thermostaathuis indenor 40 pk

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: thermostaathuis indenor 40 pk

Berichtdoor Blacktoppie » 01 Apr 2020, 13:26

Mooi schip.

Thermostaathuis is wel op idd. Heb je een foto van de hele motor.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1175
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: thermostaathuis indenor 40 pk

Berichtdoor houtk356 » 01 Apr 2020, 13:36

Dank je, ik heb alleen deze foto van me motor, ik zal als ik ga weer een nieuwe maken

groetjes James

Afbeelding
Gebruikers-avatar
houtk356
 
Berichten: 98
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 09:48
ligplaats:
info: Curtevenne 850AK

Re: thermostaathuis indenor 40 pk

Berichtdoor Kwokko » 01 Apr 2020, 16:01

Het elleboogstuk voor de thermostaat dien je te vervangen,want die is op.
Deze is hier eventueel te bestellen: http://www.indenor-retro.de/

Selecteer Katalog in de bovenbalk.
Daarna de volgende pagina een beetje naar beneden scrollen.
Selecteer daar DTP Peugeot Indenor .
Op blz 21 vind je de Thermostaatschlaug en thermostaat.
Zijn niet goedkoop trouwens.

Maar je kunt uiteraard ook bij Drinkwaard informeren.

Het feit dat je expansietankje snel leeg is,kan gelegen zijn in het feit,dat je buizenbundel,die in de warmtewisselaar zit,wel eens lek kan zijn.
Dan verdwijnt je koelwater namelijk ook .
Het wordt dan vermengd met het buitenkoelwater in de warmtewisselaar,en gaat via je natte uitlaat naar buiten.
Je kunt dit testen d.m.v. afpersen.
Zet net zoals bij auto's een afperspompje op de radiateurdop,in dit geval op de ingang van de warmtewisselaar ,en probeer er druk in te krijgen.
Als het buizenbundel dicht is,loopt de druk niet af.
Loopt de druk af,dan heb je een lek in het koelsysteem van de motor,waartoe in dit geval het "buizenbundel" ook toebehoord.
Via het buizenbundel wordt namelijk de warmte van je koelvloeistof,overgedragen cq afgegeven aan het koelwater wat je d.m.v. je impellerpomp door de warmtewisselaar gaat,en uiteindelijk weer via de natte uitlaat de boot verlaat.
Het buizenbundel heeft namelijk dezelfde functie als een radiateur in een auto.
Het "buizenbundel" vind je op blz 17.
Wärmetauscher Abgassammler ,foto 2.
Kwokko
 

Re: thermostaathuis indenor 40 pk

Berichtdoor houtk356 » 01 Apr 2020, 18:56

Hallo kwokko,

dank je wel voor jou heldere uitleg, Kan het kwaad als ik voorlopig zo doorvaar, mits ik de koelvloeistof in de gaten houdt, want zon buizenstelsel is best prijzig, en kan ik dit makkelijk zelf vervangen?
ik ben vanmiddag bij de boot geweest, maar ik zie ook dat mijn themostaathuis onder de waterlijn zit zeg maar, maar als ik de afsluiter dicht zet, kan ik deze toch gewoon vervangen?

mvg james
Gebruikers-avatar
houtk356
 
Berichten: 98
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 09:48
ligplaats:
info: Curtevenne 850AK

Re: thermostaathuis indenor 40 pk

Berichtdoor houtk356 » 01 Apr 2020, 18:59

hierbij nog en betere foto van de motor, alleen ik weet niet wat voor type indenor dit is

Afbeelding
Gebruikers-avatar
houtk356
 
Berichten: 98
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 09:48
ligplaats:
info: Curtevenne 850AK

Re: thermostaathuis indenor 40 pk

Berichtdoor jkos » 01 Apr 2020, 20:26

Als de buitenboord afsluiter goed is, moet dat geen enkel probleem zijn om je thermostaat of koeler te vervangen.
Als je de koeler openmaakt zitten er twee rubber O ringen geplaatst, deze is om te voorkomen dat je buitenboordmotoren zich vermengt met je koelvloeistof (of andersom). Als je geluk hebt zijn deze lek en is het slechts een eenvoudige reparatie welke goed zelf te doen is.
Wat betreft het probleem van je koelwater verlies, er komt een keer een moment dat je te laat bent met bijvullen.
Je krijgt dan een warmlopen omdat er geen warmte afgifte naar je koelmedium plaatsvind.
De gevolgen zullen dan waarschijnlijk zijn dat je niet op zoek moet naar een nieuwe koeler maar naar een nieuwe motor.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: thermostaathuis indenor 40 pk

Berichtdoor Rene » 01 Apr 2020, 23:50

Even heel direct, maar niet denigrerend bedoeld, volgens mij heet T.S. totaal geen idee hoe zijn voortstuwing in elkaar steekt. Niets om je voor te schamen, aldoende leert men, maar laat iemand met kennis naar je motor kijken, hierdoor leer je hoe een Indenor in elkaar zit en kun je in de toekomst zelf simpele reparaties uitvoeren.
Ben bang dat op de manier zoals T.S nu zijn vragen stelt, en onkunde dat de motor geen lang leven beschoren is.

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 393
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: thermostaathuis indenor 40 pk

Berichtdoor houtk356 » 02 Apr 2020, 09:00

Hoi rene.

Klopt ik heb er nog weinig verstand van, maar ik wil het wel leren zeg maar, dieselmonteurs zijn ook lastig te vinden bij ons in de omgeving, die een beetje redelijk te betalen zijn zeg maar.

Gr james
Gebruikers-avatar
houtk356
 
Berichten: 98
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 09:48
ligplaats:
info: Curtevenne 850AK

Re: thermostaathuis indenor 40 pk

Berichtdoor houtk356 » 02 Apr 2020, 09:02

Hoi jkos,

Dankje voor jou heldere uitleg, maar bedoel je met koeler de "buizen" van de warmtewisselaar? Zitten die o ringen acher die 2 rubber moffen?

Gr james
Gebruikers-avatar
houtk356
 
Berichten: 98
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 09:48
ligplaats:
info: Curtevenne 850AK

Re: thermostaathuis indenor 40 pk

Berichtdoor jkos » 02 Apr 2020, 16:22

Als je de uiteinden de koeler verwijderd kun je de buizenkoeler er uit halen.
Deze zit aan weerszijden opgesloten in 2 rubber O ringen, als je geluk hebt is een van deze ringen kapot of dusdanig hard geworden dat hij niet meer afdicht.
Moet je even kijken hoe dat precies in elkaar zit, het is weer al even geleden dat ik dat met mijn Indenor heb gedaan.
Maar ook als je ervoor kiest om de buizen te vernieuwen moet je deze handeling verrichten.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten