijken of het daar uitstroomt( normaliter niet nodig)

Krijg je nu geen wel geen diesel aan de perszijde van de opvoerpomp?
-Zo ja, draai de ontluchting open op het fijn filter en ga handmatig de diesel oppompen totdat het vrijelijk uit de ontluchting stroomt en sluit deze.
-Zo niet, torn/ verdraai de motor iets , de nok staat zo dat de opvoerpomp bediend staat(een 1/2 omwenteling is meestal voldoende).
Kun je nu wel handmatig pompen? Voel je verschil ten opzichte van voor het verdraaien?

Wat nu als de tank of het vloeistofniveau onder het opvoerpompje/ grof filter staat.
Probeer eens door met bijvoorbeeld een beetje lucht (overdruk)op de vul aansluiting van de tank de diesel voor je uit de duwen.
Denk nu niet meteen aan perslucht, een voetpomp van bijvoorbeeld een luchtbed is al voldoende.

Krijg je nu wel overal aan het begin van het systeem diesel?

Welke opvoerpomp zit erop en hoe loopt het brandstofsysteem(vooral de hoogte verschillen).

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: DAF 575 start niet na diesel tekort

Berichtdoor quichot » 22 Apr 2020, 10:28

Foto's zijn meer dan eens de sleutel tot de oplossing geweest hier op het forum.
Huiswerk!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: DAF 575 start niet na diesel tekort

Berichtdoor HaraldvanEnk » 24 Apr 2020, 16:02

Vanalles geprobeerd!
Weet iemand een monteur die langs kan komen in Naarden?
Alle tips zijn welkom!
Veel dank.
HaraldvanEnk
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 18 Apr 2020, 22:23
ligplaats: Naarden
info: Noordzeebotter 1898 met DAF575

Re: DAF 575 start niet na diesel tekort

Berichtdoor kajoe » 25 Apr 2020, 10:20

nog steeds geëtter ,ik heb zelf een 645 er in gehad maar dat is bijna het elfde als de toevoerleiding van de tank naar het eerste filter gewoon stoomt tja het kan zijn wat ik eens had dat de leiding van de waterzak onder de platen door liep en daarna weer bij de motor een dikke 75 cm omhoog en wat bleek er was rotzooi uit de tank in de leiding gekomen en verstopt ,,dat was punt 1
later had ik een keer dat het ook niet meer wou en bleek het filter in de banjo bout volkomen dicht te zitten tja nooit aan gedacht maar de man van de Daf service wees mij daar op ,een beetje lat wand ik had op aanraden van een motor monteur een nieuwe opvoerpomp gekocht bij de Daf en dat koste een hoop maar bleek niets mee aan de hand te zijn maar toch ook deze kunnen kapotgaan ,en zoals eerder gezegd pompte ik alles gewoon op druk met het handpompje en bleef dan enkele malen gewoon starten tot hij pakte .
tja verder kan ik alleen maar zeggen dat de 15 jaar dat ik met die motor heb gevaren nooit geen verdere malheur heb gehad behalve het normale wekelijkse onderhoud .
oja goede hulp als het nog bestaat is even vragen bij dieseltechniek nederland .
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: DAF 575 start niet na diesel tekort

Berichtdoor quichot » 25 Apr 2020, 10:51

Even terug naar het begin. Een prima lopende motor is stilgevallen doordat de tankkraan dichtstond.

Met zo'n opgelegd duidelijke oorzaak heeft het weinig zin om naar andere oorzaken te zoeken, tenzij die het gevolg zijn van het drooglopen.
Met andere woorden: kan dat drooglopen schade hebben toegebracht aan de opvoer- of brandstofpomp?
Kan er door dat drooglopen vuil zijn losgeraakt dat door de toevoerleiding is gaan zwerven?

In tovenarij geloof ik niet. Een 575 die diesel krijgt ingespoten loopt. Kan roken, walmen, onregelmatig lopen, maar hij loopt. Gegarandeerd.
Hang nou eerst eens een jerrycannetje met diesel boven de pomp, met vandaar een hevelleidinkje rechtstreeks naar de brandstofpomp. Dan heb je alle denkbare hindernissen in de toevoerleiding uitgesloten. Herhaal nu het ontluchten.

1. Als de motor dan start zit er kennelijk ergens óf een verstopping in de brandstoftoevoer, óf de opvoerpomp is stuk. Dit laatste is nu simpel te testen door het jerrycannetje ook eens onder de pomp te hangen.

2. Als de motor dan nóg niet start, dan is er iets kapotgegaan in de brandstofpomp.

Nogmaals: weet je zeker dat de stopknop is teruggeduwd? Weet je zeker dat de tankkraan nu wél openstaat? En bij een pomp met externe smering: zit er smeerolie in het cartertje? (Dit zal niet gelijk van invloed zijn op het niet willen starten, maar kan iets zeggen over de conditie van de pomp.)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: DAF 575 start niet na diesel tekort

Berichtdoor kajoe » 25 Apr 2020, 14:10

tja gelijk ,bij mij zat het altijd in de rotzooi voor de pomp dwz de regelateur de opvoer pomp heb ik genoemd maar als na de pomp olie komt kan het in wezen de banjo bout zijn ?? na dat ding was er voor mij niets meer te doen al die jaren alles bleef gesmeerd lopen .
bij alle dafs zat er een filtertje in de leiding (banjo bout direct voor de regelateur althans dat is mij toen wijs gemaakt door de monteurs van de daf servige dienst en de firma zwart in IJmuiden die mijn motor had ingebouwd ,mar ik kon het ook niet vinden in d handleiding .
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten