houtk356 schreef:Dankje voor jou heldere uitleg, maar bedoel je met koeler de "buizen" van de warmtewisselaar? Zitten die o ringen acher die 2 rubber moffen?
Ik denk dat het beter is,eerst stuk voor stuk de zaken aanpakken,en niet alvast op bepaalde zaken vooruitlopen.
Je schreef,dat je de "elleboog en de thermostaat" wilde vervangen.
Doe dat nou maar eerst ,en pers daarna je koelsysteem eens af.
Dat is een simpele methode om erachter te komen, of er überhaupt dan nog lekkage is.
Ik zie ook op de foto van de motor,dat er een rode slang vanaf de voorste koelwaterbuis,en eentje achterop het blok gemonteerd zit.
De laatste zie je onder of bij het dieseloliefilter zitten.
Lekt deze niet?
Dat is namelijk een klem die de aansluiting in het gat klemt.
Beide rode slangen lopen vermoedelijk naar een warmwaterboiler toe.
Is de boiler zelf intern niet lek?
Het is jammer dat je in beide aansluitigen geen afsluitkranen hebt zitten,want dan kon je iets uitsluiten door deze dicht te zetten namelijk.
En waar dient die andere zwarte slang voor,die ook ergens aan de voorkant van het motorblok vastzit of er onderdoor gaat?
Die zwarte slang gaat over een rode gedeelte,of heeft dat niets met het koelsysteem te maken.
En om eerlijk te zijn zou ik een monteur opscharrelen die meer kijk heeft op motoren in het algemeen,dan zelf maar wat aan modderen.
Je moet sowieso al als basis hebben,dat je en tekening of foto kunt "lezen".
Dergelijke zaken "leer" je niet in een paar postings op een forum helaas.
In welke plaats of buurt woon je?
Wat betreft je motor.
Je wilde weten wat voor type het is.
Tussen de 2de en de 3de inspuit leiding in,maar dan lager aan het onderblok moet een type plaatje met gegevens zitten.
Zeg maar ter hoogte van je inspuitpomp en de startmotor.Net voor de oliefilter.
Het ingeslagen nummer wat je op de foto ziet,een stukje onder de 2de inspuitleiding,op een richeltje,is het motornummer zelf.