thermostaathuis indenor 40 pk

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: thermostaathuis indenor 40 pk

Berichtdoor Aldo » 30 Nov 2020, 17:01

whalertje40 vraagje,
was je destijds nog bij Mulder motoren geweest? en weet je inmiddels of onderdeel nummer 20 een rubberen ring is of toch een metalen ?
Aldo
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 30 Nov 2020, 16:34
ligplaats:
info: Kestrel
11.20
peugot xdp 4.90 x2

Re: thermostaathuis indenor 40 pk

Berichtdoor Carmelo » 12 Jun 2023, 09:13

Beste mensen,

Ik kwam dit bericht tegen na een informatie zoektocht i.v.m. motorproblemen van mijn DTP-40.
Ik heb water in mijn motor gekregen, vermoedelijk via het buitenwater wat door het thermostaathuis gaat.
Ik zeg "vermoedelijk", daar ik mij dit heb laten vertellen door mensen die hetzelfde probleem hebben gehad.

Ik heb mijn thermostaat huis er inmiddels af om schoon te maken en ben van plan al de rubbers en pakking te vervangen.
Bij mij zat er echter nog een rubberen ring bij de metalen schijf ( nr. 20 ) welke ik op deze tekening niet zie.
Deze ring met dezelfde gatmaat als de metalen schijf is ca. 3 mm dik en ca. 7 mm breed en heeft een wat kleinere buitenmaat als de metalen schijf.

Mijn vraag concreet is: is dit origineel of is dit een toevoeging wat misschien door de voorgaande eigenaar/monteur is aangebracht?
En..., kan iemand mij vertellen of deze nu vóór of achter de metalen schijf hoort ( ben dit met m'n stomme kop vergeten te noteren bij het demonteren )
Tot slot zou ik graag tips ontvangen waar ik het beste terecht kan voor nieuwe rubbers.

M.v.g. Carmelo
Carmelo
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 12 Jun 2023, 08:51
ligplaats:
info:

Re: thermostaathuis indenor 40 pk

Berichtdoor Kwokko » 12 Jun 2023, 13:06

Carmelo schreef:Ik heb water in mijn motor gekregen, vermoedelijk via het buitenwater wat door het thermostaathuis gaat.

Buitenwater wat door het thermostaathuis gaat?
Wie heeft jou dat verteld?
Het buitenwater passeert nooit een thermostaat bij motoren met een warmtewisselaar, want in dat circuit zit geen thermostaat.
Het circuit waar de thermostaat in zit ,is een gesloten circuit dat gevuld is met koelvloeistof ,en niet met rivierwater.
Als jij buitenwater bij de thermostaat krijgt ,dan is je warmtewisselaar lek, of je pijpenbundel is verrot,en het buitenwater vermengt zich dan met koelvloeistof.
Ga je koelvloeistof circuit eens afpersen met een https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-u ... -alle-merk via je radiateurdop.
Als je dan je koelvloeistof circuit niet op druk krijgt , dan weet je dat je aan ferme reparatie vast zit.
En meet je koelvloeistof eens met een antivries tester hoe vorstbestendig het is.
Vraag: blijft je koelvloeistof wel op niveau of moet je dat regelmatig bijvullen?
Water in de motor krijg je door 4 oorzaken.
A: lekke koppakking ( reparatie of revisie motor noodzakelijk)
B: onderuitgezakte "natte" cilinderbussen ( kan bij Peugeot-Indenor XDP motoren, motorrevisie noodzakelijk)
C: via je warmtewisselaar , maar deze moet dan lek zijn bij luchtinlaat ( niet waarschijnlijk )
D: hevelwerking na stopzetten motor (vanuit de uitlaat).

Hoe oud is het torretje?
Is het ooit gereviseerd ?
Hoeveel draaiuren heeft het torretje.
In wat voor boot ligt het .
Kwokko
 

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten