thermostaathuis indenor 40 pk

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: thermostaathuis indenor 40 pk

Berichtdoor Kwokko » 02 Apr 2020, 17:20

houtk356 schreef:Dankje voor jou heldere uitleg, maar bedoel je met koeler de "buizen" van de warmtewisselaar? Zitten die o ringen acher die 2 rubber moffen?

Ik denk dat het beter is,eerst stuk voor stuk de zaken aanpakken,en niet alvast op bepaalde zaken vooruitlopen.
Je schreef,dat je de "elleboog en de thermostaat" wilde vervangen.
Doe dat nou maar eerst ,en pers daarna je koelsysteem eens af.
Dat is een simpele methode om erachter te komen, of er überhaupt dan nog lekkage is.

Ik zie ook op de foto van de motor,dat er een rode slang vanaf de voorste koelwaterbuis,en eentje achterop het blok gemonteerd zit.
De laatste zie je onder of bij het dieseloliefilter zitten.
Lekt deze niet?
Dat is namelijk een klem die de aansluiting in het gat klemt.
Beide rode slangen lopen vermoedelijk naar een warmwaterboiler toe.
Is de boiler zelf intern niet lek?
Het is jammer dat je in beide aansluitigen geen afsluitkranen hebt zitten,want dan kon je iets uitsluiten door deze dicht te zetten namelijk.

En waar dient die andere zwarte slang voor,die ook ergens aan de voorkant van het motorblok vastzit of er onderdoor gaat?
Die zwarte slang gaat over een rode gedeelte,of heeft dat niets met het koelsysteem te maken.

En om eerlijk te zijn zou ik een monteur opscharrelen die meer kijk heeft op motoren in het algemeen,dan zelf maar wat aan modderen.
Je moet sowieso al als basis hebben,dat je en tekening of foto kunt "lezen".
Dergelijke zaken "leer" je niet in een paar postings op een forum helaas.
In welke plaats of buurt woon je?

Wat betreft je motor.
Je wilde weten wat voor type het is.
Tussen de 2de en de 3de inspuit leiding in,maar dan lager aan het onderblok moet een type plaatje met gegevens zitten.
Zeg maar ter hoogte van je inspuitpomp en de startmotor.Net voor de oliefilter.
Het ingeslagen nummer wat je op de foto ziet,een stukje onder de 2de inspuitleiding,op een richeltje,is het motornummer zelf.
Kwokko
 

Re: thermostaathuis indenor 40 pk

Berichtdoor houtk356 » 02 Apr 2020, 18:22

Hallo kwokko,

ja klopt die rode slangen gaan naar de boiler, maar er zit aan die ene rode slang een afsluiter, dus die zou ik kunnen dichtzetten, ik woon in tilburg.

ja ik wou dat ik een monteurtje in de buurt wist, de thermostaatbocht heb ik vervangen inmiddels, alleen raar dat hier geen thermostaat inzit.

groetjes James
Gebruikers-avatar
houtk356
 
Berichten: 98
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 09:48
ligplaats:
info: Curtevenne 850AK

Re: thermostaathuis indenor 40 pk

Berichtdoor Kwokko » 02 Apr 2020, 19:37

houtk356 schreef:……………., de thermostaatbocht heb ik vervangen inmiddels, alleen raar dat hier geen thermostaat inzit.

Ja dat is vreemd,toch hoort het daar te zitten.
Vraag. Wordt je water dat in de boiler opgewarmd wordt middel koelvloeistof,wel lekker heet?
Dat kan bijna niet namelijk,want je motor wordt niet heet.
Als er geen thermostaat in het cirquit zit,wordt er niets geregeld en blijft je motor koud.

Een paar vragen.
Boot pas geleden gekocht?
Zo ja,vorige eigenaar wist van de problemen.
Waar heeft het gevaren?
Op zoet of op zout water.

Ik verdenk nu toch je warmtewisselaar met zijn koelbuizenstelsel.
Door zout water weggevreten?
Afdichtingsrubbers stuk?
Want een thermostaat is er niet voor Jan Doedel uit gehaald namelijk.
Dat had een reden.

Nog een tip.
Meet eens je vorstgrens van je koelwater met een Gefo 1100 Anti vries & koelvloeistofmeter.
Zo eentje: https://www.gereedschapland.nl/product/ ... -gefo-1100
Moet eigenijk iedere bootbezitter met een inboardmotor in de boot,in hun assorti hebben.
Is je vorstgrens nul of bijna nul,dan is je koelwater vermengd met rivierwater.
En dan heb je de afgelopen winter geluk gehad,dat het geen winter met vorst is geweest. :o :o
Kwokko
 

Re: thermostaathuis indenor 40 pk

Berichtdoor jaaphaas » 02 Apr 2020, 22:10

Beste James,

je verteld dat je iedere keer je koelvloeistof reservoir moet bijvullen, ik zie dat er ipv op de dop een andere overdruk leiding op dat reservoir is gemaakt, daaraan zit een zwarte slang, waar loopt die heen en waar eindigt hij in? Normaliter zet de koelvloeistof uit als de motor warm wordt en door die leiding wordt dan het teveel afgevoerd, meestal in doorzichtige fles of iets anders. als je nu eens het reservoir afvult tot bovenaan, de motor even een uur warm laat draaien met schroef in werking zodat hij lekker op temperatuur komt (tussen 80-85 graden ) en na dat uur de motor afzet en kijkt hoeveel hij door dat zwarte slangetje eruit gegooid heeft, dan alles laat afkoelen en de volgende dag de hoeveelheid welke hij er uitgegooid heeft (mits schoon en zelfde kleur is als oorspronkelijk) weer in reservoir doet is hij dan weer vol of mis je dan nog iets?

Als je iets mist moet je idd gaan zoeken en uitsluiten, zit pijpenbundel goed vast in rubberen manchetten aan voor en achterkant (alle slangenklemmen moeten goed vast zitten), anders kun je daar koelvloeistof op verliezen, kun je boiler niet tijdelijk afsluiten zodat je dat circuit kunt uitsluiten.
Loopt t niveau ook terug als je niet vaart? dus ene dag vol, dag erna lager?

Oliepeil regelmatig checken of je daar geen vreemde substanties of ineens verhoogde niveaus aantreft.
Koelvloeistof moet je ook iedere 2-3 jaar verversen zo blijft hij goed en behoud ook zijn corosiewerende werking.

Een Indenor is erg gevoelig op z'n koeling en de koeling is eigenlijk standaard te klein uitgevoerd voor de motor, dat thermostaat er uit is , is verdacht, maar als de vorige eigenaar daar al 30 jaar mee gevaren heeft...

ps. je schrijft ergens dat 't niveau ook zakt als je niet gedraaid hebt, als t dan niet in je carter zit, en je boiler geen bijzonder water geeft, dan moet hij t lekken bij koelbuizen en loopt t zo in de uitlaat slang, Dus vul af die tank, laat een dag staan, start de motor en vang de vloeistof die eruit komt in een emmer op en zie daar de zelfde kleur als de koelvloeistof.
dan is t tijd voor nieuwe manchetten + slangenklemmen bij pijpenkoeler en pijpen koeler controleren op lekkage.


Succes met zoeken en houdt ons op de hoogte .

gr.jaap
jaaphaas
 
Berichten: 54
Geregistreerd: 20 Aug 2016, 19:16
Woonplaats: Katwijk aan Zee
ligplaats: Heemstede
info: Gruno 1050 GSAK Shalom

Re: thermostaathuis indenor 40 pk

Berichtdoor houtk356 » 03 Apr 2020, 08:46

Hallo kwokko,

Ja klopt boot pas 1.5 jaar in bezit, volgens mij weten heeft die man in friesland gevaren en gelderland, hij heeft mij ook gezegd dat als ik 5 liter antivries in de wierbak gooi met draaiende moter, dat deze in de winter niet kan bevriezen, ik heb nu de kraan van de boiler uit gezet, maar de boiler werdt wel warm, alleen niet heel lang zeg maar.

Groet james
Gebruikers-avatar
houtk356
 
Berichten: 98
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 09:48
ligplaats:
info: Curtevenne 850AK

Re: thermostaathuis indenor 40 pk

Berichtdoor houtk356 » 03 Apr 2020, 08:52

Beste jaap,

Je bedoeld die dikke zwarte slang onderin? Want dat kleine dunne slangetje bovenop gaat naar me koelreservoir, Ik heb nu de boiler afgesloten en me reservoir weer gevuld, ben benieuwd.

Groet James
Gebruikers-avatar
houtk356
 
Berichten: 98
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 09:48
ligplaats:
info: Curtevenne 850AK

Re: thermostaathuis indenor 40 pk

Berichtdoor Kwokko » 03 Apr 2020, 09:48

houtk356 schreef:…………... hij heeft mij ook gezegd dat als ik 5 liter antivries in de wierbak gooi met draaiende motor, dat deze in de winter niet kan bevriezen...…………………..


Als alles origineel is,dus warmtewisselaar koelt het koelwater,dan klopt dat deels.
Dat gaat dan alleen maar op voor het gedeelte , wierbak-impeller-warmtewisselaar-uitlaat.
Niet voor je motorblok,want dat is gescheiden(normaal tenminste) van het koelwater.
Normaal komt het koelvloeistof van de motor NIET in aanraking met het buitenkoelwater.
Je koelwater loopt normaliter door de warmtewisselaar,en je buitenwater wat via de impeller wordt opgepompt, gaat door de buizen bundel,en verlaat het aan de achterkant van de warmtewisselaar via een slang naar de `natte` uitlaat.
Dus zal je via de dop op die "rode bak" je vriesgrens van het koelvloeistof moeten meten met een Gefo1100.
Doe je dat niet,en vertrouw je erop dat daar koelvloeistof in zit,en het blijkt water te zijn,gaat de motor bevriezen in een strenge winter.
Dan helpt 5 liter koelvloeistof via de wierpot niks,al gooi je er een vat van 200 liter vol koelvloeistof in,je motor gaat je kapot vriezen.

En om eerlijk te zijn, ik ga nu echt met René mee.
Laat het maken door iemand die tenminste over technische kennis bezit,want je snapt geen moer van het koelsysteem,cq motor hoe dat in elkaar steekt.
Dat is geen schande,maar onkunde.
Kwokko
 

Re: thermostaathuis indenor 40 pk

Berichtdoor jaaphaas » 03 Apr 2020, 16:30

je mag best 5 liter antivries in wierpot gooien met draaiende motor maar dan moet de huiddoorvoer kraan onder de wierpot wel dicht staan en na 5 liter gelijk de motor uittrekken, dan is je systeem aan koelwaterzijde beschermd, even met z'n tweeen doen. zo deed ik het ook altijd, wel even een puts achter uitlaat hangen want antivries is niet goed voor t millieu.

en ja ik bedoelde kleine zwarte slangetje op intercooler.

gr. jaap
jaaphaas
 
Berichten: 54
Geregistreerd: 20 Aug 2016, 19:16
Woonplaats: Katwijk aan Zee
ligplaats: Heemstede
info: Gruno 1050 GSAK Shalom

Re: thermostaathuis indenor 40 pk

Berichtdoor houtk356 » 04 Apr 2020, 10:17

Hoi Jaap,

dat kleine zwarte slangetje gaat naar een expansievat wat boven de motor hangt.

groetjes James
Gebruikers-avatar
houtk356
 
Berichten: 98
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 09:48
ligplaats:
info: Curtevenne 850AK

Re: thermostaathuis indenor 40 pk

Berichtdoor Kwokko » 05 Apr 2020, 15:06

Om je nog een beter uitleg te geven hoe het koelsysteem van een indirecte gekoelde motor is een boot werkt vind je in de volgende links:
http://www.bootcoachbob.nl/kennisbank/c ... e-koeling/
en
http://gratisvaarbewijs.nl/index.php?op ... &Itemid=26

Kort samen gevat:
Direct gekoeld=buitenwater gaat direct door de koelkanalen,geen boiler mogelijk,want je hebt ook geen warmtewisselaar.
Indirect gekoeld= Koelwater van motor wordt gekoeld door opgepompt buitenwater.Je hebt een warmtewisselaar en je kunt een boiler aan boord hebben die verwarmd wordt door het koelvloeistof van de motor.

Ik vond nog een oude folder van DTP Marine Engines waarin gegevens staan van de motor.
Technische specs type DTP-40:
Peugeot/Indenor
Boring: 88 mm
Slag : 80 mm
Motor Inhoud: 1946cc
DIN PK : 40
Toerental: 2300

Brandstofpomp: CAV.DPA
Type: R 3442-280
Verstuivers: CAV
Type: RDN 12 SD 6517

Gloeibougies: Bosch
Type: KE/GSA/9/1

Afstelgegevens.
Klepsspeling (koude motor)
Inlaat : 0,15 mm
Uitlaat: 0,25 mm
Timing inspuitpomp: 21°
( 3,34 mm BDP )
Verstuiverdruk kg/cm² : 120

Koelsysteem.
Thermostaat: Calorstat 72°
V-snaar: H202

Impellerpomp/buitenwaterpomp: Jabsco 1/2"
Kwokko
 

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten